• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Risken för att få möss i husbilen.

F

F.d. 29837

Guest
Vi planerar att ställa in husbilen för vinterförvaring i ett ouppvärmt lagerutrymme.
Det är första året som vi ställer in husbilen. Att vi börjar göra det nu är att vi drabbades av en stor fuktskada på vår förra husbil.

Vi har haft husbil i 19 år och inte förrän det sista året har vi bekymrat oss så mycket om hur vi skall akta vår investering.

Nu har det tillkommit ett bekymmer. Vi träffade en husägare som berättade att dom hade drabbats av att möss ätit på inredningen under vinterförvaring inomhus. Kostnad att göra i ordning husbilen va ca 40000kr. Ingen erättning från försäkringen.

Ringde vårt försäkringsbolag Länsförsäkringar för höra om man kunde teckna en tilläggsförsäring som skulle täcka skador för skador uppkommna av möss och råttor.

Svaret var NEJ.

Vi undrar:Är det flera som drabbats av detta med möss och råttor? Finns det något färsäkringsbolag som täcker sådana skador? Hur kan man bäst skydda sig från att få besök av dessa djur?

Hälsningar Marianne och Bengt:confused:
 
Lösning
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Nä, inga möss i husbilen. Jag har en "plåtis". Jag ska sluta gnälla i det här ämnet nu. Det var kalas igår och jag var väl något ankommen, kanske.

:swoon:

Jappe (alltid på djurens sida men det kan väl bli lite överdrivet ibland, kanske)
F

F.d. 18480

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Hej du får sätta in råttfällor!:yes:
Vi har också möss som har tagit sej in i bilen , men dom har åkt dit i fällan:swoon: inget förstört i bilen:mh4:
hälsningar Zackris
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Ja, dom smiter ju lätt in, men samtidigt är dom ju lätta att fånga (iallafall mössen, jag tror inte att risken att stora råttor tar sig in i husbilen är särskilt stor...).
Bästa sättet att gardera sig är att ställa in några fällor. Ladda med ett bete som inte torkar ihop, jag använder alltid Japp choklad, det gillar dom, och den behåller sin smak och lukt även efter flera månader. Man kan ju ta lite sytråd och nästa chokladbiten, så dom inte knycker betet utan att fällan slår igen. Japp är dessutom en seg choklad, och dom måste jobba lite för att få i sig det och då hinner fällan gå igen. Kolla fällorna lite då och då, så inte det blir liklukt i bilen av döa möss bara!
Ska bilen däremot stå inne på en speciell husbilsförvaring, kan det ju däremot vara svårare att vittja fällorna, då man inte alltid kan ta sig in i bilen p.g.a. att de står så tätt parkerade. Testa då att placera fällor ovanpå däcken, antar att det är den vägen de tar sig in, men man vet ju inte, möss kan säkert hoppa uppåt också...
/Annett
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Hej.
Vi stoppade in en hel drös med enris i husbilen. Samt 4 stora påsar med mald vitpeppar. Tömde bilen på alla dynor!
Sedan ställde vi in bilen i ett kall garage ute hos en bonnkompis!
När vi tog hem bilen i våras så hittade vi små muspluttar lite överallt men inga skador! Till slut så såg vi att vi hade glömt kvar en hundpläd och där hade mössen ordnat sitt vinterhärbärge:)

Fast som sagt inget skadat utom pläden:eek:

Nu till vintern så har vi köpt ett Wirehus( www.wirehus.nu )och har bilen hemma på tomten!
Det kommer säkert att funka bra samtidigt har man lite mera koll på grejorna och Wirehuset skyddar ju hela året om mot sol och regn som ett extra plus!

Marie-Anne & Anders Bohman
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Har haft bilen i olika lador sedan 1989 och haft besök en gång i slutet på 90-talet.
Då såg jag det eftrsom det var spår av tuggad skumgummi på golvet under instrumentbrädan.

Tror inte på att sätta in musfällor inne i bilen. De fungerar säkert bra, men när den utlöst första gången o dödat den musen, så ligger det antagligen en hel del bete kvar, som då lockar till sig ännu fler möss. Då finns ingen fälla för dem....
Bättre med någon form av motåtgärd på utsidan.

