• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken blomma?

H

hianders

Guest
Vi såg denna blomma på Ludvika Camping. Hasse tror det är en Hundloka men jag tycker att stammen är för grov och så har jag aldrig sett blomma innesluten i ett "fodral" på detta sätt innan den slår ut. Vet någon vad det är?

fru hianders/Inger

IMG_2321.jpg

IMG_2323.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vilken blomma?

Det ser ut som en Björnloka/Jätteloka. Den borde inte finnas på en campingplats eftersom den är giftig.
 
H

hianders

Guest
Sv: Vilken blomma?

Du har nog rätt Gunnar! Tittade i vår gamla Flora och det ser faktiskt ut så med tanke på stammen. Den stod så till att man inte kommer åt den men som sagt inte ska den finnas på camping. Vacker var den i alla fall.

Inger & Hasse
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vilken blomma?

Det är Björnloka!
Den är mycket giftig och särkilt för barn! Kan ge svåra bännskador.
Varje kommun ska ha ett team för bekämpning av björnlokor, kolla med miljö och hälsa! Jag hade nog påpekat allvaret i att den växer på campingen för campinvärden. De kanske inte vet om hur farlig den är!
/Annette
 
Toppen