• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat/Peugot Hobby 550?

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Hej alla =)

Jag är ny i husbilsvärden och har ett par frågor ang Hobby 550 som finns både som Fiat och Peugot men ser lika dana ut.. jag tror att Peugot modellerna är nyare dock.. men jag menar dom -88-92 typ.. någon som har erfarenhet av dessa husbilar?
Jag är spekulant på två stycken, en Fiat bensinare på 75hk och sedan en Peugot Diesel på 95 hk... Vad kan sägas om detta är det någon för och nackdel med någon av dessa?
Vad skall man i övrigt vara noga med vid husbils köp?

Mvh/ Nicklas
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fiat/Peugot Hobby 550?

Största skillnaderna mellan Fiat och Peugeot är märket i grillen och märket i rattnavet. Bilen fanns även som Citroën, Talbot (främst för den engelska marknaden), Lancia och Alfa Romeo.
På vissa fabrikat satt blinkers ovanför parkeringslyktorna, på vissa satt parkeringslyktorna ovanför blinkers.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fiat/Peugot Hobby 550?

Är det inga andra skillnade än fabrikat så skulle jag välja den med större motorn. Men det finns antagligen en hel del andra skillnader såsom pris, körsträcka, slitage på inredningen mm.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiat/Peugot Hobby 550?

Största skillnaderna mellan Fiat och Peugeot är märket i grillen och märket i rattnavet. Bilen fanns även som Citroën, Talbot (främst för den engelska marknaden), Lancia och Alfa Romeo.
På vissa fabrikat satt blinkers ovanför parkeringslyktorna, på vissa satt parkeringslyktorna ovanför blinkers.

Undrar om det där med Lancia och Alfa Romeo stämmer?! :confused:

MVH

Montreal
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fiat/Peugot Hobby 550?

När det gäller Alfa Romeo finns många belägg på nätet, bl. a. detta:

Ducato was first launched in 1981 then redesigned for 1993: engines were 2.0-litre 4-cylinder petrol or 1.9 diesel. Trim levels were base, S and SX. Car was manufactured in Sevel Sud factory in Italy. Other almost identical cars were: Alfa Romeo AR6, Peugeot J5, Citroën C25 and Talbot Express (1986–1992). Model variants were named after the carrying capacity: Ducato 10 (1.0 tons), Ducato 13 (1.3 tons), Ducato 14 (1.4 tons) and Ducato Maxi 18 (1.8 tons).

När det gäller Lancia har vi inte hittat några belägg på nätet. (Dock har vi hittat andra transportbilar och MPV-modeller, tillverkade i Sevel-fabrikerna, som saluförts även under Lancia-namnet.)
Är dock nästan helt säkra på att vi i en tidning sett en bild på en "Lancia Ducato", men eftersom skillnaderna mellan de olika fabrikaten var minimal, kan det ju ha handlat om ett "hembygge".
 
Toppen