• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skippa backspegeln ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Är det någon lag på att man måste ha backspegeln i mitten mellan stolarna ?

Man ser ju ändå inget i den förrutom garderoben i bak , det händer ju att "någon" skall nicka den med huvudet så den ändå pekar åt fel vinkel ;) :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skippa backspegeln ?

Nej inte om du har yttre backspeglar. Men det är en förhöjd säkerhet att ersätta din backspegel med en backkamera.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skippa backspegeln ?

Visst finns det både yttre backspeglar och backkamera .

Den backspegeln mitt i den nersänkbara bädden som är till för att se genom bakrutan är ju lite onödig för det finns väl inte så många Hymer som har bakruta .
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Skippa backspegeln ?

Vi kör utan backspegel i vindrutan. Ta det försiktigt när den skall bort. Det är lätt att ha sönder rutan. Är du orolig så låt glasmästeriet ta bort den.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skippa backspegeln ?

Det är "lugnt" hoppas jag för den sitter med 3 stjärnskruv upp i den nersänkbra bädden men hade det varit limmad i rutan så hade det nog varit värre och det var väl den monteringen du menade förmodar jag .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skippa backspegeln ?

De backspeglar som sitter i ett limmat fäste på rutan är ganska lätta att ta bort. Det är bara att skjuta spegelfoten uppåt paralellt med rutan så lossar den. Det är ett kilformat fäste med en fjäderbelastad kula som går i en fördjupning i fästet.
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Skippa backspegeln ?

Hej!

Backspegel i rutan får du bara ha om du kan se ut genom en bakruta. Har du ingen bakruta, får du inte ha någon backspegel.

Mvh

Home-car
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Skippa backspegeln ?

Får? Bestämmer jag inte själv om jag vill ha en backspegel för att kunna se passagerarna som sitter "på andra parkett", dvs bältade på passagerarplatserna.
Hälsningar från Anne-Louise som inte har en backspegel men som tänkt tanken att det skulle vara bra för att ha koll på ev barnbarn mfl som sitter akter ut.
 

Katarina/Berne

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
592
Medlemskap
2022
Sv: Skippa backspegeln ?

Vem säger att man inte får ha backspegel.
Dom flesta transportbilar husbilar som man inte kan se ut bak levereras med backspegel ??
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Skippa backspegeln ?

Det är väl, som jag ser det, praktiskt att ha en backspegel så att man även lätt ser vad som händer inne i bodelen under körning, något som medför att man kanske måste stanna för att åtgärda. Borde vara både lättare och säkrare att kasta en blick i backspegeln än att behöva vrida på huvudet och då kanske riskera att tappa fokus på vad som händer i trafiken.
V-backen ;)
 
Toppen