• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Pannan och garderoben:


Klar med garderobsväggen mot pannan och har fått några extra fack att stuva i.

Så här gick det till:
Nedre delen av väggen under tillverkning, lätt löstagbar. Fastsatt med en skruv. Då jag avlägsnar denna del kommer jag åt alla kopplingar och patronens återställningsknapp. Tillåter mig lösare förankring eftersom det omges av stabila väggar:

P3200425.JPG

Sätter ihop det hela med överblivna golvbrädor av ek. Klicksystemet gör det lätt att bygga vidare som med en byggsats.

P3200426.JPG P3200427.JPG P3200428.JPG P3200429.JPG
P3200430.JPG P3200431.JPG
P3200432.JPG P3240433.JPG
P3240434.JPG P3240435.JPG

Börjar bli dags för lite kosmetika. En sida och kanterna är ju "råa".


P3250436.JPG P3250437.JPG


På plats inklusive dörren. Har valt att lämna öppet för rejäl ventilation nertill och upptill. Blir väldigt varmt i pannans närhet.

Lägger nog till en hylla ovanför stången vid senare tillfälle. Nu gäller det att få hela bilen på rull igen. Rena sommarvädret här.


P3290438.JPG

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Nu börjar det bli dags att göra vägarna osäkra igen. Släpper därför renoveringen lite och städar bilen för kommande äventyr. I vårt hus finns ett ganska mysigt duschrum, godkänt kök, vardagsrum med dumburk. Men, det finns ett rum eller rättare sagt utrymme som är det absolut (som snart alla säger nu) häftigaste på fastigheten. Det är något som kallas carport. Där finns utrymme för den gamle och runt den gamle får den ännu äldre plats. Jag går alltså rakt igenom huset, genom garaget (numera verkstad), öppnar dörrarna på husbilen och tvättar av insidorna. Regnet bara öser ner och jag blir inte blöt på rumpan.

Då jag säljer det här huset hoppas jag att en husbilsägare köper det.

Jisses så bra jag har de. Därvidlag i alla fall.

Återkommer om lackeringen med den nya kompressorns stöd.

Ha alla en trevlig sommar på hjul!!

Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Behöver förmodligen byta den dränkbara pumpen i min Thetford Cassette C2. Har lossat pumpen som sitter under toapappershållaren men kan inte hitta elkabelns fäste i andra änden. Hur lossar man öppningsratten med brytare? Törs inte ta till våld då jag inte har koll på det hela. Har studerat sprängskisser etc. man känner mig osäker. Vill kolla pumpen i "bänktest".

Någon som kan detta?? Blir glad för tips.

:confused:

Sökte på forumet och hittade tidigare framletade reparationsbeskrivningar. Det har alltså löst sig.

:)
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det var länge sedan det hände något här av olika anledningar. Tänker fortsätta renoveringen nu. Börjar med 12v-anläggningen för bodelen. Jag är inte riktigt nöjd med att det har blivit lite spridning på prylarna och att nivåmätarna inte känns riktigt stabila. Veka ledningar i skruvplintar t.ex. är utmärkta felkällor. Kretskortet är uppbyggt med ett experimentkort i botten. Känns inte så stabilt. Komponenter kan också stå lite lösa i lödningar efter så många år.

Tänker bygga om allt från grunden.Skaffar nya komponenter och låter det gamla stå kvar tills nya modulen är riktigt testad.

Ambitionen är att få till en kompakt och stabil modul. Gärna på skenor för att lätt kunna dra ut och serva. Nya egentillverkade kretskort. Minimering av kabelhärvor. Stabila anslutningar av kablar till batterierna och ledningar ut i bilen. Lätta att lossa för att möjliggöra flytt av hela modulen till "lödstationen".
Ny, riktigt snygg frontpanel. Kommande vinter känns förmodligen inte så lång.

Blir som vanligt tacksam för alla tips och idéer som medlemmarna vill bjuda på. Gäller både uppbyggnaden i sig och inköpskällor.

Här några bilder på hur det ser ut nu:

Gamla panelen.JPG Innanmätet gamla.JPG

Laddaren och bostadsbatteriet.JPG Mperemätaren för laddning gamla.JPG

Närbild innanmätet gamla.JPG Reläer till batt.JPG

Signalchema tankmätare.JPG Tavlan-skiss.jpg

Övre del innamäte gamla.JPG

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det är många år sedan jag gjorde kretskort själv men vill vara helt självförsörjande på den punkten. Letar nu efter fotoresist men hittar bara dyra sprayburkar.

Behöver också ny drivrem till min kretskortsborrmaskin. Den skall vara ca 170 mm lång.

Så har ser maskinen ut:

PA210471.JPG

Som vanligt ute efter tips.

:)
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve, det enklaste kan ev. vara att hitta en stor kraftig O-ring av lämplig dim, och helst av lite mjukare gummisort, typ neoprengummi till drivrem.

