Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Hjälp Medlemslista Kalender Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Säkerhet o Larm
Säkerhet o Larm Hur ordnar vi en säker Husbil med tillhörande utrustning. Tex: Backkameror, Larm och övriga tillbehör.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?
Gammal
HBK Medlem

Stigga Ns avatar

Kommun/Land: Finspång
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ? - 2011-10-15, 10:48

Vi har skaffat Julas viltvarnare. Har man råd med bil kan eventuellt dom satsade 99:- kr vara väl använda slantar.
Kanske lite från ämnet. I går när var på väg hem låg vi som tredje bil när vi mötte i lastbil lastad med höbalar. Precis vid mötet ramlar en bal av och den första bilen i kön kör rakt in i den. Vi ser ett stort moln av hö. Tack vare att vi höll ett inte alltför litet avstånd och att farten var låg klarade vi andra oss från seriekrock. Vi lyckades precis på mm. att stanna. Men av bilen som krockade med balen blev bara skrot. Tack vare krockkudden klarade sig föraren utan synliga skador även om han verkade chockad. Då hjälpte inte Julas viltvarnare oss.

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Gammal
HBK Medlem

Kommun/Land: Ekerö
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ? - 2011-10-15, 11:11

Håkand
Jag har aldrig kört på något djur och jag har kanske klarat mig från detta genom att alltid försöka köra med ordentliga avstånd och anpassa farten. Man behöver bara åka någon mil så ser man påkörda harar, rävar och grävlingar m.fl., jag tror inte någon kört på dessa djur medvetet utan reaktionstiden har varit för kort. Sedan är det skillnad på Stockholmstrafiken, där jag kört mest. och trafiken på mindre trafikerade ställen, avstånden i rusningstrafiken i Stockholm är inte vad som behövs för att klara ett tvärstopp utan skador. Det är inte alltid så lätt att dra rätt slutsatser i en sådan här dialog. Det visar ju din uppfattning om skillnaden mellan oss.
Åke

Gammal
HBK Revisor

Gunilla o Kenths avatar

Kommun/Land: Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ? - 2011-10-15, 11:24

VARNING för viltvarnaren !!!

Den fungerar inte vid dagg, regn, snö och hö.

Kenth

Kenth

Gammal
HBK Medlem

Kommun/Land: Ängelholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ? - 2011-10-20, 15:00

Hej Gunilla o Kenth!
Vem vet när "tingesten" funkar, där för andvänd huvudet även när du (vi) öppnar en kokosnöt. (Povel Ramel)
Mvh. "Ps anpassa hastigheten Ds"

Citat:
Ursprungligen postat av Gunilla o Kenth Visa inlägg
VARNING för viltvarnaren !!!

Den fungerar inte vid dagg, regn, snö och hö.

Kenth

Gammal
HBK Revisor

Gunilla o Kenths avatar

Kommun/Land: Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ? - 2011-10-20, 15:16

Jag vet när visslan funkar eftersom jag varken gissar eller tycker. Funktionskontrollen före körning ger vid handen om den fungerar eller ej.

Huruvida det sen blir den önskade effekten får rapporteringen här ge svar på. De som då kör utan vissla kan väl knappast uttala sig, jo med gissningar och tyckande, åsiktsfrihet.

Vem blir den förste som kör på ett vilt med monterad vissla och kan rapportera det här?

Kenth

Gammal
HBK Medlem

Bengt-Åke Linders avatar

Kommun/Land: Falköping
Ålder: 48
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ? - 2011-10-20, 16:18

Det kanske är rena turen/oturen om det händer för dom dyker ju upp så fort , grannen kör ca 8-9000 mil/år och har bara kört på en ren för 2 år sedan uppe i norr .

Gammal
HBK Medlem

Kommun/Land: Södertälje
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ? - 2011-11-16, 20:08

vilt varnaren kann funka går ju att få ett rådjur att stanna med en enkel vissling.sen är det väll viktigt att man håller av stånd till andra bilar va nära en gång o klippa en hjort på väg hem stog på bromsen han som inte höll avstånd bakom mig fick nog byta kallingar sen.tyvärr när det hände så hadde man inte tid att kolla om någon låg nära bara att reagera snabbt på bromsen men både vi o hjorten o han bakom klarade sig

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Säkerhet o Larm

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
AC:n i hytten fungerar dåligt GunDogs Värme/kyla i husbilen 25 2009-07-03 22:34
BOXER SOM EJ FUNGERAR JAN & ANKI Multimedia 1 2009-05-02 00:20
Hur fungerar automatlådan på Fiat 06 hymerbosse Husbilsköp o Import 0 2008-06-07 15:56
Fungerar fon holgerhellgren Internet o Dator 1 2007-09-16 23:28
Fungerar TRUMA som den skall ? Hundvakten Värme/kyla i husbilen 7 2007-03-01 21:17

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2012, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS