• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Risken för att få möss i husbilen.

F

F.d. 29837

Guest
Vi planerar att ställa in husbilen för vinterförvaring i ett ouppvärmt lagerutrymme.
Det är första året som vi ställer in husbilen. Att vi börjar göra det nu är att vi drabbades av en stor fuktskada på vår förra husbil.

Vi har haft husbil i 19 år och inte förrän det sista året har vi bekymrat oss så mycket om hur vi skall akta vår investering.

Nu har det tillkommit ett bekymmer. Vi träffade en husägare som berättade att dom hade drabbats av att möss ätit på inredningen under vinterförvaring inomhus. Kostnad att göra i ordning husbilen va ca 40000kr. Ingen erättning från försäkringen.

Ringde vårt försäkringsbolag Länsförsäkringar för höra om man kunde teckna en tilläggsförsäring som skulle täcka skador för skador uppkommna av möss och råttor.

Svaret var NEJ.

Vi undrar:Är det flera som drabbats av detta med möss och råttor? Finns det något färsäkringsbolag som täcker sådana skador? Hur kan man bäst skydda sig från att få besök av dessa djur?

Hälsningar Marianne och Bengt:confused:
 
Lösning
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Nä, inga möss i husbilen. Jag har en "plåtis". Jag ska sluta gnälla i det här ämnet nu. Det var kalas igår och jag var väl något ankommen, kanske.

:swoon:

Jappe (alltid på djurens sida men det kan väl bli lite överdrivet ibland, kanske)
F

F.d. 27838

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Alla så kallade huskurer mot dessa små marodörer hjälper bara om det inte finns möss! Finns möss och dom vill ta sig in så struntar dom i det, om det så ligger enris, peppar eller vitlök etc. Blev själv hårt drabbad förra vintern. Dom byggde stort bo i instumentbrädan, bet av div kablar tuggade sönder alla gardiner, tuggade på fönsterkarmar, pulveriserade träkolsäcken i lastutrymmet och släpade allt papper till boet, tuggade sönder verktygsväskan, sket och pissade överallt i hela bilen och då menar jag överallt!!! Detta bara på 2 månader nov-dec. Enda som hjälpte var tippbräda och hink med glykol. Först då blev det slut på eländet. Tog en hel vecka och reda ut allt dom ställt till med. Bilen stod inomhus och torrt med ris runt däcken. I vinter så ska jag ha husbilen hemma så katten kan se över den. Blir dock nån form av snik-carport över den. Hoppas ni har turen att slippa ovanstående. //Matte
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Vanliga musfällor är inte bra pga att de funkar bara en gång sen måste man dit och ladda om. Dessutom kan det som sagt bli lukt. Helt suveränt är som tidigare nämnts en tippbräda med hink med glykol i. Tar alla möss som ev tar sig in och luktar inte. Jag vittjar en gång per vinter samtidigt som jag byter torrboll.

// Sture :cat::cat::cat::cat::cat: PS: Har ingen katt!
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Eftersom jag bor på landet och har en viss erfarenhet av icke önskade möss på olika ställen skulle jag vilja säga att Ludde Kuddssons förslag med slagfällor för möss är det bästa om man känner att man vill ta livet av dem, musburar inte bra eftersom jag har sett både halvvägs uppätna och levande som bönfaller om att bli utsläppta, har ni hört dem en gång, sett dem i ögonen (tror jag inte) och lyssnat på deras pip så tror jag inte ni någonsin sätter en musbur igen. Så ta livet av dem på humanaste sätt. Och till glykolhink och vippbräda vill jag bara säga att när Anticimex skulle sanera mot husbock på torpet och det låg en död mus och luktade pratade vi just om bästa sätt att ta livet av dem och 'Anticimex-representanten sade att det bästa är vippbräda och gykolhink men det är inte tillåtet. Djurplågeri minsann.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Hej
I vår förra husbil så fick vi in en massa möss trots alla fällor och gift.Så jag tröttna på det så jag köpte grov byggplast och körde på husbilen på det, sen vek jag upp kanterna en halv meter upp på husbilen runt om hela.Inga möss inne i husbilen mer,men i
musfällan utanför fick jag tömma två gånger i veckan.med detta vill jag säga att plasten var jätte bra.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Smart gjort:yes:.
Kan vara den enkla lösningen på ett dyrt problem!
Både djur och miljövänligt och det borde inte hindra cirkulation i husbilen heller!

Anders
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

gift till skadedjur ingår oftast i hemförsäkringen, det blir betydligt billigare än att köpa det i affären + att det är efektivare
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Alla så kallade huskurer mot dessa små marodörer hjälper bara om det inte finns möss! Finns möss och dom vill ta sig in så struntar dom i det, om det så ligger enris, peppar eller vitlök etc. Blev själv hårt drabbad förra vintern. Dom byggde stort bo i instumentbrädan, bet av div kablar tuggade sönder alla gardiner, tuggade på fönsterkarmar, pulveriserade träkolsäcken i lastutrymmet och släpade allt papper till boet, tuggade sönder verktygsväskan, sket och pissade överallt i hela bilen och då menar jag överallt!!! Detta bara på 2 månader nov-dec. Enda som hjälpte var tippbräda och hink med glykol. Först då blev det slut på eländet. Tog en hel vecka och reda ut allt dom ställt till med. Bilen stod inomhus och torrt med ris runt däcken. I vinter så ska jag ha husbilen hemma så katten kan se över den. Blir dock nån form av snik-carport över den. Hoppas ni har turen att slippa ovanstående. //Matte

Precis det är inte bara bodelen som är i fara , tänk på alla sladdar i motorn.
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Hade möss i husbilen för två år sedan. Gick igenom bilen minutiöst och tätade med stålull vid genomföringar och vid pedaler. Peta in stålull med hjälp av en skruvmejsel el liknande. Tänk på att mössen kan ta sig in även om springan bara är några millimetter.
Har på detta sätt tätat två hus där mössen varit inne och ställt till. Sen inte ett spår av marodörerna.
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Hej!
Jag har tagit del av samtliga inkomna tips. Vad jag kan se är det ingen som nämner rå lök. Vi fick tipset att lägga ut lök i bilen på flera fat samt att lägga ut råttgift kring hjulen. Än så länge har det fungerat.
Lukten från löken var borta efter några dagars använing av bilen.
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Förlåt.men just nu tappade jag bort namnen, Dumle och Benso? I vart fall har ni rätt att möss skyr starka lukter och det är väl det som är trixet. De vill inte lukta starkt av någonting. Parfym, Lanvin Arpége har jag testat i garderoben, funkar. Men troligen andra starkta dofter. Lök har jag inte testat men påsklilja lär vara bra att plantera runt huset. Vitlök har jag också hört. Funderar faktiskt på att sätta ett par burkar med vitlök i Skramlan. Gror de kan jag ha dem till lasagne.
Ha det gott!
Agneta W:yes:
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: Risken för att få möss i husbilen.

Vi provade på förra husbilen med enris runt alla hjul och flera fat inne med rå lök.
Vid koll efter någon vecka hade det varit besök inne och tom. ätit upp stora delar av löken. Mycket spår av möss på faten.
Hasse
 
Toppen