• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äldre husbil före 1990

F

F.d. 24912

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Har precis i förskaffat mig en Eura mobil Citroën c25 årsmodel 90...... Utan instruktionsbok....kanskeinte så smart som förstagångshusbilsägare. ... Men...det var rätt pris...Man har ju lite funderingar o blev jätteglad när jag hittade den här tråden för äldre husbilar?hoppas på lite svar här!
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Äldre husbil före 1990

Har precis köpt en Chevrolet -88. Lite solblekt utanpå men oförskämt fräsch invändigt. En entusiast som haft. Allt funkar!

marunga
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil före 1990

Har för någon månad sedan köpt en Niesmann Clou 1990 byggd på Mercedes 814D.
 
F

F.d. 24912

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Hej!

Chansar o ser om jag kan få någon hjälp av er med gammla husbilar!

Idag när jag skulle köra iväg med min husbil , euramobil citroen c25 TD årsmodel 89 ,sågick det inte att få i någon växel när motorn var i gång, stängde jag av motorn gick det hur bra som helst! Det var inga problem i höstas när jag ställde av den för vintern. Köpte den i oktober så jag har ännuinte hunnit ut med den en endaste gång! Inge kuligt alls!

Finns det någon som har någon aning om vad som felar den???

Med vänlig hälsning,
Karin
 

annettehn

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Motala
HBK-Nr
7661
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil före 1990

För 9 år sen köpte jag en Pilote 320, Renault Traffic, från 1988 och jag är fortfarande helnöjd med den. Visst är den gammal.. men helt funktionsduglig på alla sätt.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Äldre husbil före 1990

Kan det være koplingen som har gitt seg, tror det er wirre overføring på de gamle. Noe som hender er at wirren setter seg fast i strømpen og koplingen løser ikke ut. Med snurrende drev i lådan vil det være problematisk å bytte veksel :rolleyes:.

En kan løsne wirren igjen ved å fylle strømpen med CRC eller annen tynn penetrerende olje.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

gissar att din koppling klibbat fast,pröva försiktigt mot backläget och skrapar det duktigt så är det nog detta som är problemet.
Man får starta med växel i och sedan frikoppla och pumpgasa så brukar det släppa,tänk på att bilen kommer rulla iväg när du gör detta så ha gott om utrymme och var beredd på att vrida av tändningen
 
F

F.d. 24912

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Oj! Snabba svar! Tack! Ska prova ditt tips Mathias! Vi fick den att hoppa framåt men då var den i friläge konstig nog. När jag vred på tandningen o trampade ner kopplingen o sen tyckte på startknappen, Då hoppade den framåt? Ska prova med växel i! Ska väl tillägga att vi ser att kopplingsvajern rör sig .
 
F

F.d. 53134

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Jag har en Fiat Burstner T620 1989-90
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

finns två sätt att bilen skulle kunna röra sig i friläget om man bortser från fel på växelspaken med reglage.
1.drev i lådan har skurit fast på axeln
2.oljans seghet drar med sig dreven fast då drar den bara lite lätt
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Jag gissar faktiskt på att en växel ändå låg i när bilen hoppade framåt, de är lite luriga att växla ibland våra gamla bilar.
Att den skulle ha en så skuren växellåda att den driver när den är i friläge känns som att det borde ske när man kör (om det alls sker) och inte när den är i vintervila.

Men kopplingen har nog fastnat, de gör de ofta!

Vi har haft vår bil i 3 år nu och varje vår när bilen ska väckas ur sin dvala får jag "köra lös" kopplingslamellen med våld.
I med 2:an (jag föredrar 2:an lustigt nog), ner med kopplingen och foten på bromsen.
Sedan kör jag på startmotorn och då brakar lammelen lös, inte vackert men effektivt.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Äldre husbil före 1990

Har också varit med om problemet för många år sedan. Det funkade att rycka loss kopplingen. Numera startar jag motorn och kör bilen framåt och bakåt några meter flera gånger under vintern. Då slipper jag det problemet åtminstone.

Kostar lite el eftersom jag drar på värmen för fullt och använder motorvärmaren (värmeväxlaren körd omvänt). Motorn startar då ögonblickligen och inga rökridåer läggs ut.

:)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil före 1990

Hej!

Chansar o ser om jag kan få någon hjälp av er med gammla husbilar!

Idag när jag skulle köra iväg med min husbil , euramobil citroen c25 TD årsmodel 89 ,sågick det inte att få i någon växel när motorn var i gång, stängde jag av motorn gick det hur bra som helst! Det var inga problem i höstas när jag ställde av den för vintern. Köpte den i oktober så jag har ännuinte hunnit ut med den en endaste gång! Inge kuligt alls!

Finns det någon som har någon aning om vad som felar den???

Med vänlig hälsning,
Karin
Hej karin. detta hände mej också vid första uppstart. kopplingslamellen har fastnat,
Gör så här: med stillaståend motor lägg i en växel ex. 2an Trampa ner Kopplingen starta motorn , skall säppa då, se till att inte köra på något.

Jägarn
 
F

F.d. 24912

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Tack alla för era svar! Eftersom jag själv är för feg för att göra det så får jag vänta till gubben kommer hit o gör det! meddelar hur det gått!
 
F

F.d. 24912

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Sådär ja! Kan tala om att u funkar kopplings växlar! Tack för era tips!
 
F

F.d. 53134

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Hej !Jag har en Burstner T620 89-90
 

Visnu

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16536
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil före 1990

ADRIATIK 610 Peugeot 1990,renoverad efter fuktskador.
 
B

bittan 55

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Har en Winsberger metroit 1999 vår första Husbil Kanon!!
 
B

bittan 55

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Ursäkta jag såg inte att det var förem 90
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Äldre husbil före 1990

Har nyligen köpt en Renault hymer-89 med bensinmotor, är denna en vanligt förekommande modell? har inte sett en likadan nånstans.
 

Bilagor

  • 9026860567.jpg
    9026860567.jpg
    186,7 KB · Visningar: 10
Toppen