• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas motorolja

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
I senaste numret av Motor Magasinet, Sveriges ledande facktidning för motorbranchen, finns en artikel som handlar om motorolja.

En av landets främsta experter inom oljeutveckling, Bo Kylberg produkt och utvecklingschef för motorsmörjmedel på Statoil fick en fråga av reporten.

Tillverkar ni Biltemas olja?

Svaret citeras

"Statoil är en av många oljetillverkare som levererar motorolja till Biltema som sedan säljer den som sin egen. Det viktigaste som bilägare är att använda en olja med rätt specifikationer.

I dag säljer vi cirka 20% procent av landets smörjmedel och har drygt åtta procent av marknaden mot bilverkstäder. Konkurrensen bland tillverkarna av motoroljor gör tyvärr vinstmarginalen väldigt liten" slut citat.

/Kenneth/
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Biltemas motorolja

I senaste numret av Motor Magasinet, Sveriges ledande facktidning för motorbranchen, finns en artikel som handlar om motorolja.

En av landets främsta experter inom oljeutveckling, Bo Kylberg produkt och utvecklingschef för motorsmörjmedel på Statoil fick en fråga av reporten.

Tillverkar ni Biltemas olja?

Svaret citeras

"Statoil är en av många oljetillverkare som levererar motorolja till Biltema som sedan säljer den som sin egen. Det viktigaste som bilägare är att använda en olja med rätt specifikationer.

I dag säljer vi cirka 20% procent av landets smörjmedel och har drygt åtta procent av marknaden mot bilverkstäder. Konkurrensen bland tillverkarna av motoroljor gör tyvärr vinstmarginalen väldigt liten" slut citat.

/Kenneth/

Då stämmer ju det som jag och flera har förespråkat i tidigare trådar, det enda som skiljer är priset ;)

Gurra
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Biltemas motorolja

Kan det verkligen vara så att Statoil tillverkar samma olja till Biltema som till sig själva då skulle Statoil inte sälja många liter med den prisskilnaden som föreligger. Jag tror att det tillverkas efter ett annat recept till Biltema. Överbevisa mig gärna. Olle.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Biltemas motorolja

Så är det med dom flesta reservdelar, samma fabrik men olika specar till olika bilmärken.

Du får vad du betalar för.Även om den stora prisskillnaden inte alltid är motiverad.

// Pär
 
F

F.d. 16156

Guest
Sv: Biltemas motorolja

Så är det med dom flesta reservdelar, samma fabrik men olika specar till olika bilmärken.

Du får vad du betalar för.Även om den stora prisskillnaden inte alltid är motiverad.

// Pär


Min son brukar kalla Biltema för "Feltema". Men priset där lurar även mig ibland ;)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Biltemas motorolja

Kan det verkligen vara så att Statoil tillverkar samma olja till Biltema som till sig själva då skulle Statoil inte sälja många liter med den prisskilnaden som föreligger. Jag tror att det tillverkas efter ett annat recept till Biltema. Överbevisa mig gärna. Olle.

Propaganda och rädsla kan vara en bidragande orsak :mcride:

Gurra
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas motorolja

Svart på vitt , varför genomför inte någon tidning elller någon teknisk högskola en oberoende test???
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Biltemas motorolja

Ny bil med garanti kom jag att tänka på nu. En kompis har en Nissan som motorn skar på motorn hade gått ca 1200 mil. Han hade gjort service på märkesverkstad, verkstaden skickade oljan på analys för att se om det fanns spår av annan olja än den som det stod i instruktionsboken. Det visade sig att det inte fann det och han fick reparationen på garantin.
Tanken uppkom nu om man hittat spår av olja av annat fabrikat vad hade hänt då :confused:
Ett sätt att komma undan grantireparationen :confused::cool:

Gurra
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Biltemas motorolja

Motoroljan till Statoil återförsäljare tillverkas hos Statoil i Nynas Raffinaderi i Nynäshamn. En dag fyller man på olja i Statoilflaskor, nästa dag kan man ur samma kran fylla på Biltemaas olja som motsvarar samma EP-kvaalite. Talade nu på morgonen med en som jobbar med detta. Det är för dyrt att "ställa om" processen. Biltema hämtar olja här c:a 2 gånger i veckan, bilmed släp. Så det blr några ton. Pratet om att man får vad man betalar för är nog i detta fall klart överdrivet. Jag vill minnas att i garantiåtagandet från tillverkaren står att oljans kvalite skall motsvara en föreskriven EP-kvalite för att garantin skall gälla.

En analys av oljan till en havererad motor kan ge annan information för motortillverkaren än att neka garanti.
Leffe
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas motorolja

Er mye innen den bransjen som er annerledes enn vi tror.

Castrol solgte, iallfall tidligere, syntetisk hydraulikk olje, som var en kvalitets syntetisk Nynas olje, med omlakkerte fat og castrol klistremerke.


Tidligere(endel år siden) kalte Texaco sin top of the line mineralolje Texaco Havoline X1. (fordi den var litt forsterket med noen prosent syntetiske saker).

Samme olje fra Valvoline kalte valvoline syntetisk!!!!(juks?), hette Valvoline Syngard 10w-40.


Var en castrol txt kunde i sverige som skiftet til valvoline syngard bulkkunde, på første tankfylling, kom tankbil fra texaco :)
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas motorolja

Återigen diskutioner om biltemas olja.
För att klargöra oljors kvalitetsklassifiering och användbarhet, logga in på Q8 dom har en alldeles utmärkt informationssida om motoroljor mm.

Jägarn :D
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas motorolja

Vi fyllde på lite anpassad Biltema olja i en gammal Volvo vi hade trimmat upp och den skulle vi köra 6 timmars lopp på Anderstorp och det gick ju inte så många timmar men å andra sidan så kanske det hade hänt på ex. Shell´s Helixolja .

Men jag häller i märkesolja i dyr bil och Biltema olja i billig bil .
 
Toppen