• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det finns ju "viltvarnare" på ex. Jula som skall ge ifrån sig högfrekvent ljud i hastigheter över 60 km/h .

Är det något som testat detta eller är det lite "bluff" ??
Så här ser dom ut : http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=619064

Fungerar det så är det ju bra men då skulle det nog sitta originalmonterat på våra bilar iofs.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Som du skriver, om de är så bra varför sitter de inte redan monterade på bilarna från fabrik. Speciellt då på de från tillverkare som framhåller säkerheten som ett av sina främsta försäljningsargument.

Dessutom är jag skeptisk till funktionen med tanke på farten och räckvidden på en så liten tingest som bara skall fungera med hjälp av fatrvinden. Ljudtrycket kan knappast bli särskilt stort. När bilen kommer inom hörhåll för djuret är det antagligen för sent.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

För ca 5 år sedan köpte jag en dylik tingest och monterade på min motorcykel. Säljaren på Jula sa då till mig att dom troligen skulle försvinna eftersom hundorganisationer hade klagat med motiveringen att hundarna reagerade på ljudet!!!!

Hur som helst så körde jag aldrig på något djur. Men passerade flera gånger rådjur och dom lyft inte ens huvudet där dom gick och mumsade i gräset. Såg inte heller någon hund som reagerade.

Jag tror inte ett dyft på mojängen och tog senare bort den från MC:n.

Anders
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

:cool: Det går kanske att locka på fisk med den Anders, har du kvar den så prova den på torsken?.

Annars är det du som blir Torsk på torsken! :rolleyes:
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Ja du Hasse, får väl fundera på det som näst sista utväg, sista är ju given, det blir dynamit.
Anders
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

För några år sen provades en liknande apparat på tågfordon för att varna för renar bl.a. Effekten uteblev så nu är dom bortmonterade.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

I detta säkerhetens land skall ju allt testas, godkännas osv. Hur motiverar producent och säljare grejorna. Om ett mänskligt öra inte kan uppfatta ljudet hur kan man veta att det överhuvud taget skapas något som kan kallas ljud. Kan en enda viltolycka kan undvikas är det värt stora pengar - om inte blir man ju bara förbannad av att roffare försöker att luras.
Hälsningar
Jan Karlsson
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Jag tror att dom batteridrivna funkar upp till 20 km/h. Förr skulle det gå en man med röd flagga framför bilen så hästarna inte blev skrämda.

Påtal om hästar så får de ju inte gå ensama i en hage. Hur är det med husbilsägare, får dom vara ensamma i husbilen?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Hundar har 10ggr. så bra hörsel som en människa och vilda djur hör ändå bättre. Det ljud en människa uppfattar på 100meters avstånd uppfattar ett djur på 1000m. Döm inte ut viltvarnare i onödan utan bevis. Nya bilar klarar inte en smäll med ett högvilt annat var det förr. Min första bil som jag har på min avatar en Cheva -39 klarade det mesta.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

I detta säkerhetens land skall ju allt testas, godkännas osv. Hur motiverar producent och säljare grejorna. Om ett mänskligt öra inte kan uppfatta ljudet hur kan man veta att det överhuvud taget skapas något som kan kallas ljud. Kan en enda viltolycka kan undvikas är det värt stora pengar - om inte blir man ju bara förbannad av att roffare försöker att luras.
Hälsningar
Jan Karlsson

Hade den varit monterad på en bil och körts in i en vindtunnel och använt frekvensmätare med och utan viltvarnare monterade så kunde man ju tro lite mera på detta .
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Hade den varit monterad på en bil och körts in i en vindtunnel och använt frekvensmätare med och utan viltvarnare monterade så kunde man ju tro lite mera på detta .

I djuraffärerna säljs en visselpipa med ställbar tonhöjd, när man ställer in den för dom högsta tonerna hör inte du ljudet men din hund reagerar. Det är mycket praktiskt när man övar inkallning m.m. och inte vill skrika sig hes och störa grannarna.
Åke
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Att djur kan höra högre frekvenser än vi människor är sant.
Ultralud är ett vitt begrepp och kan vara 20 kHz till 200 kHz.
Lämpligt krav borde vara att få reda på vilken frekvens prylen alstar och vilka djur som hör detta. Och vad ett djur som hör ljudet tar sig för.
Att en visselpipa, som får luft av farvinden verkligen alstrar ett ljud ovanför vad vi hör är lätt att verifiera med mätisntrument så där behöver vi nog inte tveka.

