• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt batteri eller ny dator ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag köpte grabbens studentdator förra året och det är en fujitsu siemens amilo pro v2010 1,5ghz och 448 i ram .


Batteritiden är ca 20 minuter på den och det innebär ju att man får sitta med invertern igång hela tiden då man är ute vilket skadar bodelsbatterierna har jag läst .

Så nytt batteri för ca 800:- eller en annan dator ? Det är ju mest surfande som gäller men dom puttesmå datorerna har ju ingen CDläsare och det vet man ju inte när man behöver detta .

Hur göra ? Den duger ju annars (nästan) .
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Jag är lite i samma situation. Har en tre år gammal laptop som fungerar utmärkt förutom detta med batterier. Jag kör enbart på omvandlare 12V - 18,5V eftersom batteriet i datorn bara klarar 20 - 30 minuter. Jag skulle gärna ha en av dessa små datorer som har batteritider på upp mot fem, sex timmar.

Men två saker talar emot. Dets funkar den gamla datorn och dels måste även batteriet på den nya datorn laddas vilket stjäl ström. Det senare kan jag doch göra under färd när generatorn laddar så belastningen på bodelsbatterierna blir inte så stora.

Bengt-Åke, en billig variant är kanske att köpa en spänningsomvandlare. De finns för olika strömstyrkor och inställbara för de olika spänningar som de bärbara datorerna kräver.
 
Senast ändrad:

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Bengt-Åke, vet du på vilket sätt bodelsbatteriet skulle skadas om man kör med en inverter?

Jag har en omvandlare från 12V toll 19V till min dator. När jag kör den på bodelsbatteriet så stänger datorn ner sig efter bara några sekunder. Däremot går det bra att ta strömmen från bilbatteriet. Någon som vet vad detta kan bero på?

Michael, vad menar du med att köpa en spänningsomvandlare? Är det inte det du har redan från 12V till 18,5V?

PS På söndag bär det av till Funäsdalen och Ramundberget för lite fjällvandring. Ska bli härligt. Hoppas bara vädret håller i sig! DS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Velkjent dilema, noen laptops spiser batterier og andre holder i svært lang tid.
Et problem for mange er at ladelogikken i PCen overlader batteriet hele tiden og dreper det i løpet av ca. ett år, hvis PCen stort sett brukes med strømtilkobling. For å få mdisse maskinene til å beholde kapasitet på batteriet så må en i praksis kjøre de mest mulig på batteri og bare koble til strøm for å lade - en kan selvfølgelig bruke PCen mens den lader. Selv har jeg kjøpt endel uorginale batterier til laptops, noen er vesentlig rimeligere enn orginale.

I Norge har vi en fire eller fem netshops som selger batterier til nesten alle typer laptops - den ene Adem.no - Batterier til alle - laptopbatteri laptopbatterier laptop batteri adapter selger også i Sverige, ikke alltid billigst - men brukbar som referanse.
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Till mig sa de på Onoff att för att batterierna ska hålla så länge som möjligt så ska man inte ha dom i datorn när man använder den hemma uta bara använda batterierna när man måste.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Till mig sa de på Onoff att för att batterierna ska hålla så länge som möjligt så ska man inte ha dom i datorn när man använder den hemma uta bara använda batterierna när man måste.

Teknisk sett så er dette en bra løsning, men hvor praktisk det er kan diskuteres.... Det ene som sliter på batteriene er antall ladesykluser, som oftest for disse LiIon tåler de ca. 1000 sykluser. Noen lagtops kjører normal ladesyklus i stedet for vedlikeholdsladning som de tåler store mengder av.

På jobben hadde vi flere forskjellige fabrikater laptops, enkelte merker drepte batteriene sine i løpet av under ett år - mens andre hadde over 60% kapasitet etter 4 år. Det var ingen forskjell på om en brukte orginale eller noname batterier i de maskinene som "spiste" batteriene sine. "Feilen" som alle maskinene ble utsatt for var ca. 95% med lader tilknyttet i dockingstasjon eller på skrivebordet.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Jag läste det någonstans (skall se om jag hittar det ) om man använde en inverter som sög ut batteriet fort så kunde batteriet ta skada pga. den snabba urladdningen .

Nu är det ingen stor inverter jag har men vart går gränsen vill jag inte prova .

