• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny pmr radio

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ny pmr radio

För att kontakta PTS som privatperson krävs inget mandat. Inte heller att tala om för dem att man är medlem i HBK med över 8500 medlemmar.

Det är en bra början, så brukar jag börja mina kontakter med kommuner i ställplatsfrågor och företag som jag försöker få erbjudande om rabatter etc.

Kommer det sedan till närmare kontakter med dessa, redogör jag för styrelsen hur långt jag kommit och ber då om fullmakt att fortsätta samtalen för HBK:s räkning eller överlämnar fortsättningen till styrelsen att handlägga.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ny pmr radio

Jag är intresserad att försöka i en liten grupp.

Hej! Kenth

Vi kan slå våra kloka huvuden ihop hos Ragge(om jag kommer med). Jag slår en pling till PTS och kollar läget före.

meeting.jpg


Värsta med specialfrekvenser är att det brukar kosta 5-7000kr för en färdigprogrammerad komradio. Kan du kolla läget på leverantörer?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ny pmr radio

Hej! Har kollat lite med PTS angående frekvenser och tillstånd.
logo.jpg


Fria frekvenser.

Mhz
446 PMR 8kanaler Fritt att använda i hela Europa räckvidd 0,5-4km
444 8kanaler Fritt att använda i Sverige och Norge räckvidd 0,5-6km
155-156 1 kanal Endast Sverige räckvidd 10 km
31 40Kanaler Endast Sverige (lång antenn) Tyst räckvidd 30 km
27 40kanaler Hela världen (lång antenn)störningar räckvidd 30 km


Licenspliktiga kanaler (kostnad 105kr/år, ansökningsavgift 400kr)

Mhz
68-88 (åkerier m.m.) räckvidd 25-40 km (lång antenn)
146-174 VHF 25w räckvidd 20-30 km (antenn 80cm utan spole)
460 25w räckvidd 10-15 km
vhf_icom.sflb.ashx

PTS rekommenderade att vi ansöker om två egna kanaler i VHF bandet En anrops och en pratkanal. Där finns hysat lång räckvidd och man kan ha både hand och bilmonterade apparater.

Ok klar så här långt få se om det är något intresse.

Handläggningstiden är ca: 2 månader
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ny pmr radio

Väldigt bra början!

Har jag fattat rätt? Gäller ansökningsavgiften och licensavgiften för klubben inkl. de medlemmar som skaffar apparater?

För att det skall vara intressant behövs ett underlag av hur många medlemmar som är beredda att betala för komm-radioapparaten. Blir vi många kan man med underlaget begära in en offerter på X-antal apparater från olika leverantörer och då kanske få ner priset avsevärt.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ny pmr radio

Det finns en ansökningsavgift för frekvensen också men det är en engångsavgift. Sedan gäller kostnaden per radio.

Jag tror att föreningen måste ansöka om apparaterna.

Ex: 500 st blir 400kr x 500 + 105kr/år x 500


dollars-make-me-happy_122037351.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ny pmr radio

Väldigt bra början!


För att det skall vara intressant behövs ett underlag av hur många medlemmar som är beredda att betala för komm-radioapparaten. Blir vi många kan man med underlaget begära in en offerter på X-antal apparater från olika leverantörer och då kanske få ner priset avsevärt.

Finns mycket begagnat ute på marknaden, från verksamheter som gått från komradio till mobiler, datorer och smartphones
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ny pmr radio

"Lång antenn" är det någon som vet hur lång den kan tänkas vara?
Bara en liten kontrollfråga för att jag inte vet bättre.:)

Skulle den vara "jättelång" (ser en mast framför mig) så kanske pts rekommendation är en bra rekommendation där antennen hålls ner på rimliga 80cm.
146-174 VHF 25w räckvidd 20-30 km (antenn 80cm utan spole)

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ny pmr radio

"Lång antenn" är det någon som vet hur lång den kan tänkas vara?
Bara en liten kontrollfråga för att jag inte vet bättre.:)

Skulle den vara "jättelång" (ser en mast framför mig) så kanske pts rekommendation är en bra rekommendation där antennen hålls ner på rimliga 80cm.

mvh jocke

1/4 vågs antenn blir 80 cm på VHF bandet. Man köpa en med inbyggd spole på 40 cm med kortare räckvidd. Handapparaterna har lägre och lite kortare räckvidd och lägre effekt.

På ex 27mhz bandet är antennerna nästan dubbelt så långa. Ni har säkert sett det på polska bilar ibland.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ny pmr radio

Ten four :D

Sökandet i det dammiga arkivet har börjat!

Komradio 001.jpg

Visar det sig att en sån här skulle gå att använda så sätter jag in en i min bil (som har hyfsat jordplan från början:msn_wink:), funkar det inte så har jag ett par till apparater att kolla upp.

mvh jocke
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ny pmr radio

Om man bara vill ha kontakt med klubbmedlemmar är en egen frekvens en utmärkt lösning.
För egen del föredrar jag fortfarande 27 Mhz med den enkla anledningen att man under färd på t.ex. autobahn kan få en hel del information, om t.ex. köer m.m., från andra som använder 27 Hhz.
Dessutom är den i dagens läge relativt lite använd, så alla tidigare störningar som var väldigt "störande" är nog historia idag då moderna 27 Mhz apparater använder i huvudsak FM.
Antennlängden behöver nog inte vara ett allt för stort problem om man använder antenn med förkortningsspole. Det viktiga däremot att hitta en bra placering.


För övrigt anser jag det vore lämpligt att starta en ny tråd där rubriken PMR tas bort för nu gäller det väl ett kommunikationssystem som funkar betydligt bättre än PMR.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ny pmr radio

Det finns en ansökningsavgift för frekvensen också men det är en engångsavgift. Sedan gäller kostnaden per radio.

