• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äldre husbil före 1990

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Har en Winnebago LS från 1985. Köpte den för den passade in i logen. Endast 2.3m hög, 2.2m bred, 6.2m lång, väger 2300kg. Byggt i USA Renault Trafic chassi. Motor och växellåda i original är en katastrof, men med en TD Sofim motor går den som en dröm. Verkligen en åkbil. Har allt, vattenspolande toa, dusch, vattenburenvärme, you name it. Nästa år skattefri och inte en rostprick. Har haft den nu fem år och känslorna bara växer....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Äldre husbil före 1990

Har nyligen köpt en Renault hymer-89 med bensinmotor, är denna en vanligt förekommande modell? har inte sett en likadan nånstans.
-------------------------------------------
Hejsan intressant, och jag måste fråga eftersom inte jag heller skådat en Renault Hymer förr, står det verkligen Hymermobile i Reg. beviset, och inne på bodelspanelens mätare m.m.

Det ser inte ut som Hymer's sätt att bygga husbilar, inte deras lister mellan väggar och tak, inte deras alukjolar nertill m.m.
Är det inte en PILOTE eller liknande som någon lackat om och klistrat HYMER-märken på.

Sorry, jag måste få ställa frågan i alla fall, nyfiken som alltid :oops:.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

-------------------------------------------
Hejsan intressant, och jag måste fråga eftersom inte jag heller skådat en Renault Hymer förr, står det verkligen Hymermobile i Reg. beviset, och inne på bodelspanelens mätare m.m.

Det ser inte ut som Hymer's sätt att bygga husbilar, inte deras lister mellan väggar och tak, inte deras alukjolar nertill m.m.
Är det inte en PILOTE eller liknande som någon lackat om och klistrat HYMER-märken på.

Sorry, jag måste få ställa frågan i alla fall, nyfiken som alltid :oops:.



Hej jag vet inte om den än det som säljaren sa ..
här är uppgifter från transportstyrelsen ,den är importerad

motor code: J5R A716

går det med hjälp av Identifieringsnummer: VF1TBZ20001261013
få fram mer uppgifter om vad det egentligen är för bil??



Längd, mm: 5750 Bredd, mm: 2050
Höjd, mm:
Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 60
Motoreffekt, kW: 88,0
Effektnorm: DIN
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 246,0 g/km



Registreringsnummer: DYM031
Fabrikat: HYMER
Typ:
Färg: Flerfärgad Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1989 Fordonsslagsklass: II
Identifieringsnummer: VF1TBZ20001261013
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil före 1990

-------------------------------------------
Hejsan intressant, och jag måste fråga eftersom inte jag heller skådat en Renault Hymer förr, står det verkligen Hymermobile i Reg. beviset, och inne på bodelspanelens mätare m.m.

Det ser inte ut som Hymer's sätt att bygga husbilar, inte deras lister mellan väggar och tak, inte deras alukjolar nertill m.m.
Är det inte en PILOTE eller liknande som någon lackat om och klistrat HYMER-märken på.

Sorry, jag måste få ställa frågan i alla fall, nyfiken som alltid :oops:.

M.v.h. JANKRO.

Äldre hymer brukar inte ha dekaler utan fastskruvade plastskyltar med texten "hymermobil" på sidorna.
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Äldre hymer brukar inte ha dekaler utan fastskruvade plastskyltar med texten "hymermobil" på sidorna.

som denna då den är lik min bil
 

Bilagor

  • r1555_27_1integral_hymer1987_thumbnail.jpg
    r1555_27_1integral_hymer1987_thumbnail.jpg
    105,2 KB · Visningar: 5
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

som denna då den är lik min bil

kollat igen det är likadan som min bil fast en 87:a

har kollat runt lite men den modellen verkar inte vara så vanlig ??
är alla andra skrotade månne
 

Bilagor

  • r1556_27_integral_hymer1987_thumbnail (1).jpg
    r1556_27_integral_hymer1987_thumbnail (1).jpg
    104,9 KB · Visningar: 3
  • r1554_27_2integral_hymer1987_thumbnail.jpg
    r1554_27_2integral_hymer1987_thumbnail.jpg
    104,2 KB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Äldre husbil före 1990

Grå dekor stemmer bra med 89, og profilen ble tilpasset chassis. Renault Master hadde lengre nese enn Fiat så dermed ble det litt mer skrå front.

Rundt 90 ble det bygget på mange forskjellige chassis, men de fleste i små serier før Fiat ble dominerende for volum modellene og MB for starline.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Äldre husbil före 1990

Ok, Ok, Jag är övertygad :D.
Om din hade sett ut som de här andra bilderna med Hymer-lackering och de "vanliga" Hymer-dekalerna så hade jag inte haft någon betänklighet alls. Men det lite udda utförandet av din, skapade lite tvivel, och de måste nog vara rätt udda på våra breddgrader, för min hjärna är rätt skaplig på att registrera och lägga in "onödigt vetande" så fort den ser något nytt eller udda inom husbilsvärlden :p:.

Måste då i stället runda av med att gratulera till din Hymer, som är ett fabrikat som brukar hänga ihop och vara i skapligt skick även efter rätt många års användning.

(Troligen inte skrotade, utan bara ett fåtal byggda.)

Var dag lär man sig något nytt :D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Ok, Ok, Jag är övertygad :D.
Om din hade sett ut som de här andra bilderna med Hymer-lackering och de "vanliga" Hymer-dekalerna så hade jag inte haft någon betänklighet alls. Men det lite udda utförandet av din, skapade lite tvivel, och de måste nog vara rätt udda på våra breddgrader, för min hjärna är rätt skaplig på att registrera och lägga in "onödigt vetande" så fort den ser något nytt eller udda inom husbilsvärlden :p:.

Måste då i stället runda av med att gratulera till din Hymer, som är ett fabrikat som brukar hänga ihop och vara i skapligt skick även efter rätt många års användning.

(Troligen inte skrotade, utan bara ett fåtal byggda.)

Var dag lär man sig något nytt :D.


M.v.h. JANKRO.

ska tillägga att min är omlackad då kanske inte i orginalkulörer
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Visst sjutton är det en Renault.
Känner igen chassinumret som börjar med V och luftintaget på motorhuvet. Alltså en racerbil, släktingar finns bland formel 1 bilar...;)
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Äldre husbil före 1990

Har en Solifer 5500 -88. Som väl egentligen är en Hymer som Solifer gjort inredningen i och Fiat står för motor och annat.
Vår första husbil för övrigt och tycker den är trevlig att bo i men mindre trevlig att köra. Den är välhållen med tanke på ålder och miltal!
På önskelistan står större kyl, lastningsfack utifrån och bekvämare toa.

Var inne på en av stans husvagnsfirmor och en bland personalen berättade att han hade haft en exakt likadan - men den var extrautrustad från fabrik med golvvärme och gasoldrivet elverk! Måste varit one of a kind...
 
Toppen