En annan viktig sak är att verkligen göra rent från matsmulor o liknande inne i bilen.
Jag brukar alltid rengöra med lite starkare dosering av rengöringsmedel sista gången jag städar bilen innan vinterförvaring, det avskräcker kanske också lite med den doften.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Mössen brukar ju söka sig till sitt vinterviste under tidig höst, det är då dom brukar ta sig in inomhus t.ex. Vi bor ute på landet, och har inte inte upplevt att det är något ständigt problem med att mössen tar sig in, utan det är i första hand under augusti, september och oktober. Då får man vara på sin vakt och sätta ut fällor. Naturligtvis måste man ha mer än en fälla, jag gillrar ett tiotal inomhus (bakom diskbänken och kylen, under sockeln i köksskåpen t.ex).
I husbilen kan man väl sätta dit lika många? Jag tror att det är den mest säkra lösningen för att undvika skador. Givetvis är det väl bra att ta bort dynor (och mat såklart) i husbilen, och givetvis värt att testa med enriset, men jag skulle ju aldrig chansa att inte ställa dit TIO fällor!
/Annette
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Vi hade möss i vår förra bil av samma märke som vår nuvarande, trots vi tagit bort allt av intresse textil mm förutom förarstolen.

Inför vinteruppställningen 2008 kollade jag alla öppningar bla gallren till kylskåpet. På baksidan finns nät, men dessa var i stort sett bara medskickade och stora glipor fanns. Satt fast näteten noga och tätade dessutom bakom gallren med aluminiumfolie. Bakre stänkskärmen liggar nära nedre gallret, så möss har säkert kunnat ta sig in där. Flest spår av gäster fanns vid utrymmena bakom kökslådorna nära kylen.

Tätade även luftintagen till bildelen och stängde reglagen.

Vet att ventilationen är viktig men våra fyra torrbollar hade inte förbrukats och alla råttfällor var tomma, när vi tog ut bilen.

Vet inte om åtgärderna hjälpte eller om vi bara hade tur. Tror dock mer på mekaniska åtgärder än alla andra knep.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Vi ställer alla fyra hjulen på enris och städar ur odentligt, ställer alla dynor på högkant. Vi har klarat oss från möss i husbilen, däremot har vi haft möss inne i vårt bostadshus till och från. Vårat gamla torp lägger jag enris i alla springor som jag ser och lägger runt dörren när jag låst för säsongen, har inte möss där heller inne.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Hade ni läst min molekylsammelsurieteori, så hade ni funderat och möjligen agerat i helt andra banor! Hade ni läst Steinbeck så hade ni möjligen gjort likaledes. Ett vet jag som aldrig dör hos människan och det är avsaknaden av respekt för allt levande, även sådant som fungerar i naturen utan kläder.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Enris verkar vara bra tips, ska testa, men förra vintern hängde jag upp ett antal raggargranar 8 st tror jag och inga skador på nå´nting men lite musbajs i golvskåpen som var tömda på ätbart och på diskbänken. (Hade även två torrbollshinkar från Claes O och ingen fukt). Ska du ha musfällor måste du faktiskt kolla dem varje dag. Och dessutom tar större råttor/sork sig för med att äta på kadavren. Hur kul är det.
Ha det gott -än är det inte vinter hoppas jag.
Agneta W:eek:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Om jag istället ställer in en burfälla till mössen, så är ju risken stor att de svälter ihjäl i buren och m.a.o. går en långsam död tillmötes. Jag tycker det är mer humant att de dör på en sekund i en fälla. Alternativet att låta dom få bo och husera i min husbil är inte aktuellt för min del, hur söta och gulliga dom än må vara. Jag har respekt för allt levande, men att ha dom inne i husbilen - nej tack, där går en klar gräns!
Hur det däremot är med katten kan man fundera över.. den lär ju ha en stor brist på respekt för levande när den leker ihjäl en mus...eller?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Katten ager naturenligt; den agerar efter naturens lagar! Jag vill påstå att att människan agerar naturfientligt! Orsaken till detta naturvidriga agerande o.s.v..... Kanske girighet, materialism, plastdyrkan o.s.v. igen.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Nä, inga möss i husbilen. Jag har en "plåtis". Jag ska sluta gnälla i det här ämnet nu. Det var kalas igår och jag var väl något ankommen, kanske.

:swoon:

Jappe (alltid på djurens sida men det kan väl bli lite överdrivet ibland, kanske)
 
Senast ändrad:
Lösning
F

F.d. 29837

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Tack för all goda råd.

Vi skall ta till oss råden vi fått. Råttfällor utesluter vi dock med tanke på djurens rätt och att vi inte kan var där och ev vittja fällorna.Tack Jappe för att du fick oss att tänka till.

Vi skall plocka enris och lägga runt och i bilen. Spetsa riset med vitpeppar. Köpa och sätta in "raggargranar". Se över och täcka för ingångar. Städa ur husbilen ordentligt. Plocka in dynor och hundplädar.

Inte sätta in bilen för tidigt. Fortsätta att använda den till november.

Utgår ifrån att det inte finns något försäkringsskydd.

Marianne o Bengt i Torslanda
 
Toppen