• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindgenerator

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Är det någon som erfarenhet av att använda vindgenerator i samband med husbil - som ett komplement till solceller. Har funderingar runt detta efter som det ofta blåser på de platser man ställer sig.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Tyvärr är det väl ännu så att en väl riktad solpanel om ca. 80watt
kommer att leverera mer Ah under typ 4timmar än vad en Forgen gör under ett helt dygn...

Men ingen sol alls + vind, såklart gör en Forgen nytta! Om man är ok med några Ah/dygn.
Själv är jag en Stor förbrukare, ser in i alla möjligheter gällande el-tillskott.

Info: En 40w riktad solpanel i riktigt mulet väder mellan 11.00 & 15.00 ger 1A/per h. = 5Ah/dygn + övriga timmar, i skit kasst väder totalt mellan 7-10Ah.
Till en kostnad av som solföljare under 10.000:-/SEK

Nu till vad egentligen en Forgen presterar....
Forgen 1000NT i 10m/sec (19 knots) producerar optimalt: 1.6A
Forgen 1000NT i 5m/sec (10kn) ca. 0.4A

En Forgen i kontinuerligt 10m/sec ger kanske: 38Ah å inget ANNAT!
Skall dock inte föringa Alla tillskott med el, lite Är bättre än Inget! ;)

För att prestera 60Ah/dygn så skall det vara över styv kuling kontinuerligt...
Å då, just då har jag annat att tänka på, tex. om min Forgen ev. sitter kvar på taket med vind-toppar på storm! :wub:

Men låt oss få en dygns rapport gällande Ah-input från Britt&Kjell, jag med fler är mycket rejält intresserade! :) +
Vad kostar en Forgen likt Britt&Kjells montering??? Kan vi få er kostnad presenterad?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Förbränningstoalett / fritidstoa

Finns redan, "Cinderella gas" heter en variant, har själv undrat varför det inte finns på husbilar det borde ju gå att fixa en variant som passar in i inredningen och sen får man en liten påse med aska som kan slängas överallt tillsammans med hushållsavfall. Hade det ökat priset på en husbil med ett antal tusenlappar så är det faktiskt något jag hade valt ändå.

Jag har sett denna och delar din uppfattning. Kul att se vad andra har att säga i ämnet!
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Vindgenerator

Men låt oss få en dygns rapport gällande Ah-input från Britt&Kjell, jag med fler är mycket rejält intresserade! :) +
Vad kostar en Forgen likt Britt&Kjells montering??? Kan vi få er kostnad presenterad?

Allå!

Som jag tidigare skrivit och även mailat till KuMaNi hade jag ett "Forgen 1000" i början av detta århundrade. Gick på reklamen om att det liksom nu skulle ge ett gott tillskott till batterierna. Köpte detta i Aljezur, Portugal till ett pris omkring 10.000 skr. Monterade själv eftersom jag anser mig ha kunskapen. Avyttrade generatorn efter ett par år eftersom det för mig inte gav något tillskott till batterierna.

Nu hoppas jag verkligen denna vindgenerator har utveckats så inte de som gått på reklamen känner sig lurade, har som sagt delgivit mina erfarenheter till KuMaNi i ett privat mail.

För mig gav inte generatorn något tillskott alls så länge spänningen i batterierna höll sig över 12,0 volt trots att vindarna ibland kunde komma upp i kulingstyrka och däröver. Oftast låg spänningen över 12,2 volt och måste säga att solpanelerna var mycket mer effektiva. I nödfall var det bättre starta elverket eller motorn för energitillskott.

Vid ett fåtal tillfällen när spänningen var under 12 volt och det blåste rejält kraftiga vindar kunde jag se ett tillskott på amp.mätaren men det var endast i vindbyarna och när detta hände blev det ett rejält rungande, sjungande, vibrerande ljud i hela bilen.

Min generator var ej fällbar utan jag fick montera upp den när jag visste vi skulle stå still ett tag, men samma fastsättning på bilen som rekommenderades till båtar och fasta innstallationer. Detta tog ju en stund men jag lärde mig fort.

