• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fräsande kranar - Truma Combi 6E

F

F.d. 6061

Guest
Hej.

Jag har en Adriatik A 660 SP, 2009 års modell där jag har problem med luft i systemet. Det fräser bara när jag försöker få ut vatten ur kranarna alternativt så pumpar vattnet ut stötvis. Bilen är helt nyuttagen och jag läste i bruksanvisningen att man ovillkorligen skulle spola systemet med varmt vatten första gången man tog systemet i bruk. Så har jag gjort och jag har kört en halv tank utan problem.
Först trodde jag att det var för lite vatten i tanken och har fyllt på nytt, men problemet kvarstår.

Någon som kan tipsa om var problemet kan tänkas ligga?
 
Senast redigerad av en moderator:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Egentligen vet jag inte vad som är fel... men din beskrivning på hur det fräser i kranen liknar hur det låter i vår kran innan varmvattenberedaren är helt full.

Har du medvetet satt kranen i varmvattensläge och väntat ut allt fräsande tills beredaren är helt full? Det kan ta en liten stund... när den är helt full så brukar fräsandet (och skvättandet) sluta.

Om beredaren inte är påfylld och du har kranen i ett "mellanläge" så kommer det att skvätta och fräsa ganska ordentligt.

//Kicki
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Jag lyssnade först till hur varmvattenberedaren blev full och under den tiden gick pumpen. Därefter har jag låtit kranarna vara på i drygt 5 minuter utan att fräsandet slutar.
 

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Vi hade samma problem
Från vattentanken pumpas vatten förbi avtappningskranen genom pumpen till kranarna.
Det fanns tydligen lite skräp kvar i vattentanken som fastnade i
avtappningskranen vilket medförde att pumpen pumpade luft
efter rengöring av avtappningskranen försvann problemet.
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

HEJ PÅ ER. PROVA MED DETTA, FYLL TANKEN MED VATTEN ÖPPNA VV -KV KRANEN FÖRSIKTIGT I KÖKET -TOAN FÖR ATT FÅ UT LUFTEN I SYSTEMET. DÄREFTER SÄTT PÅ STRÖMEN TILL BEREDAREN . PS SÅ HAR JAG ALLTID GJORT YRKESKADA. M.V.H. BOSSE RÖR. 2075
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Hej igen.

Jag tömde varmvattenberedaren helt i morse och ska testa att fylla upp allt på nytt igen för att se om det funkar bättre.

Bosse: tack för tipset, jag ska testa det också ikväll när jag är hemma igen. När du säger "sätt på strömmen till beredaren" antar jag att du syftar på att slå på strömmen till pumpen?
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Lite off topic men ändå vattenförsörjning:
Vårt problem är att vattenpumpen (?) i vår Adriatic låter som en skenande tändkulemotor samtidigt som vagnen rister en smula, åtminstone uppträder detta fenomen vid måttligt öppnade vattenkranar. Dunkandet brukar försvinna då man öppnar kranarna helt.
Detta kan väl inte vara normalt? Det känns som om något förr eller senare kommer att gå sönder.
Jag förmodar att det är vattenpumpen, för vad kan det annars vara?
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Vår pump lät illa. Jag fick tipset att justera pumpen. Det sitter en justering på bakgaveln av pumpen jag drog in skruven till i princip bottenläge, och vips pumpen slutade låta illa och vattenströmmen blev jämn och fin.
Tack för tipset Bengt från Falun.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Men var sitter vattenpumpen på en Adriatic 660 SL? Det är nämligen så fiffigt ordnat att man måste ligga på golvet och treva genom vattentankens lucka för att känna om det är pumpen som sitter där. Att se går inte. Anordningen känns för liten för att vara en pump och dessutom kommer det dunkande ljudet från midskepps eller från aktern.
Novis som jag är så inbillar jag mig att pumpen måste vara en stor och kraftig rackare eftersom vattentrycket är högt vid öppna kranar.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Kristin: Har påtalat säljaren, men tyvärr finns det inte några lediga servicetider på bra lång tid så jag vill försöka lösa det själv.

Sloth: Frostskyddsventilen är stängd.

Hade systemet varit otätt eller frostskyddsventilen varit öppen borde inte pumpen stanna efter ett tag. Eller?
 
F

F.d. 4807

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Pumpen bygger ju upp trycket till kranarna och pumpen stannar, jag tror att ev. nån ledning tjuvsuger luft. Kräv en tid, det ska fungera på en ny bil!
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Kristin: Har påtalat säljaren, men tyvärr finns det inte några lediga servicetider på bra lång tid så jag vill försöka lösa det själv.

Sloth: Frostskyddsventilen är stängd.

Hade systemet varit otätt eller frostskyddsventilen varit öppen borde inte pumpen stanna efter ett tag. Eller?


Hej Micke!
Vi har samma fenomen i vår Adriatic 2007, efter att jag helt har tömt varmvattenberedaren och därefter fyller den på nytt. Jag brukar göra såhär: Linda en trasa runt blandaren på toaletten och öppna varmvattenkranen ordentligt. Det spottar och fräser ett tag (1-2 min) till dess att all luft passerat ut sedan är det Ok. så läng man inte åter helt tömmer varmvattenberedaren.

Bosse: Tack för ditt tips, skall pröva det nästa gång.

Hälsningar
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Det underliga var att när jag igår testade detta så visar manöverpanelen att det fanns 25% vatten kvar. Jag öppnade vattentanken för att kolla så att slangen låg under vatten vilket den gjorde och så fyllde jag upp tanken.
Därefter försökte jag igen med samma resultat som tidigare d v s fräsande kran. Då öppnade jag frostventilen för att tömma vattentanken helt, men när den var nere på 25% (samma nivå vatten kvar i tanken som när jag tittade först) så stod pumpen bara och gick utan att något vatten kom ut ur bilen.

Åke; jag håller med dig om att problemet kanske borde ligga mellan pump och vattentank. Annars borde den inte bygga upp tryck/stanna och läckan är åt andra hållet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4807

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Jag tycker att det låter så, jag hade lite problem med vår förra husbil och då var det en slangkoppling till handfaten som inte var tät, men det var en 98-årsmodell, men kolla alla slangklämmor och kopplingar (de du kommer åt). Det är lätt att glömma att lufta duschkranen med. Jag fyller, väntar tills pumpen slutar och att varmvattenberedaren är full, sen öppnar jag alla kranar, handfat, diskho och dusch på en gång, det brukar vara lufttomt på nån minut bara.
Hoppas att det går bra, annars KRÄV EN TID!
 
Toppen