• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

F

F.d. 25144

Guest
Hej alla hjälpsamma husbilsmänniskor.
Sitter med en trasig tv-antenn och vill ha en bra antenn till hyffsat pris för det digitala marknätet. Har ni något bra förslag på vad jag skall köpa för något?

/ChristerP
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Kan inte säga hyfsat pris, men DigiNova är absolut en av dom bästa. Se Kjell&Co
TV/video / TV-antenner / För camping (DVB-T) / 30267
 
S

solid

Guest
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Vi har en Triax UFO Marine som fungerar otroligt bra med tanke på det lilla
(och eleganta) formatet. Blir aldrig utan bild. Köpte den för runt tusenlappen.
Triax UFO finns i tre olika typer men det ska vara marin varianten. Rekommenderas.
Triax-UFO Marin digital antenn
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Detta alternativ har inte "hyfsat pris" heller men jag har en själv och är supernöjd.
Länk till Satellitproffsen. Satellitproffsen.com -Sveriges största Satellit & Parabol marknad
Detailes

Hej Olle,

Kul att du är nöjd med din omni-nova för det är verkligen inte jag. Eller så har jag för höga förväntningar!

Stod i örebro på gustaviks camping i helgen och fick inte in ett smack!
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Vi har en Triax UFO Marine som fungerar otroligt bra med tanke på det lilla
(och eleganta) formatet. Blir aldrig utan bild. Köpte den för runt tusenlappen.
Triax UFO finns i tre olika typer men det ska vara marin varianten. Rekommenderas.
Triax-UFO Marin digital antenn
Mitt tack byter att jag håller med
ha de paffw
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Niklas: Har du kollat anslutningarna?
Där jag bor har jag problem med mottagningen och har haft ett stort chabrak till antenn på hustaket. När jag monterade OmniNovan i husbilen, så behövde jag inte ens hissa upp antennen (jo rikta in den förstås) och fick mycket bra bild. Vi har bara varit utan bild en gång i år och då stor vi mellan två berg. Antennförstärkaren är inte monterad.
/Esbjörn
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

NLundberg
Det var som 1000-an, allt kan gå åt skogen. Jag har kikare med mig och brukar kolla på antenner i omgivningen i vilken riktning dom är ställda och vrider min åt samma håll. det är säkert ingen nyhet men jag får in alla MUX-ar. Tråkigt att du kar problem för antennen kostar ju en slant. Har du kollat att koppla förbi förstärkaren? Det kan vara avbrott i den.
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Om du vill ha en kvalitetsantenn för det digitala nätet så ta en titt på "Bemaantennen". Hemsida: Bemaantenn.se.
Vi har haft en sådan sedan 2006 och har varit helnöjda.
P.g.a att vår husbil har köpts in av försäkringsbolaget så har vi fått antennen över. Har den utlagd på annonssidan.
Rolf i Gullspång
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Vi har en Triax UFO Marine som fungerar otroligt bra med tanke på det lilla
(och eleganta) formatet. Blir aldrig utan bild. Köpte den för runt tusenlappen.
Triax UFO finns i tre olika typer men det ska vara marin varianten. Rekommenderas.
Triax-UFO Marin digital antenn
Hej,
efter lite mer funderande är jag nog benägen att falla för Triaxen. Måste vara skönt att slippa rikta in antennen. Dock är jag något förbryllad vilken modell det skall vara. Någon jag ringde sa att det är samma spec på alla Triax UFO. Därmed kunde jag glömma "marin". Men det finns olika fästen och det är jag inte så bekant med vilket det skall vara. Den centermonterade är kanske att föredra och går kanske att montera på min gamla mast? Det finns med eller utan 12v matning. Behövs den?

Jag kan för lite i detta ämne (kanske märks)....

Tacksam för all input!

/ChristerP
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Hej,
efter lite mer funderande är jag nog benägen att falla för Triaxen. Måste vara skönt att slippa rikta in antennen. Dock är jag något förbryllad vilken modell det skall vara. Någon jag ringde sa att det är samma spec på alla Triax UFO. Därmed kunde jag glömma "marin". Men det finns olika fästen och det är jag inte så bekant med vilket det skall vara. Den centermonterade är kanske att föredra och går kanske att montera på min gamla mast? Det finns med eller utan 12v matning. Behövs den?

Jag kan för lite i detta ämne (kanske märks)....

Tacksam för all input!

/ChristerP

Opppssss....!!
Inte samma spec. på alla Triax. :wideeyed:

På förra husbilen hade vi Triax Ufo Marin. Grym antenn!!!!

Just nu sitter det en "Super Nova" på vår bil, visst ok, men f-n för allt >riktande< av antennen!
Detta behövs inte på Trix Ufo Marin...

Men som sagt, rumpan är delad och valet är upp till var och en... ;)
Vi har haft båda och på nästa bil sitter det en Triax Ufo Marin. (om inget garanterat bättre existerar vid nästa husbils byte)

Mvh. Magnus :)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

För mig är helt klart det viktigaste att antennen sitter på ett justerbart rör som är höj och sänkbart, har testat de fasta antennerna och även om de fungerar skapligt finns enligt mig inget som slår möjligheten att justera sin antenn.

Ha det bäst.;)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

För mig är helt klart det viktigaste att antennen sitter på ett justerbart rör som är höj och sänkbart, har testat de fasta antennerna och även om de fungerar skapligt finns enligt mig inget som slår möjligheten att justera sin antenn.

Ha det bäst.;)

Haloj Lasse & Emma.

Japp, höj/sänkbart rör är en fördel men riktad antenn är överflödigt gällande just: Triax Ufo Marin. :)

Åtminstone min åsikt som haft både Super Nova & Ufo Marin inom loppet av två år. ;)

Tjohopp å' trevlig Sommar på Er!
Mvh. Magnus
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Haloj Lasse & Emma.

Japp, höj/sänkbart rör är en fördel men riktad antenn är överflödigt gällande just: Triax Ufo Marin. :)

Åtminstone min åsikt som haft både Super Nova & Ufo Marin inom loppet av två år. ;)

Tjohopp å' trevlig Sommar på Er!
Mvh. Magnus

Hej Magnus, nu blev jag nyfiken, menar du att det inte gör någon skillnad när du vrider mast röret?

Då ändrar jag mig till mast rör med just den antennen!:p
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Hej Magnus, nu blev jag nyfiken, menar du att det inte gör någon skillnad när du vrider mast röret?

Då ändrar jag mig till mast rör med just den antennen!:p


Hahaha, jooopp!
Men varför köpa en antenn som inte har bättre mottagning, när den är "inriktad" med tillhörande x-minuters frustration? :confused:
Än Ufo Marinen, utan behov av riktande för en fullgod funktion..! :D

Men som sagt, min helt egna subjektiva åsikt, å' var och en gör precis som själv önskas. ;););)

Tjohopp!
Vart på Öland en vecka, solpanelen fungerar helt "lysande" men...
Antennen är ett "j-kla" ;) aber att rikta in efter flytt mellan ställplatserna. :p:p:p

Mvh. Magnus
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Hahaha, jooopp!
Men varför köpa en antenn som inte har bättre mottagning, när den är "inriktad" med tillhörande x-minuters frustration? :confused:
Än Ufo Marinen, utan behov av riktande för en fullgod funktion..! :D

Men som sagt, min helt egna subjektiva åsikt, å' var och en gör precis som själv önskas. ;););)

Tjohopp!
Vart på Öland en vecka, solpanelen fungerar helt "lysande" men...
Antennen är ett "j-kla" ;) aber att rikta in efter flytt mellan ställplatserna. :p:p:p

Mvh. Magnus


Hej igen:)
Nu blev det en miss tror jag:confused:

Jag menar att med antennen du föreslog och antennrör höj och sänk bart får vi säkert den bästa lösningen... eller... ;)

Haha inte lätt när det är svårt:rolleyes:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Visst är det mycket smidigt med en antenn som inte behöver riktas, nu behöver man ju inte titta på hustaken åt vilket håll antennen är riktad när det böjar bli dags att stanna får natten.

Sedan går det fysiskt inte att komma ifrån att en riktantenn med en smal lob ger en starkare signal, men moderna antenner med inbyggda antennförstärkare är ju så bra att de i de flesta fall klarar att förstärka upp signalen. Såg att den antennen som Stollen rekomenderar har riktigt bra antennförstärkare. Men hittar antennen ingen signal eller om den är för brusig hjälper ingen antennförstärkare i hela världen.

Står du någonstans där fältstyrkan är mycket svag så är en riktantenn (som är perfekt riktad och har en lika bra antennförstärkare) bättre än en rundupptagande.

Sedan finns det ju en fördel till med rundupptagande, innan det var digitala sändningar så var det problem med spökbilder, för att motverka detta behövdes en bra riktantenn, detta försvann ju helt med DVB-T.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Tack alla HBK:are för alla råd o tips ang. val av antenn.

Det blir helt klart en Triax UFO Marine för min del. En rundstrålande med minimalt pill o justering passar mig. Jag fäster den på min gamla mast som jag kan höja om behov finns. Detta blir säkert den både billigaste o bästa lösningen för mig.

Tack igen !

Ligger just nu i Domstens hamn. Sundet ligger som en spegel och solen lyser fortfarande även om sämre väder väntas. Hoppas det dröjer.....
Får nog bli ett havsbad snart:yes:

/ChristerP
 
Toppen