Jag tror att föreningen måste ansöka om apparaterna.

Ex: 500 st blir 400kr x 500 + 105kr/år x 500
Verkar som om jag hade fel vad gäller ansäkningsavgiften. Detta verka mer rätt.
PTS föreskrifter


Ex: 500 st blir 400kr x 1 + 105kr/år x 499


Dom tar tydligen bara 400:- betalt för 1:a sändaren.

HBK skulle kunna ansöka om egen frekvens och låta de som är intresserade betala 105:- extra/år i avgift och ansöka till PTS för de som betalat...?
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Ny pmr radio

Ett aldeles utmärkt förslag 1
Använde komradio redan på sextio.sjuttiotalet i husvagnen , på resa till Nordcap tillsammans med en polare , på den tiden behövdes tillstånd i både Finland och Norge , men prylarna fuyngerade utmärkt. Intresset är stort, tror jag för en ny sattsning på 27:ers bandet
Totte 04
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Ny pmr radio

Att ansöka om en komradiofrekvens är en sak.
En annan sak är att det är mycket svårt att få en frekvens som man får använda över hela landet.
Normalt delas frekenser ut för ett visst om råde, exvis för Budfirman Kartong o CO inom södra värmland.
Åker men en bit upprepas frekvensen till annat företag och man riskerar att hamna på båtfirman Båt och Vattenskidor AB, i Borlänge.
Nationella frekvenser är mycket ovanliga.
Skulle alla bli tilldelade en egen frekvens som gäller i hela landet räcker knappast frekvenserna.

155 MHz jaktkanaler är kanaler som får användas utan tillstånd i hela landet och itne bara för jakt, dock endast med handapprat begränsad effekt och liten antenn.

156,0000 MHz är en fri kanal, som kan användas för jakt, eller annat komradiobehov, och som ingår i jaktradio, även där begränsad effekt och handapparat. På denna kanal finns yrkesverksamhet som krandirigering vid byggen.
Även vägverket och trafikdirigering.

27 MHz är återigen ett utmärkt val även om det ibland förekommer tillfälliga överräckvidder med störningsproblem, (Italienare).

Handapparater ger oavsett frekvens mycket kort räckvidd och lämpar sig inte för bilar some exvis möts.

Koradio som PMR446, eller LPD lämpar sig inom famlijen vid promenader, fjällvandring sommarstuga till båt, mellan stående husbil och promenad.

de
Roy
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Ny pmr radio

Lyssna på Roy, han vet vad han talar om! :yes:

73 de SM7LBC
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ny pmr radio

Tack SM4FPD. Du har rätt. Men jag har pratat med PTS om detta. Det är svårt att få egen frekvens, men inte omöjligt. Vi är så stor intresseorganisation och kan motivera det bra. Många verksamheter har lämnat komradion och även sina frekvenser till förmån för mobiler och mobilt bredband. Så det finns möjligheter. PTS rekommenderade oss att ansöka om 2 frekvenser. En anrop och en pratkanal.

Men jag tror ivarjefall att det faller. Inte på frekvenserna utan på intresset och kostnaderna.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Ny pmr radio

Här finns en information från PTS om frekvenser utan tillståndsplikt.
http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Radio/foreskrifter-undantag_101209.pdf
Vi ser exvis jaktradio max effekt etc.
Vi kan även se 27 MHz bandet effekt trafiksätt etc.
Amatörradiobanden skrivs som tillståndsfria, men här gäller då kraven att man måste ha cert.

Jag letade efter kanaler på 29, 7 - 30 MHz där man förr kunde få komradiokanaler om 27 MHz hade för mycket störningar. Men detta kräver tillstånd. Apparater är sällsynta som går här.

68 - 88 MHz de klassiska komradiobanddet, används väldigt lite, eller inte alls i andra länder.
Blåljusen har lämnat bandet. Man kan tänka sig att det blir kanaler över.
Och även att det skulle bli komradio över att ta över billigt.
Utbudet för nya komradio i detta band är litet, coh DYRA! då frekveserna inte används internationellt.
Äldre komradio kräver stort radiointresse och kan vara mycekt komplicerade och dyra att få frekvensprogrammerade.

Bandet 146 - 174 MHz är mer lämpat då moderna radiogrejer finns till goda priser.
Endast de sk jaktkanalerna är tillståndsfria här men villkoret är låg effekt och bärbart.
Inget hindrar dock att man har passning med yttre antenn.

Antenner:
27 MHz fullstor (1/4 våg) c:a 2,5 meter lång, med förlängnigspolar ner till 500 mm
68 - 88 MHz fullängd (1/4 våg) 850 mm - 1103 mm
146 - 174 MHz fullängd (1/4 våg) 430 mm - 500 mm

31 MHz jaktradio, endast bärbart och låg effekt.

Faktum är at 27 MHz är ju just det frekvensband som är avsett för detta ändamål.
Billigt!
Flera kanaler att välja på.
Enkelt!
Skaplig räckvidd.

Nackdelar är tillfälliga överräckvidder, dvs störningar
Busar förekommer på 27 Mhz kanaler so kan göra dt mindre trevligt.

Jag tror ändå att trots att det finns många husbilsägare så krävs det ändå ett visst intresse för just radio, antenner och teknik för att dessa skall skaffa komradio.

Att bli radioamatör är då en väg, men kräver kunskapsprov.

de
Roy
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Ny pmr radio

Kan man kolla här på forumet hur många det skulle vara som är intresserade av att köpa en komradio.
Arne.
 
Toppen