• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudisolera panna?

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Efter att i helgen fricampat i Norrbotten med en utomhustemp nattetid på endast någon enstaka plusgrad så tycker jag att man störs lite grann varje gång pannan mullrar igång. Bilen är en halvintegrerad Dethleffs med en Alde 3000 compact stående i en plywoodlåda under dubbelsängen. Jag undrar om någon provat att ljudisolera lådan invändigt och bara lämnat hålen för syretillförseln fria?
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolera panna?

Tunn plywood är inte så bra ljudisolering, man får egentligen en resonanslåda som förstärker ljudet!
För att dämpa de lågfrekventa stomljuden så kan man klistra på en ordentlig och tung asfaltsmatta på insidan, mattan finns i biltillbehörsbutiker och kanske även hos datorsäljare.
Problemet är locket, värmen från pannan kan få asfaltmattan att släppa och då kan man komma runt problemet genom att klistra mattan på en tunn aluminiumplåt som sedan skruvas upp mot plywooden (plåten neråt mot bullerkällan). Man kan också ha plåt+asfaltmatta på de vertikala väggarna. I så fall bör man klistra fast asfaltmattan även mot plywooden och inte bara mot plåten, underredsmassa går fint.
Täta även springor i plywoodlådan och öppningar mellan asfaltmattorna med underredsmassa för att inte släppa ut buller.

Principen för att bullerdämpa är att göra lådans väggar så "döda" som möjligt, akustiskt sett, så att inte väggarna svänger med i takt med bullret och sprider bullret vidare på lådans utsida.

De mera högfrekventa ljuden dämpar man med skumgummi som också finns som biltillbehör. Skumgummit klistras utanpå asfaltmattan/plåten och alltså in mot bullerkällan.

Friskluftsintaget skärmas med en ljudfälla med omlottgående väggar.
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolera panna?

Tack för tipset men en sak undrar jag över. Finns det inte en risk att det blir för varmt runt själva pannan för kablage och dylikt med så mycket isolering. Det optimala skulle vara om det gick att dämpa bullret men låta värmen komma ut.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolera panna?

Det finns en mycket bra dämpmatta dock ganska tung som jag använt på min renovering. Denna matta används som dämpning i bl.a dörrar och jag har köpt dessa på Bilia. De är självhäftande och enkla att jobba med. Hittar du inte dessa så skrik till så får du Volvos reservdelsnummer Du kanske också måste fundera på att ventilera ut värmen på något sätt.
Hälsningar Bror
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolera panna?

Prova dig fram. Lägg in något mjukt material på två av sidorna, ska vara i vinkel. Du kan även prova med att blåsa upp en gummimadrass inne i lådan om det finns plats.
Om du inte kan bygga in oljudet så prova med följande.
Biltema har en ljuddämpmatta( reducerar ljudet med 40dB) som är uppbyggd i fyra skikt ett tungt blyskikt omgärdat av 2 skikt skumplast och en yta av en slät plast.Den kan läggas under madrassen
/ Olle
 
Senast ändrad:

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolera panna?

Jag hade samma problem. Pannan önder sängen och en resonas när pumpen gick igång.
La in " bubbelplast" runt pumpen. Samt delar av en madrass i övriga utrymmet.
Det har fungerat bra nu i 2 år. Inga problem med värme eller ventilation.
/ Frank
 
Toppen