• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gaskontroll, bilbesiktning

F

F.d. 25023

Guest
Jag trodde mig ha läst att det är slut med gaskontrollerna för husbilar. Men när jag bokade bilbesiktningen fick jag följande meddelande som svar:

Föreslagen besiktning:
Kontrollbesiktning 300 kronor , Gaskontroll 150 kronor
Information:
Besiktningsperiod till och med oktober 2009


Så det verkar att gaskontrollen är kvar vid besiktning. Vad gör de, -provtrycker, -kollar ventilationen eller?

Det är ju bra om de provtrycker systemet så slipper man det hos återförsäljaren.

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gaskontroll, bilbesiktning

Hej, förut när det var påtvingat så kostade det 80:- nu är det frivilligt (de frågar om man vill ha en kontroll) och det kostar 150:- i stället. Men det är fortfarande inte någon provtryckning utan bara en läckagekontroll.

JANKRO.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Gaskontroll, bilbesiktning

Det var inga frågor om detta vid internetbokningen!

Dock, är inte läckagekontroll samma sak som tryckkontroll? Jag kanske uttrycker mig fel, men menar samma sak? Läckagekontroll har kostat mer hos återförsäljaren...

hälsning
jyrki
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gaskontroll, bilbesiktning

Vid en läckagekontroll så pumpar man upp lite tryck före tryckregulatorn, och utsätter inte rören, ventiler m.m. för högre tryck än vad gasolen gör. Vid en provtryckning så tar man bort tryckregulatorn och pumpar upp ett tryck som är flera gånger högre än vad rör m.m. normalt blir utsatt för.

M.v.h. JANKRO.

(De frågar inte vid bokningen utan bes.gubbarna frågar när du är där.)
 
Senast ändrad:
Toppen