• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

S

StorDansk

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jag förstod det Alve, kan inte hjälpa till där då jag knappt begriper, mitt förslag
var ett tänkt alternativ, men jag vet att du löser det som den kluriga gubben du är.

Lycka till
Finn
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

En 9 eller 11w lysrör kan du kanske använda till nagellack. Vad jag menar med en gårdslampa så är det en sådan glödlampa som tänds långsamt tungmetall lampa. den har en stark UV lampa som sitter inne i en glasbälg. Den glasbälgen slår man försiktigt bort och belyser med den lilla glödlampan som sitter inuti,
Här får du en mycket effektiv UV bestrålning. Så hade jag det tills jag köpte min stämpelmaskin. Kommer inte ihåg vad sådana här glödlampor heter. Dom satt i varenda lyktstolpe och gatubelysning. Nu finns det även UV led som kanske blir den billigaste lösningen. Varför 9w lampan inte tände i 11w armaturen vet jag inte, kanske är skillnad på det inre motståndet ?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

En 9 eller 11w lysrör kan du kanske använda till nagellack. Vad jag menar med en gårdslampa så är det en sådan glödlampa som tänds långsamt tungmetall lampa. den har en stark UV lampa som sitter inne i en glasbälg. Den glasbälgen slår man försiktigt bort och belyser med den lilla glödlampan som sitter inuti,
Här får du en mycket effektiv UV bestrålning. Så hade jag det tills jag köpte min stämpelmaskin. Kommer inte ihåg vad sådana här glödlampor heter. Dom satt i varenda lyktstolpe och gatubelysning. Nu finns det även UV led som kanske blir den billigaste lösningen. Varför 9w lampan inte tände i 11w armaturen vet jag inte, kanske är skillnad på det inre motståndet ?

Ja, det låter lite klent jämfört med vad jag hade tidigare. Tanken är att jag kan ha väldigt lång belysningstid. Det bör ju medföra att det är lättare att anpassa lämplig tid. Tror du inte det är möjligt?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renoverar äldre hembygge

En 9 eller 11w lysrör kan du kanske använda till nagellack. Vad jag menar med en gårdslampa så är det en sådan glödlampa som tänds långsamt tungmetall lampa. den har en stark UV lampa som sitter inne i en glasbälg. Den glasbälgen slår man försiktigt bort och belyser med den lilla glödlampan som sitter inuti,
Här får du en mycket effektiv UV bestrålning. Så hade jag det tills jag köpte min stämpelmaskin. Kommer inte ihåg vad sådana här glödlampor heter. Dom satt i varenda lyktstolpe och gatubelysning. Nu finns det även UV led som kanske blir den billigaste lösningen. Varför 9w lampan inte tände i 11w armaturen vet jag inte, kanske är skillnad på det inre motståndet ?

Det finns 2 varianter, natriumlampa & kvicksilverlampa.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renoverar äldre hembygge

Natrumlampe har et gult lys, kvikksølvlampe bruker fosfor for konvertering av UV.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renoverar äldre hembygge

Når det gjelder disse lysrør så er det i hovedsak flere forskjellige koblinger, det virkelige trøbbel er at mange av disse fysisk passer i samme kontakt. G23 sokkel er normalt greie, men G24 finnes i mange varianter.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det är det här jag vill försöka minimera. Jag har god tid på mig innan jag skall ut på vägarna igen. Under årens gång har det tillkommit olika saker som medfört onödiga extrakablar och säkringar lite här o där. Skall försöka nu att koncentrera allt till den nya modulen. Ledningar in i modulen består ju av två relativt grova ledningar från vardera batteriet samt en kabelsamling från tankarna, 12 st samlade i en parallellkabel för datorskrivare. Dessutom kablar till olika belysningspunkter, panna, vattenpump och kylskåp etc. Dessa kablar är också samlade till en kontakt.

Kretskortet som jag mönstret klart till gäller endast nivåmätarna till tankarna. Det kortet tänker jag placera på ett större kort och försöka få ledningarna inne i modulen på kort i stf. i kablar. Ledningarna in och ut från modulen hoppas jag kunna montera så att jag lätt och kontaktsäkert kan ansluta modulen till dem.

