• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankstation på Autobahm eller Stellplats

J

Jarn

Guest
Tankstation på Autobahn eller Stellplats

Nyss hemkommen efter en semestertrip ner i Europa så talade jag husbilsupplevelser med grannen som gjort en liknande resa.
Vi kom in på ämnet övernattningar längs vägen till huvudmålen.

Han stod alltid på mackarna längs Autobahn i Tyskland, medan jag numera, till skillnad för 15 - 20 år sedan, föredrar lugnet på närbelägen Stellplats.

Han tyckte det var bekvämt att bara köra in och i bästa fall hitta en plats där han tänkt sig. Han tyckte också att det var bra att han kunde gå in och äta där samt gå på toaletten.
Jag förstod också att det allra bästa var att det var gratis, utom toaletten, samtidigt som han höll med om att det var mycket störande med alla långtradare som förde oväsen runt omkring samt allt folk som rörde sig där. Så sömnen blev inte den bästa.

Nu visade sig att vi körde på samma sträcka i måndags, München - Nürnberg där han tagit in på en mack och vi på en Gasthausparkering i byn Denkendorf.

När vi då jämförde kostnaden jag haft, så var det 4 € för Stellplats oavsett om vi åt där eller ej, inkl. el och vatten samt toaletter. Lugnt fint läge, plats för 6 husbilar.

Den tyska standardmiddagen för oss turister, Schnitzel, pommes, sallad o en stor öl visade sig vara 5€ billigare på vårt Gasthaus per person. Trivselfaktorn o fräscheten var nog också betydligt bättre.
Att vi dessutom tankade diesel i byn fö 9 Cent (1 SEK) billigare/liter samt att vi köpte nybakade bullar i bageriet på morgonen gjorde inte kalkylen sämre.
Att det var 500 m från motorvägen var en försumbar tid o kostnad.

Så nästa år skall nog grannen också börja kolla på Stellplatser....
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Tankstation på Autobahn eller Stellplats

Helt rätt! När vi åkte med bil och husvagn på 70- och 80-talet så gällde Autobahnövernattning, men med husbil ärdet lättare att komma ifrån Autobahn. Dock fortfarande ligger vi över ibland på Autobahn.
LACH
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Tankstation på Autobahn eller Stellplats

Det är en gåta att inte fler upptäcker samma sak som Roland. Vi tankar inte heller längre längs autobahn, på en kort avstickare till en liten mysig tysk stad kan man spara 50 kr på bränslet, skall man dessutom handla något eller äta är det också både godare och bi
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tankstation på Autobahm eller Stellplats

Vi brukar inte använda autobahn alls om det inte är absolut nödvändigt. Där är det bara hetsigt, trångt och dyrt. De vanliga landsvägarna är betydligt glesare trafikerade och ger betydligt mera tillbaka i form av vyer, mysiga samhällen och trevliga rastmöjligheter. Det gäller dock att betrakta själva resan som en del av semestern, inte som en transportsträcka.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Tankstation på Autobahm eller Stellplats

Kul att höra hur olika folk är:) Jag ser körningen längs autobahn som en del av resan,väg som inte tar slut utan det bara rullar på.Lagom temp i bilen farthållaren på en lämplig hastighet och bara njuta. Vi sover alltid på dom större rastställena och hela familjen gillar det,sitta ute och titta på folk i rörelse... vi har även kört av i bland och märkt prisskillnanden på diesel men tankar trots det oftas på rastställena.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Tankstation på Autobahm eller Stellplats

Vi åker autobahn när vi ska förflytta oss längre sträckor men jag har aldrig övernattat på en autobahn rastplats. Trafikbruset blir nog för enerverande och så är det lugnare en bit ifrån. Ställplatser finns det ju gott om i Tyskand, gott att koppla av lite när man kört långt.
Autobahn är ju fortfarande avgiftsfrioch det rullar på bra (när det inte är stopp förståss).
Franska motorvägsavgifter var rena rånet. Varför bygger man motorvägar och sen tar ut så höga avgifter så att befolkningen åkr på småvägar i stället?
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Tankstation på Autobahm eller Stellplats

Vi brukar inte använda autobahn alls om det inte är absolut nödvändigt. Där är det bara hetsigt, trångt och dyrt. De vanliga landsvägarna är betydligt glesare trafikerade och ger betydligt mera tillbaka i form av vyer, mysiga samhällen och trevliga rastmöjligheter. Det gäller dock att betrakta själva resan som en del av semestern, inte som en transportsträcka.


Vad är det som är dyrt? Autobahn i tyskland kostar inget.

Vi åker hellre landsvägen om det inte är så att vi bara skall komma fram till en viss plats.

Dieseln/bensinen är alltid billigare och även ävernattningar om man kör av autbahnen. Det finns så många fina och trevliag ställpltaser vid sidan om dom stora vägar.

Jag tro vi är snart på väg till Tyskland igen

Framsidan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tankstation på Autobahm eller Stellplats

framsidan, du har själv delvis svarat på din fråga. Vad jag menar med dyrt på autobahn är just bränslet, högre tempo och därmed högre bränsleförbrukning samt att allt som man eventuellt köper på rastställena generellt sett är dyrare än motsvarande en bit ifrån.

Att själva autobahn är avgiftsfri att använda tror jag nog alla känner till.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Tankstation på Autobahm eller Stellplats

Michael jag kan tyskland och jag förstår inte att man ställer sig på en rast plats där mellan alla lastbilar när det finns ställplatser i närheten.

Men autobahn är inte dyr, för i motsatsen till alla granländer till tyskland så kostar det ingenting att köra där. Men det lät ju så att det kostar när du skriver att det är dyrt.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Tankstation på Autobahm eller Stellplats

Finns givetvis för och nackdelar med vilket man väljer.

Får många år sedan gjordes en undersökningen i Tyskland varför folk i allmänhet valde Autobahn istället för bundesstrasse eller andra småvägar.
Förutom, givetvis, att Autobahn generellt är säkrare och snabbare att ta sig från A till B, så framkom det i denna undersökning, vilket var ganska häpnanden, den Sociala faktorn. Kommunikationen mellan männsikor. Folk sökte sig till folk, på själva vägen (så gått det nur går) som till sidan av Autobahn, på rastplatser etc.
Ytterliggare en fördel med Autobahn är ju att här är det aldrig stängt. Du kan köra in,du kan handla, du kan använda toa, ja allt är öppet.
Vi gör både och. Ibland övernatt vid p-plats längs med Autobahn, ibland på en Stellplatz.

mvh
Fincan
 
Toppen