• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontakt till block 4 på EBL 269

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej, Hej!

Någon som vet vart det går att införskaffa en kontakt till;
Electrobloc EBL 269 och dess inkoppling utav solpanel?

Tre stiftskontakt, enl Schaudt's EBL 269 inkoppling på "block 4"
se. bif. bild.

Tacksam för hjälp, gärna där denna kontakt går att införskaffa under kommande vecka!

Mvh.
Magnus
 

Bilagor

  • SDC11401.jpg
    SDC11401.jpg
    86,1 KB · Visningar: 1.654

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kontakt till block 4 på EBL 269

Jag tror fortfarande att Kjell&Co har kontakter som passar, i stycketal . Men jag vågar inte ta gift på det. Kolla deras med best nr 37-400 0ch 37-401.
Nån som har nära till En Kjell&Co-butik hkan väl kolla närmare, eller ring och fråga om dessa är AMP-kompatibla !

// Göte J
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Kontakt till block 4 på EBL 269

Jag har installerat solceller med kontakter från Kjell. Det gick, men känns inte säkert med kontakt funktionen. Jag var tvungen att slipa på kodningen för att kunna trycka in kontakten. Skulle gärna byta om jag kommer över Elfa-kontakterna någonstans..
Jan-Evert
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kontakt till block 4 på EBL 269

Finns på Forsbergs i Hyssna!
Inkl. 0,5m kabel och kabelskor för Schaudts egna regulator.
(Kjell.com har inte riktigt den som det bör vara...)

Bonath, även en "stolle" kan bättra sig ;) (internt skämt...)

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Kontakt till block 4 på EBL 269

Hakar på den här tråden, tänkte koppla in min (fuskinstallerade) solcell mot EBL istället för direkt mot batterierna.

Har en EBL 220-2 och där står det:
block 5
1=minus
2= SB plus
3= WB plus


men man har ju bara en + och en - från regulatorn, vilket stift skall man använda? :confused:
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Kontakt till block 4 på EBL 269

Tackar, skall nu bara inhandla ett kontaktdon från Elfa, för Er som funderar på detta, passa på för det är en utgående produkt som måste beställas från centrallagret så länge det finns några kvar.

Den måste rimligtvis finnas att köpa någon annanstans förstås :rolleyes:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kontakt till block 4 på EBL 269

Är det något som skall inhandlas till EBLet så kan ni kontakta mej för jag skall skicka in mitt EBL till Schaudt i dagarna för reparation och då är det ju inte något extra frakttillskott om man lägger ner några kontakter .
Jag skall även köpa det överspänningsskyddet http://www.husbilsklubben.se/forums/t38837/ .
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Kontakt till block 4 på EBL 269

Fick svar från Schaudt:

"On bloc 5 there is on pin 3 leisure battery plus
on pin 2 you find the starterbattery plus
on pin 1 the minus for the batteries.

When your charger has just plus and minus output,
and you like to charge the leisurebattery
please use pin 3 plus and pin 1 minus."

Alltså, pin 1 och 3, vet inte riktigt vad som händer om man byglar 2 och 3, om man nu skulle behöva toppa startbatteriet :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontakt till block 4 på EBL 269

Bingo! Den kontakten er for de få solar-regulatorer som har utganger for 2 batteribanker. Du kan til teorien bruke en diode mellom 2 og 3 slik at du unngår at startbatteriet blir tappet via den bakveien en rak bygel ville lage. En annen "fordel" ved denne dioden er at statbatteriet i praksis da bare får vedlikeholdsladdning - 0,6V lavere spenning enn bobatteriet. Bruk en god kraftdiode som tåler noen Ampere belastning, og gjerne en hengesikkring på samme effekt (eller litt lavere) for å hindre dioden i å brenne over.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kontakt till block 4 på EBL 269

Om man tittar på ritningen så går WB Stift 3 till samma punkt som den vanliga laddaren så om den laddar bilbatteriet så borde även solcellen göra detta.
Det sitter ett relä "Charging relay for starter battery" som sköter detta men det finns inget om vad som drar detta relä.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontakt till block 4 på EBL 269

Jeg har ikke tatt meg tid til å lese skjemaet over EBL-et. Men har det et laderele som er koblet som Håkan skriver så glem pin 2 for vanlige regulatorer/ladere. Blokken har da sikkert en logikk som kjenner på spenningen på de to batteribankene og kobler sammen når det er nødvendig. Har dette på CBE blokken og det fungerer 100% i alle sammenheng. Lader fra 230V, sol og Efoy ved behov.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Kontakt till block 4 på EBL 269

Litet nederlag:

allt inkopplat mot EBL, men det syns ingen strömladdning eller solcells markering på kontrollpanelen (DT 220 B) på Bürstnern.

Mailade Schaudt som skickade en instruktion hur man aktiverar.......men man behöver en PIN kod från Bürstner först :mad: och vad är oddsen att svenska Bürstner hjälper en importerad kärra.

Någon som råkar sitta på PIN koden?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen