• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radio Jkpg ska prata parkering/camping

Svahnarna

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2024
Jag hörde just en påannonsering: radio Jönköping ska prata om vad som gäller för parkering resp camping för husbilar idag på förmiddagen, så lyssna ni som kan! De har någon från vägverket i studion om jag hörde rätt.
 
F

F.d. 5970

Guest
Sv: Radio Jkpg ska prata parkering/camping

*Kopplar genast över till Radio Jönköping på webbradion* :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Radio Jkpg ska prata parkering/camping

Det är bra att man tar upp frågan till diskussion vid alla möjliga tillfällen.

Jag har hört inslaget som kan sammanfattas; frågan är med "Jasååå" besvarad.

Gunnar /medlem
 

Svahnarna

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2024
Sv: Radio Jkpg ska prata parkering/camping

Men huvudsaken tycker jag är att man faktiskt tar upp frågan och pratar om den även i radio. Alltid är det vål någon kommungubbe som lyssnar och förhoppningsvis börjar inse att campare och husbillsåkare är två olika slag av besökare.

Så tack till dig som tog upp ämnet - jag tror det var en HBK-medlem.

Hjördis
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Radio Jkpg ska prata parkering/camping

Ja det var vår vän Eugen i klubben som de intervjuade har själv inte lyssnat.
Han ringde mig på fm, jag tror han/hon har skrivit här innan om de nya ställplatserna i Gränna som kommer att bli klara?
De håller på för fullt med p.platserna en stor catepiller körde där för fullt när jag var förbi där idag.susanne
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Radio Jkpg ska prata parkering/camping

Stort tack till Eugen, jag vet hur svårt det är att få tjänstemännen och politikerna att lyssna. Lobbyverksamheten från campingägarna är ihärdig men de skadar mer sig själv, ingen kan tvinga in oss på campingplatser mot vår vilja.

Gunnar /medlem
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Radio Jkpg ska prata parkering/camping

I programmet sägs inte mycket sakligt och vettigt och det ger heller inte några svar annat en att någon påstår att kommunens ordningsstadga står över lagen och det kan väl knappast vara rätt svar vad gäller förbudsskyltar.
OBS! Regeringen fastställer Sveriges vägmärken i vägmärkesförordningen.
Förbud skall beivras med stöd av lagen!
Jag har svårt att förstå hur kommunens lokala ordningsstadgan kan stå över lagen i detta fallet.
Kommuner tillverkar alltså egna förbudsskyltar som inte finns enligt vägmärkesförordningen och således inte har stöd i lagen, eller?
Kan någon juridisk kunnig medlem förklara för mig/oss hur detta går ihop?
Eller kan det måhända vara så att det finns för många okunniga politiker i trafiknämnderna som inte vet vad de håller på med?
Ge mig ett svar! Tack!:confused:
Julian

skylt0.jpg

PS Skall jag hårddra det så drabbar det bara alkovbilar av symbolen att döma. Min bil är en halvintegrerat personbil kl.2, så egentligen är jag inte ens berörd av förbudsskylten.:D
 
Toppen