• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Risken för att få möss i husbilen.

F

F.d. 29837

Guest
Vi planerar att ställa in husbilen för vinterförvaring i ett ouppvärmt lagerutrymme.
Det är första året som vi ställer in husbilen. Att vi börjar göra det nu är att vi drabbades av en stor fuktskada på vår förra husbil.

Vi har haft husbil i 19 år och inte förrän det sista året har vi bekymrat oss så mycket om hur vi skall akta vår investering.

Nu har det tillkommit ett bekymmer. Vi träffade en husägare som berättade att dom hade drabbats av att möss ätit på inredningen under vinterförvaring inomhus. Kostnad att göra i ordning husbilen va ca 40000kr. Ingen erättning från försäkringen.

Ringde vårt försäkringsbolag Länsförsäkringar för höra om man kunde teckna en tilläggsförsäring som skulle täcka skador för skador uppkommna av möss och råttor.

Svaret var NEJ.

Vi undrar:Är det flera som drabbats av detta med möss och råttor? Finns det något färsäkringsbolag som täcker sådana skador? Hur kan man bäst skydda sig från att få besök av dessa djur?

Hälsningar Marianne och Bengt:confused:
 
Lösning
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Nä, inga möss i husbilen. Jag har en "plåtis". Jag ska sluta gnälla i det här ämnet nu. Det var kalas igår och jag var väl något ankommen, kanske.

:swoon:

Jappe (alltid på djurens sida men det kan väl bli lite överdrivet ibland, kanske)
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Har bilen inomhus men hus som går att komma in i för möss, hade besök av de allra minsta ett år lite äckligt där de hade varit och gett ifrån sig. Numer har jag råttgift utlagt på fat vid hjulen, ser att de varit inne och ätit hela gänget och gått ut igen för att inte komma igen !! Mycket effektivt eftersom inget djur större än en råtta kommer in i huset.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Visst är det underligt att det förekommer så många motsägelser beträffande mösstipsen! En del säger att enris är det bästa alternativet och andra att det är helt verkningslöst.

Min reflektion är att det inte finns något riktigt bra medel mot de små rackarna med undantag av en riktigt hungrig huskatt!
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Ämnet bör vara uttömt!
Men ikväll hörde jag om en ny variant. :)

En kille berättade på fullaste allvar att de hade - för flera år sedan - varit hos en bekant som bodde på landet.
Av nån anledning så öppnade de en surströmmingsburg i en avskild del i ladugården.
Den delen hade alltid besök av råttor och möss.
Nåväl surströmmingen öppnades och spadet hälldes i nån brunn - bonden sa att sen såg han inte till nån råtta eller mus på flera år i den delen av ladugården! :)

Ja va ska man tro - jag älskar surströmming - men vetefasen om jag vill ha den lukten i Plåtisen.
Nån som testat??? :rolleyes:
 

Arnta

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11546
Medlemskap
2024
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Mössen dras till mat i husbilen. en mus känner lukten av mat på mycket långt håll. Och gillrar man fällor med mat lockar man in mössen, Slår fällan igen fins maten kvar och nästa mus kommer in
 
Toppen