• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstantfarthållare

F

F.d. 52952

Guest
Kan någon tala om för mig var man kan köpa en konstantfarthållare till en Renault Master. Finns det monteringsanvisning till en sådan. I så fall, är den svår att installera. Mvh, Göte:confused:
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Konstantfarthållare

Hej Göte
Vad jag vet så finns redan kablarna framme till höger om ratten, det är knappar, en av och på, en set.
 
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Konstantfarthållare

Menar du att det bara är att sätta dit en kontakt. Det är årsmodell -07. Hälsn. Göte.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konstantfarthållare

På de fleste nye biler er installasjon av farthållare todelt, ofte er kablene på plass. Det som mangler er knappen og en oppdatering av programvaren i bilens datamaskiner, for mange gjelder dette både motor og veksellåda.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Konstantfarthållare

Hej! Monterade en waeco på våran -05 ifjol, krävdes en del omkopplingar. Jag tog det säkra före de osäkra och tog hjälp av en bilelektriker (syrrans pojk). Hade inte klarat det själv. Du kan gå in på Waecos hemsida där kan du läsa hur det går till.
 
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Konstantfarthållare

Då måste man förmodligen uppsöka en märkesverkstad för uppdatering. Hälsn. Göte.
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Konstantfarthållare

Hej!

Det här ska vara mycket enkelt att installera (Jag har dock inte provat själv, varför jag vill reservera mig för hur enkelt det är).

Din bil är utrustad med CAN-bus, vilket gör att du bara behöver koppla in farthållaren. Du behöver inte omprogrammera bilen eller göra några andra ingrepp.

WAECO mobile solutions

Mvh

Home-car
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Konstantfarthållare

Inte så enkelt för en lekman, må man säga. En omprogrammering kördes, visserligen automatiskt, men det var jäkligt noga med kopplingarna i CAN-busen, va jag förstod.
 
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Konstantfarthållare

Tack för tipsen skall undersöka dem vidare. Göte.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konstantfarthållare

Det er to måter en kan løse et slikt problem på i teorien, den ene er fabrikantens løsning med den forberedte kablingen og montering av betjenings brytere. Denne krever omprogramering. Den andre løsningen er den som en tredjepart som Waeco kan løse, kobling inn i gasspedalens signalkrets og tilkobling til CAN-bussen pluss egne betjeningsknapper. Teoretisk så burde fabrikantens egne løsning være billigst, men begge løsninger er like brukbare.
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Sv: Konstantfarthållare

Jag har en Renault Master 2008 som jag köpte farthållarkontakter till
på en skrot ,monterade i fredags skulle åka till volvo idag för att höra pris på
uppdatering på väg dit provade jag farthållaren den fungerade direkt,
förutom att det inte syntes i bilens dator, den uppdateringen skulle gå på 500kr trodde meken.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Konstantfarthållare

Jag satte dit en spak typ "blinkers" på vår -08'a. Den kan röras i fyra riktningar och har två programmerbara knappar längs ut.

På knapp 1 brukar jag ha 80 km/h (GPS-fart)
På knapp 2 brukar jag ha 100 km/h (GPS-fart)
Det tar 10 sek att programmera under fart och värdena ligger kvar till man programmerar om.

Spak ner = ON/OFF
Spak fram = Håll denna farten
Spak bak = Sakta ner
Spak upp = Avbryt farthållning (sker även vid inbromsning och växling)

Riktigt roligt och lätt att använda.
 
Toppen