Detta är Britts och mina erfarenheter och vi skulle aldrig kasta mer pengar på detta utan att få rejält med kött på bena. Skulle däremot reklamen stämma idag, kan jag tänka mig investera i en ny Forgengenerator.

Vänligen...Kjell
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vindgenerator

Forgen 500 och 100 lämnar endast 12v och kräver en laddare till batteriet, som reglerar spänningen till bateriet annars så laddar den bara som du har beskrivit. M.a.o den har för låg utspäning.
Det kloka är att köpa 24v modellen och koppla till en MPPT solcells laddare
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Intressant!

Så KuMaNi... Hur funkar det med Forgen?

Jag såg jag en bild i ett annat inlägg, med om jag minns rätt,
2st GPS följare på taket + denna nu monterade Forgen. (By the way: GPS följarna stog åt vart sitt håll)

Men ge mig/oss gärna en återkoppling kring hur mycket denna Forgen Praktiskt ger er energi per dygn!
Gärna oxå vad detta kostade i montering in alles... (i Sverige?)


En bild i lite annan vinkel.


Visa bilaga 44388
 
A

Amatören

Guest
Sv: Vindgenerator

Min spontana tanke är att miljömässigt måste det vara galet att använda energin för att koka bort det vi har i toatanken.


Jo det är väl sant att det går åt energi men jag tror ju inte att jag skulle göra av med särskilt mycket mer än om en likadan toalett hade varit monterad i en sommarstuga och vi skulle tillbringa somrarna där istället för i husbilen.

Men nu tror jag att vi nästan skulle fixa en egen tråd för det här och låta dom som vill prata om vindgeneratorer stanna här.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Vindgenerator

Jag har sett denna och delar din uppfattning. Kul att se vad andra har att säga i ämnet!

Vikt: 28 kg
Spänning: 240 VAC 10 A
Maxeffekt: 1,6 kW
Förbrukning: 0,4 - 1,3 kW / besök

Ovanstående 4 rader är från förbränningstoalettens hemsida. Förbrukningen skall förstås vara 0,4 - 1,3 kWh/besök. Vid 12 V är 1kWh = 83,3 Ah. (1000 Wh/ 12V). Säg att medelförbrukningen/besök är 0,8 kWh. Då kräver varje besök 67 Ah. 2 pers ggr 5 besök ger en förbrukning på ca 700 Ah/dygn. Ett par hundra kg batterier behövs också. Skall vi nu hålla oss till ämnet Vindgenerator så krävs det väl orkan dygnet runt. Det förefaller en aning orealistiskt.

Birger



 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Vindgenerator

Allå igen vänner!

Lyfter upp denna tråd igen men önskar våra webbare kunde ordna till en annan tråd för de inlägg som inte hör hemma under "Vindgenerator", vad f.. har toaletter med detta att göra. Rätta mig gärna om Ni tycker jag har fel.

Jag och flera med mig är intresserade av disskussionen om tillskottsenergi till batterierna och inget annat.

Söker svar på alla de frågor som uppkommer när solen inte visar sig på flera dagar och det kanske inte är så lägligt starta ett elverk eller motor när grannen bor bara några meter från vår husbil.

Vi bor i husbilen året runt och oftast har vi inga problem med elförsörjningen men det kan hända när det blir dåligt väder i veckovis, då kan vi tänka oss en vindgenerator som ger tillskott till batterierna, dåligt väder är oftast starka vindar. Förutsättningen är att det verkligen fungerar vilket vi har dåliga erfarenheter ifrån. Se föregående inlägg från oss.

Som jag redan skrivit, låt denna tråd handla om vindkraft och inget annat.

Hoppas på förståelse....Kjell
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Först... Ber om ursäkt i förväg men:

OT:
& hur f..n kom Toaletter in i en tråd gällande vindkraft??? Man kan bli "lätt" förundrad över vissa personers forum etik... :cool: :wub:
Var det inte en "viss" känd politiker som en gång sa: Vet hut! :) hahaha, pi... off med er: "Toilet Junkies" & skapa er en egen "skitsnacks" tråd! :twitcy:

Nu till sakfrågan, gällande flera vindkraftverk: Till vilken investeringskostnad????
Det finns det i dagsläget andra alt. som då är både smidigare & mindre kostsamma!

