• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskada på ElnaghSlim5 2004

F

F.d. 29837

Guest
Fick en smärre chock när vi fukttestade vår husbil i tisdags. Vi åkte till PrHusbilar i Sollebrunn för att få det gjort och för att de skulle gå över silikontätningarna. (Bilen köpt där nov.2006. )
Fredrik (ägaren) försökte så skonsamt som möjligt tala omför oss att kostnaden för att åtgärda detta var 50000Kr(!). Till saken hör också att om vi hade tagit till oss informationen som tydligen har givit oss vid köpet och fukttestat bilen varje år så hade garantin gällt. Detta gör det om möjligt ännu grymmare.
I vårt chockartade till stånd bestämde vi oss att byta bil. Affären var nog inte den mest lyckade. Köpte en Rapido 2003 som gått 7000mil och fick lägga 175000 emellan. Känns väldigt jobbigt just nu, men Fredrik försäkrar oss att det inte finns några fuktsproblem på Rapido.
Vad kan vi göra för att inte detta skall upprepas?
Vad vi planerar är att fukttesta den varje år. Räcker det? Tydligen är det svårt att kolla tätningarna själv så man får då sväva i ovisshet till testen är gjord.
Vi skall också försöka att få tag i någon vinterförvaring under tak. Om det inte går kan man skydda den med en presennning eller dyl?
Tacksam för synpunkter och råd.
Marianne o Bengt Berntsson Torslanda
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fuktskada på ElnaghSlim5 2004

Taskigt läge

Tanken slog mig gäller inte försäkringen för fuktskada :confused:
Silikon skall man inte ha i en husbil.
Jag hade nog köpt en bil som stått ute och bett försäljaren fukttesta den på plats och jag hade sett på.
Alltid lurigt att köpa bil som står tort inne, den kan vara upptorkad med värmefläkt då märks inte fukten men om du har otur och där finns läckor blir den snart sur i väggar mm när du kör i regn o rusk då står man där med skägget i lådan :swoon:
"Fredrik försäkrar oss att det inte finns några fuktsproblem på Rapido":rolleyes::rolleyes:
Han är ju försäljare och fick därmed sälja en husbil


:cool:urra som alltid är misstänksam
 
Senast redigerad av en moderator:

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskada på ElnaghSlim5 2004

Hej!
Vi köpte vår Elnagh ny 2005 och har utfört de årliga fukttesterna. Bilen förvaras inomhus under vinterhalvåret och används till största del i medelhavsklimat under andra halvan av året. Det är inte så många regndroppar den bilen utsatts för. Ändå upptäcktes fukt i garagedörrarna vid testen år 2. I höstas var det dags för den 3:e testen och då var det dags för byte av garagegolvet. Vi trivs utmärkt med denna modell, men undrar om man vågar ha den kvar när fuktgarantin går ut.
Hälsningar
Lennart
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Fuktskada på ElnaghSlim5 2004

OM ni funderar på att använda någon form av presenning så glöm inte att det måste vara ordentligt med luft imellan taket och presenningen annars får ni garanterat fukt .Men jag skulle nog göra en ny test hos någon firma som inte säljer husbilar!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskada på ElnaghSlim5 2004

Var är fuktskadan och vad har orsakat den????
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fuktskada på ElnaghSlim5 2004

Hej embertsson
Tänkte samma som Sharky.
Jag rekommenderar att alla husbils ägare skaffar sig en fuktmätare.
Behöver inte vara den dyraste sorten och mät varje gång det har regnat eller även vid varje tvätt, vatten är inte lika med vatten.Runt fönster,dörrar,takluckor i golv och inne i skåpen där tak o väggar möts.Allt som är monterat på taket och man har gjort hål i taket
kolla extra noga.Tänk på hur ser övergångar tak till ytterväggar o även andra skarvar ut (överlapp).Finns det skarvar i tak o.s.v
Kolla upp bilen i alla fall 3-4 gånger om året när du vet att nu är den tät.
Sedan måste man vara medveten att hela bodelen rör sig.Alla skarvar frestas hela tiden plus solen gör oxå sitt.Så på äldre bilar bör man titta på
skarvarna och ev.limma om dem.
Jag tycker faktiskt att det är ett fritids fordon och det skall användas hela året.Oftast när det är läckage på husbilar är det rena slarvfel från tillverkaren och eftermontage som har slarvats med eller fel tänkt från början vid ritbordet.Sedan är det ingen katastrof om det är lite fukt den finns där.Bara man har koll på den.Rinner det rakt igenom eller börjar det rinna från skarvar inne i bilen är det för mycket,då är den mättad.Bara att plocka isär.
Jag hoppas att ni har bättre tur med denna bilen.
Mvh
Anton
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Fuktskada på ElnaghSlim5 2004

Vi skaffade en egen fuktmätare när vi började misstänka att den gratis garantifukttesten inte sköttes 100 %...
Vi köpte en lite dyrare "icke förstörande" modell som är mycket smidig att använda.
Finessen är att man kan mäta utifrån (Glasfiberbil) på ställen som är svåra att mäta innifrån.
Nackdelen är kanske priset... 2500 tror jag vi gav.


Fuktindikator för båtar & husvagnar

MC-550
Fuktindikator - Oförstörande mätning
 
F

F.d. 29837

Guest
Sv: Fuktskada på ElnaghSlim5 2004

Försäkringen gäller inte eftersom vi missat att göra fukttesterna som var villkoret för att garantin skulle gälla. Bilen var enligt protokoll testad u.a november 2006 då vi köpte bilen. Då borde ju alla tätningar ha kollats innan leverans. Så på 2 år och 5 månader har den "läckt" så mycket att det behövs 100 arbetstimmar (enligt Fredriks och verkstadens beräkning) kostnad 50000kr.Man kan ju undra över hur det kunde hända så fort.
Men av någon anledning litar vi på Fredrik. Pr husbilar har ju ett gott rykte. Detta är vår 5:e husbil som vi köpt där.
Igår var vi uppe i Sollebrunn igen och ändrade köpet. Redan morgonen efter köpet ringde vi och försökte häva köpet det kändes inte rätt att lägga så mycket pengar 175000 och få en äldre bil än man redan hade och som gått så många mil. Det kostar ju pengar att bryta ett kontrakt så vi bestämde att fullfölja köpet. Men det har inte kännts rätt så igår var vi uppe i Sollebrunn och bestämde oss för en annan bil. För samma köpesumma fanns "vår" bil .Också en Rapido ,men nyare (och mindre) . Så vår "nya" bil är en Rapido 746F årsmodell 2005.
Det känns nu bättre och vi skall ta till oss råden som vi fått . Vi skall köpa en fuktmätare. Ordna med bra vinterförvaring. (om vi inte övervintrar i södern).
Tack för :) råden vi fått och för visat intresse.
Hoppas vi ses "där ute".

Marianne o Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen