• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt på framrutan

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej, någon som har ett bra tipps för att slippa fukten på framrutans insida?

Nu kommer vi till den period då matta på utsidan känns tidigt tycker vi, vi drar ner vårat aluminium jalusi och på morgonen när det varit ca 3 - 8 grader är det rejält fuktigt på insidan av rutan när man drar upp jalusin.

Ska bli spännande att se om det finns några tipps.
(att lägga något på utsidan frågar jag inte om):)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fukt på framrutan

Ett knep som noen har gjort på Flair og Arto er å sette inn et rele slik at defroster flekten går når sirkulasjonen er i gang på Alde. Gjør en dette med omluft og gjerne laveste hastighet så holder ruten seg ren også om vinteren.

Vi har aldri dekket til utvendig på våre Flair, aluveggen isolerer brukbart. Har bare hatt fukten som et problem, testet med viften og det fjernet fukten ganske raskt med veggen nede.

Det var en tysker som satte meg på ideen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

På vår förra bil med luftvärme så monterade jag ett extra utsläpp för luften i hyttdelen. Nu var inte det en helint. som ni har men på vår bil löste det problemet.

Satte det så den blåste nere till höger mot utsidan av passagerarstolen. Riktade den uppåt. Det blev då en luftström runt hela framrutan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fukt på framrutan

Prøvde en slik spray, fukten rant etter en tid ned ruten. Men en kunne fint se ut hele tiden. Prøvde også RainOff - suverent på utsiden, men ikke brukbart inne.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Hej Gunnar, fungerar det bra? Vart tar fukten vägen...:confused:

Detta fenomen är tråkigt! Men fukten sätter sig på den kallaste ytan i bilen. Skulle den inte sätta sig i framrutan så skulle den sätta sig i garderoben , sänglåda överskåp osv.
där är det ännu sämre att ha den!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fukt på framrutan

Har ikke testet tørrbollen, det jeg normalt gjør er at jeg åpner jalusin et par timer før vi skal kjøre. Er det mye fukt på ruta så tørker jeg den med et pusseskinn, greit å få vannet ut av bilen. Vinterstid så trengs det et par timer med oppvarming før isen på ruta tiner. En må huske at frontruta er den eneste del av en Flair som ikke er isolert, så når jalusin er nede så blir det kaldt i rommet mellom jalusin og ruta.

Noe jeg burde teste er å sette en liten vifte (fläkt) inn i rommet, det er mulig at en sirkulasjon av luften inne i dette lille rummet vil redusere fukten på selve ruta. Det burde funger bedre enn törrbollen. Dette må prøves, en 12V vifte fra en datamaskin burde gi en synlig virkning - og finnes sikkert i rotekassen :)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Problemet är det att Emma och jag jobbar, så när vi vaknar är det frukost och sedan åker vi till platsen vi skall fotografera på, saknar den tiden det tar att ta hand om fukt på rutan. (vill inte gå upp tidigre;))

Torrboll... hm... kanske ska test om ingen gjort det...:)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Kanske en liten fläkt med timerstyrning så att den går igång lagom före att de "små blå" öppnar sig. Borde finnas timers som går på 12 V annar är det läge för någon uppfinnar jocke att sätta de "små grå" i arbete.

EssoJ
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

12V avfuktare borde kunna fungera. Det finns ju 12V kylskåp som inte drar så mycket ström enligt de som har sådana. Principen är ju densamma, en kall yta som man låter luften strömma över. Ännu en utmaning för någon uppfinnarjocke.

EssoJ
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fukt på framrutan

jag kom på en annan ide, i en annan tråd finns det ett råd att lägga på ett medel på utsidan framrutan så att vattnet rinner av lätt,
funkar det att lägga på det på insidan :confused:

har för mig att det hette rain off eller nåt liknande
:)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Jag tycker att vi förbiser en viktig sak!
Torr luft är inte nyttigt för våra luftrör och vår hälsa, så en luftavfuktare är knappast en lämplig lösning annat än när den relativa luftfuktigheten är onormal hög, dessutom kostar det energi igen.
I vår hb har vi luftburen värme (Trumma 6000C). Ju kallare det blir ute , ju torrare luft sugs in genom Truman, värms upp och blåser in i bilen, samtidigt som den befintliga fukten i inneluften kondenserar mot det kallaste stället, oisolerade rutor fram. Rutorna gör samma arbete och på samma sätt som en luftavfuktare. Det kondenserade vattnet rinner ner någonstans nedanför rutorna och kan bli en risk för rostangrepp, elektriska krypströmmar eller annat elände. I bästa fall blir det stående i luftkanaler och kommer att torka upp så snart man kör defrostern när bilen startar.

Nattetid, -15C ute och +18C inne, blir luften bara torrare med tiden. Detta förhållande är självklart inte nyttigt och alla med luftvärme känner nog igen problemet. Man vaknar med torkan i näsan och hals, känns som man vaknar i en jäkla öken och man drömmer om kameler. :)
Vi vill alltså ha tillbaka den fukt som ligger någonstans nedanför framrutorna och blanda sig med inneluften utan att det kostar extra energi.
Mig veterligen är enda lösningen på detta problem att låta varmluft från Truman blåsa över rutorna via defrostern (någon har redan föreslagit detta i ett tidigare inlägg). Att isolera framrutorna utifrån, hjälper självklart ännu bättre men det visste vi redan och att värma upp en oisolerat ruta kostar ju också en del energi.
Så inför kommande höst&vinter kommer jag att koppla ett luftvärmerör från Truman, som nu kommer upp genom golvet bakom framstolorna, ihop med defrostersystemet så att en del av min varmluft alltid blåser över framrutorna. Samtidigt får man på något sätt stänga defrosterns inkommande uteluftintag!
Det blir ett lagom höstprojekt med husbilen. Jag är tacksam för synpunkter ifall jag, mot förmodan, skulle ha förbisett något. :cool:
Hälsningar
JvH
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fukt på framrutan

Hej JvH!
Med det lilla jag kan minnas från lektionerna angående termodynamiken, mollierdiagram och daggpunkten tycket jag att du är på spåret. Jag tror inte heller att det är särskilt nyttigt att vistas i en så pass liten volym, som i en husbil, och samtidigt använda sig av en lufttorkare.
En av fysikens grunder är ju att värme alltid drar sig till det kalla. Det innebär att varm luft alltid drar sig till en kall yta, typ fönster.
Det absolut enklaste som jag ser det är öka något på ventilationen och försöka hålla en så jämn fuktighet i husbilen som möjligt. Kostar självklart energi, men kan minimera fuktproblemet till en viss del. Nästa steg blir att göra det som redan var kännt, isolera.
V-backen :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fukt på framrutan

En løsning jeg har tenkt på, men ikke gjennomført på en Flair:

I kassene under sidevinduene fins det varme fra Alde-konvektorene, en ekstra luftslange fra dette rommet og opp i defroster fordeleren eller til egne åpninger foran jalusien. Det må settes på en vifte - type PC slik at det blir litt trykk på luften. En passende seriemotstand og 12V viften kan gå nesten lydløst slik at den gå mesteparten av natten. Du har sikkert en passene effekt-potmeter til å finne optimal hasighet på en eller to vifter.

Det spiller liten rolle hvilken side en tar luften fra, en enkel måte å koble seg inn på defrosteren er slangen til ventilen for sidevinduene - en Y på denne og lukket ventil og all luften presses til framrutan.
 
Toppen