• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med 230 v uttagen

F

F.d. 13561

Guest
Undrar om någon kan hjälpa en nykomling med ett problem !

230V uttagen fungerar när jag är påkopplad på extern ström
men inte mot bobatteriet, trots att det är fulladdat.
Har tittat på säkringarna men de ser hela ut.

Hoppas på hjälp å det snaraste, vi ska ut på premiärtur om
2 veckor.

Hälsningar

Karemo
 

RolfStig

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4121
Medlemskap
2022
Sv: Problem med 230 v uttagen

Hej Karemo

Antingen saknar du en 12 > 230 volt omvandlare (kallas ofta inverter) eller, om du har en sådan, måste den startas med någon strömbrytare (om den är fast installerad). Orsaken till detta är att en inverter, även om ingen 230-volt utrustning har anslutits, har en ej obetydlig tomgångsförbrukning, ofta ca 20% av möjlig maxbelastning, vilket snabbt skulle ladda ur batteriet.

Billigaste sättet att få 230 volt är att köpa en inverter som du ansluter till cigarettändareuttaget. Kostar ca 600 kr. Du kan då ansluta 230-volt utrustning på max ca 200 Watt. Vill du kunna ta ut större förbrukning måste invertern anslutas direkt till batteriet. Tänk på att större förbrukare snabbt laddar ut batteriet och därför bara kan köras korta stunder.

Vill du göra en fast installation bör den alltså ske direkt mot batteriet, förses med säkring och strömbrytare samt, om du vill kunna använda bilens vanliga eluttag, ett relä som kopplar in invertern mot dessa när du ej har 230 volt fast anslutet. Dessutom bör t.ex. batteriladdare och kylskåp mm skiljas bort så att de ej belastar invertern. Detta bör absolut göras av en elkunnig person.
 
F

F.d. 13561

Guest
Sv: Problem med 230 v uttagen

Tack för Era svar, men problemet är att det funkade tidigare i vår
när vi testade bilen hemma. Då kunde vi brygga kaffe mm.
Kan det vara att bodelsbatteriet inte är fulladdat trots allt, så
att det inte "orkar med kaffebryggaren", känns inte som det,
eftersom all belysning och TV mm fungerar felfritt.

Tacksam om någon kan komma på var jag ska börja leta !
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Problem med 230 v uttagen

Det är inte meningen att uttagen skall fungera när du inte är ansluten till 230 V. Även med en inbyggd inverter skulle batteriet snabbt laddas ur vid bruk av 230 volt-elapparater.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med 230 v uttagen

Hvilken bilmodell gjelder dette? Det finnes endel store husbiler som faktisk har denne funksjonen fra fabrikken. Har selv testet det på en Flair 2009 modell - samme oppsettet er på de største Hymer Liner fra 2009 modell. Cloue fra 2000 og nyere bruker og å ha slik løsning koblet sammen med automatisk start av agregat ved lav batterispenning, regner med at tilsvarende er montert på mange dyre og store biler.
 

RolfStig

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4121
Medlemskap
2022
Sv: Problem med 230 v uttagen

Visst finns det bilar med 230-volt inverter inbyggd som standard men det är sällsynt. Om bilen är försedd med inverter finns det med all sannolikhet en strömbrytare som aktiverar den. TV och belysning brukar anslutas till 12 volt för att undvika förluster vid omvandlingen. Kolla om TV-n är ansluten med en standard 230 volt stickkontakt eller en för 12-volt!

Det skall kanske nämnas att det finns faktiskt invertrar som lägger ut en svag likstöm på några mA i 230-voltuttagen. Om man slår på en 230-voltförbrukare 'kortslutes' denna likstöm vilket ger impuls till invertern att börja generera 230 volt. Omvänt, när man slår av 230-voltförbrukaren upphör 'kortslutningen' varvid genereringen avslutas. Men nu pratar vi om den högre skolan där inverterpriset börjar vid någonstans kring SEK 20.000,-
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Problem med 230 v uttagen

Karemo.
Hej.
Kolla vad du har för utrustning.
Har du 4-5 st. gel batterier plus en 1000w inverter,kan man börja grubbla över vad det är för fel.
Leta under stolarna och sofforna.
Hälsningar
Paulkaj
 
S

Stavve

Guest
Sv: Problem med 230 v uttagen

Hej Karemo!

Jag är inte ute efter att vara oförskämd, det var bara så långt över min horisont att den här funktionen faktiskt kunde finnas. Jag har bara en gammal Dethleffs 92:a och när jag kopplar in min lilla inverter är jag ytterst medveten om dess begränsade effekt och att den ligger och drar energi ur batteriet även i tomgång. Jag tänkte ärligt att det kunde vara ett skämt i stil med den amerikanska tanten som satte på farthållaren och gick och satte på kaffet. Om du verkligen har en inverter som ligger och sniffar av 230-uttagen för att automatiskt gå igång då en last kopplas in har jag bara ett ord:
Respekt...
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Problem med 230 v uttagen

Hej karemo,

Är du säker på att när du testade förra gången så satt din 230 volts kabel i vanliga el utaget för laddning?

Jag gjorde nämligen en sådan sak. Första gången vi fick hem husbilen så kollade jag in den till 230 volt för att ladda batterierna!

Efter en stunds undersökningar så hittade jag en 230 volts kontakt och testade den! Glad i hågen så ropar jag till frugan att vi kan använda 230 volt i bilen.

Döm om min förvåning när det inte funkade nästa gång. (Då var bilen inte inkopplad till elen.)

Om det nu inte är så så är det väll bara gratulera till att du har 230 volt i bilen! :)
 
Toppen