Samt är det väl bättre för laptopen om man körde med ett bra laptopbatteri och använde det tills det tog slut och sedan laddade fullt med 230v och sedan pluggade ur 230 v och kör på laptopbatteriet .

Tackar för länken och skall även kolla på ebay för att köpa en ny dator så är det ju ytterligare 4-5000:- i utlägg så det blir ju billigare med batteri samt så är det jag har nu 2200mAh och dom nya låg på 4400mAh.
 

RolfStig

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4121
Medlemskap
2022
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Hej!
Om du i övrigt är nöjd med din laptop tycker jag att du skall anskaffa aggregatet enligt bif. länk:

http://www.kjell.com?item=44425&path=97000000,187000000,189000000

Fördelar jämfört med inverter:
  • Aggregater har ej större förluster än din omvandlare som du nu använder från 230 volt till din laptop. Denna behöver du inte använda längre.
  • förlusterna i invertern (ofta 20% av maxbelatningen!) försvinner helt.
  • du kan låta aggregatet vara inkopplat hela tiden efterom stömkonsumtionen är proportionell mot vad laptopens batteri kan ta emot. Kontrollera dock att batteriet signalerar 'mättnad' när det inte kan ta emot mer laddström. Detta kan kontolleras med att om du har adaptern inkopplad till datorn men datorn avstängd så skall efter några timmar varken adaptern eller laptopens batteri vara varma. Om dom är det bör du koppla ur aggregatet så snart du inte använder dator.
 
F

F.d. 50077

Guest
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Hej på Er
ta loss batteriet från lapptoppen och läs på taggen och gogla sedan
du kommer att få flera olika träffar på billiga batt . om lapptopen är bra för övrigt så är det billigare med batt byte för ngra hundralappar en flera tusen för en ny ,, det blir många batterier det
Ason:rolleyes:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Våran 3 år gammal 10" laptop hade dålig batteri räckte 10 min..googlade och hittade i England en batteri som kostade 280kr inkl frakt och har 3ggr mer kapacitet ...i Sverige hade den kostat 740kr ..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Hej på Er
ta loss batteriet från lapptoppen och läs på taggen och gogla sedan
du kommer att få flera olika träffar på billiga batt . om lapptopen är bra för övrigt så är det billigare med batt byte för ngra hundralappar en flera tusen för en ny ,, det blir många batterier det
Ason:rolleyes:
----------------------------------------------------------------------------------------
Hej Östen, tråden är fem år gammal så det var mycket svårare då än nu, även på internet :).

Men håller med för övrigt. Priset på laptopbatterier på internet får våra svenska priser att verka väldigt fantisifulla i vanlig ordning, liksom priset på de flesta andra varor.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50077

Guest
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Hej Jannkro Jag var inte uppmärksam på datumet , men frågan är aktuell i även i dag..
Östen:p:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Ang. "billiga batterier" så köpte jag ett sådant på BatteryUpgrade.se - Uppgradera ditt batteri! - Om oss

Dock upptäckte inte min Asus ens detta piratbatteri.
Mycket strul att häva köpet som till slut löste sig.
Så viss risk finns med dessa billiga batterier.

Köpte ett originalbatteri istället, dyrare visst, men det funkade.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Hej köp en macbook air så får du batteri så det räcker
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

Och det är lätt att byta när det tar slut??
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

ja det är bara 10 små skruvar på baksidan sedan sitter batteriet med 2skruv samma gäller hårddisk ,skitenkelt med andra ord:D

kan tillägga att jag haft min air sedan 2012 och den har aldrig varit avstängd och batteritiden idag på den är 6,29 timmar på en laddning;)


Batteri Apple Macbook A1185, 13 tum Apple MacBook batteri
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nytt batteri eller ny dator ??

----------------------------------------------------------------------------------------
Hej Östen, tråden är fem år gammal så det var mycket svårare då än nu, även på internet :).

Men håller med för övrigt. Priset på laptopbatterier på internet får våra svenska priser att verka väldigt fantisifulla i vanlig ordning, liksom priset på de flesta andra varor.

M.v.h. JANKRO.



Ja tänk vad tiden går, det blev en ny dator till slut och det är väl dags för byte snart igen.
 
Toppen