• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min husbil startar inte...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag undrar om bilbatteriet laddas när man har kopplat på 230 V på husbilen?

Min husbil startade inte för några veckor sedan. Då hade den stått hemma på gården i två veckor utan el. Jag trodde att det var det som var problemet, så jag kopplade på elen (och laddade bilbatteriet med en C-tec laddare). Efter några timmar var batteriet fulladdat. Sen kopplade jag på elen. Men idag skulle jag ha bilen för att åka o handla, och då startade inte elendet igen!
Det finns ström till instrumentlampor o.s.v. men startmotorn orkar inte runt, den låter bara lite, sen tystnar den.

Någonting tjuvdrar tydligen ström från batteriet, jag är inte så bra på eltekniska saker, så jag kan inte mäta mig fram till vad det är som drar ut det. Larmet kanske?
Jag trodde att tills vi får tid att lämna in bilen till en bilelektriker, så räcker det att alltid ha påkopplat strömmen, men jag hade fel med det. Om jag tänker efter så är det väl så att bilbatteriet bara kan laddas via generatorn när man kör, aldrig på något annat sätt. Är det så eller?
Men om man har 230 V in, så laddas ju bodelsbatteriet upp, eller hur?

Suck...jag får sätta dit batteriladdaren i morgon igen och kolla vart jag kan lämna den, det är väl så att de flesta verkstäder är stängda p.g.a. semester.
Det är hopplöst med sådana här elfel, jag får en känsla av att det kan vara svårt att hitta felet...

Omutifall händelsevis det råkar vara nån duktig bil-elektriskt kunnig HBK-medlem ute på vägarna i närheten av Kungsbacka får ni gärna titta förbi...kall öl finns i kylen i så fall...
Här e en fin ställplats...
/Annette
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Min husbil startar inte...

Hej! När du har 230 V på så laddas först bobatteriet fullt och sen går det över till att ladda bilbatteriet.

Jag tycker på din beskrivning att det låter som bilbatteriet är slut och behöver bytas mot ett nytt. Normalt håller ett batteri 5-10 år men det finns alltid ytterskott, sett sådana som varit slut redan efter 1 år men också sådana som varit fullgoda på 12 år.

En verkstad kan hjälpa dig att mäta upp batteriet.

Per-Åke
 
F

F.d. 8987

Guest
Sv: Min husbil startar inte...

Hej!
Har under våren haft liknande problem med min Fiat -00.
Startade bara när den själv ville, och fick ladda med C-tek-laddare alltid.
Vågade knappt köra runt kvarteret. Stannade flera gånger under körning.
En bilelektriker fann bl.a. ett jordfel där minuskabeln från batteriet är fäst i chassiet.
Ta av skruven, skrapa bort färgen och fäst kabeln med riktiga kabelskor direkt mot plåten.
Jag hade en grön snabbkoppling på batteriet, som också bidrog till dålig jordning, då den endast jordar via skruven.
Dessutom hade vi flera skarvklämmor (3M, JST etc.) med glappkontakt. Bytte dessa mot riktig lödning och krympslang.
Har kört ca 300 mil under semestern utan ett enda problem.
När du kopplar elsladden till bodelen måste du kanske välja vilket batteri som skall laddas med strömbrytaren på panelen. Så funkar det på min Swift Kontiki.
Mvh Torbjörn
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Min husbil startar inte...

Om det får plats, och bo-batteriet inte är av sk fritidstyp så växla batterierna och se om felet är kvar.
Calle
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Min husbil startar inte...

Två veckor utan laddning.....jag tror på dåligt batteri. Det finns alltid något som drar ström i en bil. Om den inte körs på tre veckor så är batteriet tomt.
F.ö. håller jag med om att bilbatteriet skall laddas samtidigt med bobatteriet (eller när det är fullt - lite olika)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Min husbil startar inte...