Det finns ju "skrämmare" för smågnagare som vill komma in i våra hus den här årstiden. En liten sak med högtalare som för väsen i frekvensområdet ovanför vårt hörselsinnes förmåga.
Ehuru dessa funkar vet jag inte, men kanske någon här har erfarenhet av sådana saker?
Att ha en sådan i den vinteravställda husbilen vore smart i så fall.

Att skrämma vilt på vägen med ultraljud skulle enligt min tro kräva ganska stor effekt, dvs mycket hög ljudstyrka, och det skulle krävas en rejäl högtalare, ett mindre horn, diskanhögtalare som klarar upp till 40 kHz, med 10 - 20 W elektrisk effekt. Detta för att få räckvidder på kanske 50 - 100 meter som lär krävas om ett djur skall ha så stort obehag att det flyr åt ett annat håll än ut på vägen. Kanske rådjuret som vanligt tycker att det är tryggare i skogen på andra sidan vägen, och springer rätt över framför vårt fordon. De inser ju inte att det är efter vägen som en farlig bil kan komma.
Att veta åt vilket håll ljudet avtar, och springa ifrån ljudet som kommer med 90 km per timme, är nog ännu svårare.

En gammal myt hävdar att någon en gång i tiden skapat ett verktyg med ultraljud för att få en viss häst i ett travlopp att komma av sig och bli efter. Prylen bestod av en kikare, där ena tuben utformats som en riktad ultraljudshögtalare, när den fuskande i publiken kikade på djurets öron och tryckte av, vann någon anna kuse. Om detta är sant, och vilken räckvidd prylen har, eller hade, vet jag inte.

Oavsett allt så vore förståss möjligheten att rensa från djur framför bilen, av största intresse.

de
Roy
 
F

F.d. 50063

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Kör du på nåt djur så har den alldeles säkert hört dig komma på långt håll trots att du inte har nån "viltvarnare". Ändå har den sprungit upp på vägen i fel tid. Svårt att veta varför. Kanske den stått en god stund vid träden och försökt ta mod till sig och väntat och väntat. Sen har den tyckt "Nä nu fasiken tar jag mig över"! – PANG!

Påminner mig om alla dom där bilisterna som ligger bakom mig och funderar och funderar om dom skall våga sig på en omkörning allt medan den bil som kommer emot närmar sig mer och mer och den fria vägsträckan blir kortare och kortare. Sen plötsligt sticker dom iväg alldeles för sent och omkörningen blir stresssig både för dom och mig.

En riktig viltvarnare skulle varna oss bilförare om att det finns vilt vid vägens närhet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Den bästa viltvarnaren finns inbyggd i den ansvarsfulle bilföraren! När man kör bil bör man läsa av naturen bredvid vägen och anpassa hastigheten efter förhållandena. Ett djur som fungerar alldeles utmärkt i naturen och kan springa ifrån eller på annat sätt undkomma fiender blir ju helt ställt när det ska passera en väg. Där är bilarnas hastigheter så höga att djurens normala flyktmetodik inte fungerar. Därför anpassar jag numera min hastighet efter omständigheterna. Att en och annan bildrulle blir nervös bakom mig skiter jag i! Jag kör nämligen efter trafikförordningen och skäms inte för det!

Jappe
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Såg för många år sen en uträkning om hur lång tid exempelvis en älg har på sig, för att hinna över en större väg, mellan bilarna. Minns inte de exakta siffrorna men det var inte många sekunder!
Har en älg bestämt sig att gå över vägen, så gör den det! Det spelar ingen roll vad som är i vägen.
Det är väldigt sällan att en älg vänder på vägen men det händer och då är risken dessutom ganska stor att den halkar omkull.

