• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjänstevikt kontra totalvikt

F

F.d. 25184

Guest
Hej alla husbilsägare.

Skulle det vara en ide att lägga upp en sida med tabell där
alla bilar som finns i klubben, med modell, årtal och tjänstevikt
läggs in.

Kanske är onödigt men ett bra komplent till nya medlemmar
som går i husbilsköpartankar.

I annonser står det ju väldigt luddigt vad det är för vikt som
"gäller", det står ju bara "3500 B-kort".

Kan det vara nåt??
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Tjänstevikt kontra totalvikt

Alla konstruktiva förslag tycker jag vi skall ta emot med entusiasm. Det är allt för mycket som skrivs som är negativt och inte gangnar oss så värst mkt. Visst får man tycka till i ett forum men det är bättre att se möjligheterna istället för endast problemen.

Bra tänk!

/ChristerP:)
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Tjänstevikt kontra totalvikt

Hej alla husbilsägare.

Skulle det vara en ide att lägga upp en sida med tabell där
alla bilar som finns i klubben, med modell, årtal och tjänstevikt
läggs in.

Kanske är onödigt men ett bra komplent till nya medlemmar
som går i husbilsköpartankar.

I annonser står det ju väldigt luddigt vad det är för vikt som
"gäller", det står ju bara "3500 B-kort".

Kan det vara nåt??
Absolut. Totalvikten är väl i och sig viktig för körkortsbehörigheten, men som köpare är det naturligtvis av största vikt att veta lastförmågan. Mycket bra idé!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Tjänstevikt kontra totalvikt

Tanken är god. Tyvärr stämmer dessvärre den verkliga tjänstevikten inte alltid med det som anges i registreringsbeviset. Efter kontrollvägning hos bilprovningen av vår nya husbil totalvikt 3500 kg och extrautrustad med cykelställ och utrustad med den last som skall ingå blev tjänstevikten 3040 kg mot den angivna på 3160 kg. En skillnad på 120 kg visserligen åt rätt håll men trots det felaktig viktuppgift från generalagenten.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tjänstevikt kontra totalvikt

Sedan är det ju så att tjänstevikten är en "rå" bil. Det som skall räknas in är förare(75kg), till 90% fyllda tankar dock ej avloppstank, en full gasolflaska(bör vara P11), verktygssats, reservhjul.
Så står det i våran Knaus instruktionsbok iaf. Hur är det med andra fabrikat, tro?
Allt annat går in i lastvikten, tyvärr:(
Som jag har skrivit tidigare så är t.o.m. "paketena" som väger lite extra utanför tjänstevikten.
Så, det är jättesvårt (precis som ROADGLIDER skriver) att göra en tabell på vikterna.

Man får försöka via COC-intyget att se tjänstevikten och bedöma extrautrustningen för sig.
Detta intyg kanske man kan få se innan köp! Annars får man gå på Bilnummer och gå in på = https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Eller bilens vanliga papper om man är på plats och tittar!

Sedan är det bara att väga in allt annat man skall ha med i husbilen med hushållsvåg eller liknande och försöka få "sin" vikt bekräftad av en vägvåg, soptipp eller bilprovningen, om man får tillträde.

Ja, det är inte lätt!
Anders
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt kontra totalvikt

Jag är egentligen mera intresserad av den "riktiga" tjänstevikten och inte den som står på pappret som är myckte lägre .

Som tjänstevikt är väl fulltankad bil med en förare på 80 kg men hur är det med vattentanken tömd eller fylld är den inkluderad på en husbil eller inte .

Tjänstevikten på min bil är ju specifierat efter en "tomhylsa"= en helt outrustad bil .


Skulle radera inlägget totalt för det blir ju som ett eko i inläggen annars men det gick inte ...
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt kontra totalvikt

Sedan är det ju så att tjänstevikten är en "rå" bil. Det som skall räknas in är förare(75kg), till 90% fyllda tankar dock ej avloppstank, en full gasolflaska(bör vara P11), verktygssats, reservhjul.
Så står det i våran Knaus instruktionsbok iaf. Hur är det med andra fabrikat, tro?
Så är det för alla fabrikat, eftersom detta regleras av EU.
När det gäller "paket" så brukar de flesta ange hur mycket paketet väger, så att man vet hur mycket man minskar sin lastförmåga. (Många anger även vikten för enskilda utrustningsdetaljer, som ej ingår i paketen...)
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt kontra totalvikt

Hej
Av en husbilsförsäljare ska man kunna kräva mer redovisning än bara påverkan på priset när man prickar för de tillval som ma tror sig behöva.
De flesta tillbehören är deklarerade med vikt. O alldeles säker med pris.
Hur svår kan de va, naturliktvis ska viktpåverkan klart framgå liksom priset vid det slutliga kontraktet.
Själv fick jag vid köp göra excel ark både priser o vikter innan jag fattade hur det hela hängde ihop.
Hursomhelst vore det bra om klubben framförde de mest elementära kraven vid köp.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt kontra totalvikt

När jag köpte min så fick jag också se en viktlista med alla utrustningsalternativ som fanns och då fanns även en plusvikt med och var då hur mycket det skiljde mellan den ex. stora kylen och originalet .

Jag var på husvagn-svensson och kikade med frugan och tog tag i Alko´s säkerhetskåp och lade den i hennes armar och sa : Det är inte så konstigt att bilen väger mycket ...
 
Toppen