Om det får plats, och bo-batteriet inte är av sk fritidstyp så växla batterierna och se om felet är kvar.
Calle

Det går inte, bo-batteriet är mycket större, dessutom är bägge batterierna väldigt krångliga att ta loss, då utrymmet att komma åt med verktyg är minimalt.
Vad jag vill veta är egentligen om man får laddning eller inte när man har 230 V anslutning...för i så fall är det ju fel på batteriet att det inte tar emot laddning
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Min husbil startar inte...

Jeg kjenner ikke el-blokket som er brukt i din bil, men som andre har sagt det finnes flere strategier for slike. De enkleste glemmer bilbatteriet, neste nivå har en diode som gir litt lavere ladespenning for bilbatteriet enn for bodelen - her er det to undergrupper, en med rele slik at dioden bare er koblet inn når det er ladning på bodelen og en uten rele - bilbatteriet lades fra bodelen når spenningen på bodelen er noe høyere enn på bilbatteriet. De mer avanserte blokkene kobler inn ladning på bilen når bodelen er full-ladet.

Så kommer fellesproblemet: det er en sikkring i kabelen mellom bil og bo, er det en sammenkobling og lav spenning på bil når en prøver å starte så ryker denne sikkringen. Denne sikkringen kan sitte ved bilbatteriet eller i el-blokken og er typisk på 50 - 100 A.

En billig men effektiv måte å lage en kobling på hvis det ikke finnes fra før er en kraftig diode og et rele som kobler ut dioden når tenningen settes på. Spenningsfallet over en typisk diode er 0,6V slik at en risikerer ikke overladning på denne måten.
 
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Min husbil startar inte...

Jag tror att det vore bra att kolla batteriet om det "mår bra". Det finns säkert många ställen man kan göra det på, men eftersom som du inte bor långt från Göteborg så kan jag rekommendera TH Pettersson på Mölndalsvägen i Gbg. Där har jag fått mycket bra service när jag har burit dit batterier för test.

Vad det gäller om starbatteriet laddas när du står på ström så kan det nog variera mellan olika bilar. En del, i alla fall äldre, har bara laddning på bodelsbattriet när man står på ström, andra laddar både start- och bodelsbatteri.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Min husbil startar inte...

ladda batteriet fullt ring runt till småverkstäder i din omgivning någon kan säkert belastningstesta batteriet på plats i bilen tar inte många minuter.

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Min husbil startar inte...

Nu har jag satt det på laddning igen, ska åka ner till stan i morn, Kungsbacka bilelektriska, så får vi se vad det kan vara!
/Annette
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Min husbil startar inte...

förmodl.fung.det inte lika på alla märken.MEN på min Hobby laddas bilbatt.inte via bilens elanslutning utan bara bodelens
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Min husbil startar inte...

förmodl.fung.det inte lika på alla märken.MEN på min Hobby laddas bilbatt.inte via bilens elanslutning utan bara bodelens

Innlegg #7 gir en grov oversikt over alternativene som er bruk.

For de som ikke lader bilbatteri annet enn under kjøring har jeg et enkelt forslag til ettermontering av en ladning av bilbatteriet fra bodelen. En kan ta en kraftdiode som tåler 50A en kabel 10 kvadrat elelr grøvre, en 5 ohm 100 W motstand og en 50A sikkring, koble sammen batteriene slik at når bil har 0,6 V lavere spenning enn bodel så lades bilbatteri fra bodel. Seriemotstanden og sikkringen hindrer dioden i å bli overlastet under start av bilmotoren. Det elegante med en slik løsning er at et solpanel også vil lade bilbatteriet når bobatteriet nærmer seg fullladet og det er lav spenning på bilen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Min husbil startar inte...