Kanske jag också kan passa på att rita en skiss över hur alla ledningar är dragna som hör till bodelen.

Laddaren har jag nu placerad i lådan till en sittplats och måste lyfta dyna och lock för att kunna vippa om mellan batterierna. Har en liten 3-lägesbrytare till det. Laddaren vill jag också ha fram i ljuset placerad infälld i en egen panel. Eftersom den blir ganska varm så placerar jag den på en kylplåt också.

Lite bilder: (som synes har en kabel släppt i lödningen vilket visar behovet av en förbättring.)

PA310476.JPG PA310477.JPG


PA310478.JPG

Kurar skymning och fortsätter finliret. Alla tips och idéer välkomnas.

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Tänker mig en platta med dessa ledningar fixerade benhårt en gång för alla. Samtliga kontakter är honor skyddade mot oavsiktlig beröring. (Behåll fokus på elektronik nu). Plattan fäster jag i närheten av modulen.

Något att se upp med??

:)

Visa bilaga Inkommande ledningar.docx

PS.
Kom att tänka på att alla har kanske inte har word. Bifogar därför även en PDF-fil. Den kan alla öppna. Ds.

Visa bilaga Inkommande ledningar.pdf
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Min nya modul börjar ta form. Mitt hembyggda EBL. Efter snart 20 år vet jag vad som behövs. Bort med alla extra ledningar som tillkommit under åren. Roligt att få i lugn och ro få jobba från förbrukarna mot matningen.

:)

PB080481.JPG
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve
Din konstruktioner är intressanta,
och jag beundrar din flit för hobby vi har gemensamt.

Våra husbilar är gamla, min 1996, och jag är lite orolig för vad vi får från försäkringen
om det händer en stor bil kollision, av våra käraste hobby.

Hur kommer bedömningen att vara?

Ska vi ha bedömt husbilen separat?

hoppas inte dessa frågor kommer att störa tråden
- det är ju en fråga om renovering lönar sig.
:(
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Om vi säljer bilen till en privatperson får vi kanske betalt för våra renoveringar till en viss del. Försäkringsbolag går nog bara på bilmärke och ålder.

Men, det är ju så roligt att greja med husbilen.

:)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Tack Alve.
Jag kanske borde starta en tråd om frågorna ?

Husbilens värdet är av stor betydelse i Danmark,
Eftersom en reparation inte får överstiga mer än max. 80% av värdet husbilens -
OAVSETT vem som gör reparationen - också en själv gratis.

Jag är positivt på väg ut av en sådan situation, efter en bil körde in i mig.

Situationen kan vara något annorlunda i Danmark, men jag undrar hur det är i Sverige,
med flera renoveringar av husbilar som t.ex. din Alve, Bror A. , Jocke etc.

Mitt problem är
uttryck och ord av svenska lagar och regler - begrepp.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det är ju alltid en risk att kosta på sin husbil eller fordon över huvudtaget flerfaldigt mera än vad fordonet är värt. Värdet är ju i betraktarens ögon. Det som är värt mycket just för mig kanske har betydligt mindre värde i någon annan människas ögon.
Vad som gäller vår husbil så är allt dokumenterat och försäkringsbolaget - Länsförsäkringar har tittat på detta och besiktat bilen. Vad det innebär i händelse av en olycka får väl tiden utvisa.
Gäller ju i stort detta som med att äga och bruka ett eget flygplan - kan man gå iväg från vraket efter en dålig landning så saknar väl resten betydelse....ungefär så ser jag också på mina fordon.
Använder mina fordon utan tanke på status och handelsvärde med stolthet och glädje, händer något så tar jag det då-om jag kan....annars har det ju ingen betydelse:D:D
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

När jag försäkrade min buss nu som ett hemmabygge kom en försäkringsgubbe och fotograferade samt la upp ett totalvärde. Det verkade som en hemförsäkring ju högre värde dyrare försäkring.
 
Toppen