• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alla dessa recept

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Alla dessa recept

Hej!
Vi äter LCHF-kost sedan 3 månader och mår så himla bra av det. Vi överdriver inte fettmängden utan det får bli en skvätt grädde o en god ostbit nästan varje dag. Men vi äter alltså inte pasta, ris, potatis, mjöl eller socker över huvud taget! Hälsovinsterna är naturligtvis en sakta viktnedgång, men även äntligen normal mage! Jag, Ylwa, har haft problem med magen i 20 år, men nu fungerar den som den ska. Åt en pizza förra helgen och fick "betala" den i 2 dagar, med dålig mage. Kan vara glutenkänslighet, förstås, men i vilket fall som helst så har konditionen förbättrats, man orkar mer och är mycket piggare! Testa.
I stället för potatis osv, så äter vi sallad, kålsallad, broccoli o blomkålsmos, som är jättegott, till maten.
Hälsningar Ylwa o Tapio

Även jag har detta som diet numera, började i November 08.
Effekten är att kläderna krymper inte längre i garderoben som förr!
Samt att toabesöken är färre.
Från +105kg närmar jag mig de 90kg.
Allt för att kunna lasta mer i Hannibal!
Stephan
 
H

hianders

Guest
Sv: Alla dessa recept

dotorparn : Det heter plåttermos och jag har gått på det en gång :))))))

Inger/fru hianders
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Alla dessa recept

Det här för mig helt nya sättet att äta på har fått ganska dramatiska effekter. Jag har haft mycket besvärande buksmärtor varje morgon en längre tid men dom har helt upphört nu. Jag har en tid för undersökning på Kungälvs sjukhus nästa månad men jag funderar på att ställa in besöket där. Vad ska jag där att göra, har ju inga symptom längre. Dessutom samlas ju alla influensavirus och multiresistenta bakterier på sjukhusen nuförtiden så där har det blivit farligt att vistas i onödan.

Långsamt börjar det gå upp för mig vilken betydelse kosten har för välbefinnandet. Det här skulle jag ha börjat med för länge sedan. Då hade jag kanske sluppit operera mig för tjocktarmscancer för sju år sedan.

Det har också blivit mycket roligare att handla mat! Det är ju faktiskt kul att läsa innehållsförteckningarna. Det känns riktigt trevligt att bara strunta i sådan mat som innehåller mängder med mer eller mindre suspekta tillsatser och i stället handla sund mat och inte blir det dyrare heller!

Egentligen har jag ju anat det här en längre tid men jag trodde inte att det fanns så mycket skräp (rent ut sagt) på livsmedelshyllorna.


Min arma gamla kropp repar sig igen
vem trodde det för några veckor sen

Långsamt skådar jag ljuset
det gäller att se om "huset"
där tarmar och mycket annat dväljes
numera bara sund och nyttig mat väljes

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Alla dessa recept

Det är klart att det vi stoppar i oss påverkar oss! Skönt att du mår bättre idag, Jappe. Intressant det där med att handla numera, för jag tittar bara i kött o fiskdisken, mejeri, grönsaker o ostdisken. Resten går jag bara förbi automatiskt. Ingen som helst längtan efter något annat o det kan tom vara tråkigt ibland, men det får jag stå ut med. Det tar tid att studera innehållsförteckningen däremot. Inte över 5g kolhydrater/100g! Men det går också bra. Man lär sig.
Ha det bra alla!
Hälsningar Ylwa
 
Toppen