Sent i går kväll lyste laddningslampan på batteriladdaren grönt. Då tänkte jag att jag provstartar jag bilen, och då startade den.
Sen lt jag batteriladdaren stå på över natten, för den går ju själv över till underhållsladdning när batteriet är fullt.
I morse....startade den inte...:mad::mad::mad:
Jag tog då ett kraftigt startbatteri som vi har till jordbruksmaskinerna, och efter mycket om om men (det är i princip hart när omöjligt att komma åt minuspolen på husbilens bilbatteri med en startkabelklämma:mad::mad::mad:) och många svordomar, så startade bilen. Så nu står den och går ute på gården och jag ska bara slänga i mig frukost, sen ska jag ner till bilelektrikern så får vi se vad det kan vara!

Hur i ....¤&#!!§ä§ :wall::wall:... kan man placera ett bilbatteri så det inte går att få dit startkablar?????

Fortsättning följer...
/Annette
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Min husbil startar inte...

Jordkabeln behöver inte anslutas till batteriets minuspol, det går bra att jorda i kaross eller motor.

Att jorda i kaross kan vara knepigt ,för att dom flesta ytor är målade.


// Pär
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Min husbil startar inte...

Hur i ....¤&#!!§ä§ :wall::wall:... kan man placera ett bilbatteri så det inte går att få dit startkablar?????

/Annette

Jo det har man varit med om en frusen morgon i snöstorm.
Välkommen till FIATS värld!

För att komma tillbaka till ämnet. Har en gång varit med om att man (tillverkaren) klippt av den förberedda kabeln till dragkrok utan att koppla ur i säkringsdosan, och vid klippstället uppstod krypströmmar som fick bilen att uppföra sig underligt samt ladda ur batteriet. Inte helt ovanligt berättade de på verkstaden som felsökte bilen och hittade felet.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Min husbil startar inte...

Ja, nu har jag varit nere i stan en sväng och bilelektrikern mätte med en apparat och konstaterade direkt att batteriet var helt kasst.
Så jag har nu vart o köpt ett nytt batteri (1650kr) hos Fiat i Kungsbacka. Ingen hade tid idag o hjälpa mig o byta, så jag måste göra det själv....:mad:

Fast det verkar svårt att få loss det, det sitter ju en hel arsenal med anslutningar på det...
Kan man få lite tips om hur jag bäst gör för att byta??
Obs! Jag är inte bra på att mecka med bilar, så förklara gärna på en nivå för en novis...

Tacksam för svar,
Annette
 

Bilagor

  • 20090807-028.jpg
    20090807-028.jpg
    192,5 KB · Visningar: 16
  • 20090807-029.jpg
    20090807-029.jpg
    165,2 KB · Visningar: 12
  • 20090807-030.jpg
    20090807-030.jpg
    188,2 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Min husbil startar inte...

Arsenalen med anslutningar brukar sitta fast på polskorna, ev får du lossa en skruv/mutter och ta bort hela plattan med anslutningar för att komma åt själva polskon på batteriet. Lycka till.

Ser ut som batteriets pluspol sitter längst in, så var försiktig att du inte kommer i kontakt med karossen med verktygen eller något annat som kan orsaka kortslutning.

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Min husbil startar inte...

Jaha, ja då tar jag väl fram verktygslådan och börjar, jag återkommer med rapport eller fråga så småningom...
/Annette
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Min husbil startar inte...

Om du börjar med att lossa minuspolen längst ut och sedan lägger en trasa eller liknande över den frilagda batteripolen innan du börjar skruva med den inre pluspolen så borde du kunna svänga runt ordentligt med verktygen utan att behöva vara rädd för kortslutning.

Oavsett hur du gör är det bra att börja med att lyfta av en av polerna på bodelsbatteriet så att inte det drabbas av kortis också ifall något vill sig illa.

/Roger
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Min husbil startar inte...

Koppla även bort 230 kabeln till husbilen. Kopplade bort batteriet från vår husbil för ett tag sen och ändå lyste innerbelysningen + instrumenteringen visade siffror. Verkade som den fick ström från batteriladdaren. Försvann när jag kopplade bort 230 kabeln.
 
Toppen