Just nu är det hög aktivitet i äl(g)skogen! Brunsten börjar i södra Sverige nu och sen kommer jakten andra måndagen i oktober.
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Jag har skrivit om detta tidigare men vill ändå delge er min erfarenhet.
Som taxichchaufför i en skogskommun som Emmaboda ser man massor av vilt. Efter en mindre trevlig och dyrbar incident råkade jag passera förbi viltvarnare på Jula. Kostnaden 99:- ansåg jag var överkomlig trots att jag är smålänning:twitcy:
Jag monterade viltvarnaren på min nyreparerade taxi och har sedan dess, med ett undantag, inte haft ett enda vilt djur framför bilen. Under dagsljus har jag sett både älg och rådjur vid sidan av vägen som vänt om in i skogen igen. Den enda gången jag fått ett djur framför bilen var när jag på en grusväg i låg fart fick stanna för en flock vildsvin.
Dock var min hastighet då för låg för att viltvarnaren skulle fungera. det krävs en hastighet av 60km/tim innan visslan hörs för viltet.
Detta är min erfarenhet och ingen vetenskaplig undersökning men jag är helt övertygad om att viltet undviker min visslande bil.
Jag har nu investerat ytterligare 198:- och försett även husbilen och privatbilen med viltvarnare.
Jag håller med Jappe om att man ska anpassa hastigheten till rådande förhållande men ser ändå viltvarnaren som en billig försäkring mot viltolyckor.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Jag har kört bil i 44 år, ofta mer än 30000 km per år, dvs 132 000 mil!
Som tur är har jag aldrig gjort en viltolycka trots att många mil är under mörker.
Och allt detta utan någon form av viltvarnare.
Så körsträcka körtid etc med eller utan viltvarnare som visslar är inget bevis för någonting.

Någon skrev att bsäta sättet att slippa köra på en älg är att vara försiktig.
Jo visst skall na vara försiktig, en en uppmuntran till försiktighet är inget säkerhetsystem.
I så fall skulle vi inte ha några olyckor, alla är ju "försiktiga".

För 100 år sedan "berodde alla trafikolyckor på att föraren itne varit försiktig", idag kör vi tio ggr så fort och 100 ggr så mycket.
Skälet at vi överlever är inte att folk kör försiktigare utan att det har tillkommit säkerhetssystem.
Säkerhetsbälten, krocksäkerhet, krukckuddar, väghållning, bättre vägar, bättre ljus, bättre utbildning, bättre bromsar slaggförebyggande system, vägrenar, dubbdäck, bättre vanliga däck, bätre väghållning vid undanmanöver.
Allt detta motarbetades aktivat av bilindustin men när de till slutt vingades bygga med dessa system, marknadsförs det som säkerhet.
I länder som Ryssland är trafikdöden en avsevärt högre procent av bilöförarna, vet inte hur mycket med dramtiskt. det räcker itne att be dem vara försiktiga och tycka att jag klarar mig ju bra efterssom jag är försiktig.

Försiktighet är viktig men räcker inte.

Därför måste man på alla sätt försöka få fram bättre utrsustning för att förebygga viltolyckor. Huruvida visselpian är en sådan vet vi ju ite ännu.

Forskning med IR kamera som "känner" igen djur i natur pågår, som då skall larma om något ser ut som en älg i IR kameran.
Något som idag verkar lika fjärran som de nu vanliga ABS bromsarna som ju "aldrig skulle funka". Men som idag är standard.

de
Roy
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Nu har jag letat på nätet efter någon artikel som säger att "viltvarnaren fungerade inte" men inte hittat en sådan artikel.

Sedan jag flyttade tillbaka till norra Skåne har jag sett en hel del älgar och massor av rådjur, senast tors kväll, 1 m från bilen. Så nu har jag varit på Jula och köpt 2 par viltvarnare. Monterade det ena paret på personbilen direkt och det andra på husbilen så fort jag kom hem.

Om vi nu ska lyfta den här tråden till en mogen nivå så tycker jag att alla som är intresserade av att veta, skaffar en viltvarnare (99:-, motsv 4 trisslotter). Sök nu era viltvarnare på nätet t ex via Google.

Tyckare och gissare kan väl försöka och hålla tillbaka ett tag. (Ja, jag vet, jag var kaxig i somras i denna tråd men har nu mognat ett halvår till.)

Den förste som kör på ett vilt med monterad viltvarnare rapporterar det här. Då får vi andra stillat vår nyfikenhet och kan med gott samvete montera bort de två plastbitarna och torka av med lite rödsprit.
 
Toppen