Än så länge är vindkraft per/Kw inte det främsta alternativet!
Men som jag innan skrivit, litet tillskott är bättre än inget... Funderar lite grann själv, men då inte på Forgen pga. låg verkningsgrad & hög inv. kost...

Vid sidan av solcells paneler, då gärna CIS teknik är bränsleceller förmodligen ett av de bättre investeringarna vi kan göra idag,
Men många "bäckar små..." Även vindkraft tillför... Men bör dock ställas mot investeringskost, miljöaspekter och tillförlitlighet!

Några räkneex:
En 120W riktad solpanel, inv. kost under 15.000:- (tex. via Sunaimer) kommer att på 4h leverera mer energi än 1st Forgen 1000NT i runt 10m/s under ett helt dygn.
10m/s är svårt som snitt, upplevelse: En riktigt vindig dag kanske vi har 6-8m/s i snitt med byar på 15. En dag vi minns & pratar om...

Enl. mig behöver verkningsgraden upp ett par snäpp för att fylla ett investeringsmässigt bra tillskott! Vid 5m/s kontinuerligt leverar en Forgen endast 0.4Ah!
Detta är ett Mindre energitillskott än en riktad 40W solpanel i skitkasst/mulet väder!

Vi kanske kan få en Ah/dygn rapport + investeringskostnad av de som nu monterat en Forgen 1000NT

Mvh. Magnus / "El-Junkie" ;)


På en stor husbil er det kanskje plass til flere slike vindturbiner?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vindgenerator

Magnus du er inne på et kjernepunkt (trenger ikke kjernkraft for det :D ) virkningen av vindkraft er avhengig av arealet som snurran dekker. Dette gjør det problematisk å bygge små effektive vindfraftverk. En "vanlig" riktad 3 til 5 bladet snurre utnytter et vindareal som er en skive med samme diameter som snurren, men ikke med 100% utnyttelse av flere grunner. Ved lav hastighet så er effektiviteten lavere enn med høy fart på snurren, men belastningen på hele kraftverket øker og med hastigheten. En har og større problem med lokal turbulens ved de vanlige snurrene, samtidig som de må rettes inn mot vinden og stenges av om vinden øker over en grenseverdi. De vertikale løsningene ala Forgen er ikke plaget av lokal turbulens og fanger vind fra alle retninger helt uten problem, men vindarealet som utnyttes et vanskelig å få stort.

Det finnes en finsk produsent av vertikale vindkraftverk som gir bra effekt men vekten og kravet til feste gjør de uegnet for bilbruk. Minste er et verk på 1kW og en vekt på noe over 100kg som kan monteres på en lyktestolpe med diameter minst 15 cm i område med moderat vind, for bruk i storm snakekr de om armert betongsokkel og rørmast.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Längs den ryska kusten finns ett hundratal fyrar som drivs av generatorer som producerar el med hjälp av det radioaktiva ämnet strontium-90. Tekniken utvecklades under 1970- och 1980-talen av forna Sovjetunionen.
Man kanske kunde köpa en sådan generator så är elproblemet löst för husbilens livslängd.
Det kanske vore något för Stollen att tänka på.
:D:D:D
//W
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Hej Emppu!
När sökte du ett "blåshål" när du campade eller övernattade sisst?
Nä det var bara en tanke, alla vill vi väl ha det lugnt & skönt inte kan jag tänka mej att en vindsnurra på H-bilen kan gå ljudlöst, skall jag då sätta den på landbacken för att slippa vibb. & dyligt väsen då blir det inte av!
Solceller verkar för mej det mest andvändbara om än det lilla men dock.
Kan jag då vrida solcellen med gynnsam vinkel mot solen så tror jag det är en bra lösning.
Mvh.





Hur fungerar det med Forgen? Räcker strömmen?

Är det :msn_thumbup: eller :mad:
 
Toppen