M.v.h. JANKRO.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Funderar på det här med solfångare. Kan ju tänkas att man någon gång vill koppla in en sådan. Hur kopplas den till batteriet? Någon typ av laddningsbegränsare som sista vaktpost före batteriet???

Kanske bör förbereda i den här modulen för detta??

:confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renoverar äldre hembygge

Solcellspanelen kan kopplas direkt på bodelsbatteriet via en regulator som reglerar ström & spänning. Du bör också ha en passande säkring på +-sidan i kretsen. Jag tycker du tänker rätt, har själv solceller & är väldigt nöjd.

Bennie
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hur ser regulatorn ut fysiskt? Kan den passas in i en panel och justeras där?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Smart
Hur ritar du grova linjer och cirklar ?

Cirklar:
1 Gå till "infoga"
2 Välj ring i "flödesschema", klicka den på bladet och markera den så kommer ritverktygen fram.
3 Välj "figurfyllning" och ingen fyllning
4 Välj "kontur" och tjocklek 3 pt och färg svart
5 Längst till höger kan du krympa den med pilar upp/ner och vänster/höger

Testa det här och hör av dig så tar vi linjerna.

:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hur ser regulatorn ut fysiskt? Kan den passas in i en panel och justeras där?

Här är grejerna som jag har. Regulatorn (MPPT) monteras nära bodelsbatterierna & displayen på valfri plats. Alla inställningar & avläsningar kan göras på displayen.

Bennie
 

Bilagor

  • Manual regulator.pdf
    638,3 KB · Visningar: 44
  • 1387868552438484.pdf
    248 KB · Visningar: 18
  • 1382339939144398.pdf
    403,3 KB · Visningar: 19

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Samlar tålmodigt ihop utrustning för kretskortstillverkning. Har UV-lysrör 9w men ingen armatur att sätt dem i. Har sökt på nätet, Blocket och Tradera.

Jag letar en skrivbordslampa för 9w lysrör.

Verkar inte finnas överhuvud taget. Har en för 11w rör men där tänds inte 9w.

Hjälp!!

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Fråga till våra el-kunniga: Varför tänder inte 9w lysrör i 11w armatur?

PA240472.JPGPA240473.JPGPA240474.JPG

:confused:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

För Uv så kan man ta en gammal gårdslampa och försiktigt slå sönder ytterhöljet. Då har man en stark UV lampa.

Själv har jag en gammal maskin som tillverkade gummistämplar den har 8 st uvlysrör som ligger strax åvanför ett glas. Jag ritar kretskortet och printar ut det med en laserprinter. Gör sedan en negativ film med uv lysrören. Denna film lägger jag på kretskortet. Tiden är mycket viktig, så en timer till UV rören är inte dumt. Nu använder jag en CNC till borrning ,men den gamla hederliga Dremmeln dyger fortfarande. Det finns massor av mycket enkla cadprogram. själv använder jag för ensidigt Corel Draw eftersom jag där har gjort ett bibliotek av tryckta HF spolar. Men det finns 100tals program som ritar upp själv efter ett schema och tar hänsyn till rastermåtten och dubbelsidigt.
 

Bilagor

  • sello.jpg
    sello.jpg
    2,4 MB · Visningar: 1
  • dremel.jpg
    dremel.jpg
    3,3 MB · Visningar: 3
  • receptor.jpg
    receptor.jpg
    3,7 MB · Visningar: 4

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

För Uv så kan man ta en gammal gårdslampa och försiktigt slå sönder ytterhöljet. Då har man en stark UV lampa.

Själv har jag en gammal maskin som tillverkade gummistämplar den har 8 st uvlysrör som ligger strax åvanför ett glas. Jag ritar kretskortet och printar ut det med en laserprinter. Gör sedan en negativ film med uv lysrören. Denna film lägger jag på kretskortet. Tiden är mycket viktig, så en timer till UV rören är inte dumt. Nu använder jag en CNC till borrning ,men den gamla hederliga Dremmeln dyger fortfarande. Det finns massor av mycket enkla cadprogram. själv använder jag för ensidigt Corel Draw eftersom jag där har gjort ett bibliotek av tryckta HF spolar. Men det finns 100tals program som ritar upp själv efter ett schema och tar hänsyn till rastermåtten och dubbelsidigt.

Jag har också gjort kretskort på det sätt du beskriver för många år sedan. Tänkte ta upp det igen men för ett fåtal kort. Dessa kort behöver inte ha så täta banor utan jag klarar mig med att rita i word. Skriver ut på overheadfilm med min laserskrivare.

Det som fattas i min utrustning nu är UV-belysningen. Den gamla gjorde jag mig av med då jag flyttade för några år sedan till ett litet hus. Fick helt enkelt inte plats med alla prylar. Men det är ganska typiskt att jag saknar flera "bra att ha"-prylar.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Alve, gå och prata med någon på Danagårds, de kan ha nåt gammalt UV-rör som ligger och skräpar,
visserligen långsökt men värd ett försök!
Känner du en Screentryckare är det ännu bättre, där används fortfarande UV för framkallning av screen-ramar.
 
Toppen