• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag såg i sommras en fransman som hade som en gammal "filmlåda" innehållande en platt vattenslang med en massa snabbkopplingar typ Gardena (givetvis så blev slangen rund när den trycksattes av vatten) .

Den var så smidig och tänkte se om denna fanns även i Sverige , när slangen var ihoprullad så tog den inte alls så stor plats samt så var den lätthanterlig .

Tips på inköpsställen ??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Det finnes slike fra Gardena, har en hjemme - tror jeg betalte ca. 50 EURO i Tyskland. Har også sett billigere utgaver på enkelte hagesentere. Det fulgte også med en slik flat slange i vår nye bil som en del av systemet for kobling til byvann.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Ni är lite sega ;) :) Hehe det är baske mej inte dålig att få 4 svar på 20 minuter tackar !! Skall kolla men min lokala Gardena ÅF samt skall jag jämföra lite på Ebay .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Jag hade en sådan en gång.. Men den va lite besvärlig att använda de blir kinkar hela tiden, så man bör rulla ut hela innan de funkar. dessutom den sprack o blev oanvändbar ganska fort. Jag föredrar mina gamla. en del e lite stela i kyla..
:mcride:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Idén är bra men........

Jag har fått erbjudande från bla tyska husbilsägare att köpa deras "plattslang" till billig peng, de har tröttnat på att använda den. Men efter att hört deras problem med den har jag avstått från köp.

För att kunna använda slangen måste man nämligen dra ut hela slangen i full längd (20-25 meter) och dessutom se till att den inte ligger tvinnad. Om den är det så blir det veck direkt när man släpper på vattnet och det blir stopp. Besvärligheterna när man skall veva in den igen behöver kanske inte förklaras.
 
F

F.d. 2436

Guest
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Vi har den första varianten som Trevert nämner. Fungerar utmärkt. Inga problem med veck. Det räcker att rulla ut den så långt som man behöver.

Hälsningar
Bernt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Jo den slangen var ju käck men blir det inte mycket mindre kapacitet på den när det är som 3 små slangar i en istället för en tjock , men man behöver ju inte ha så bråttom heller iofs .
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Köpte en sådan på Saeby Campingcenter, någon mil nedanför Fredrikshamn, utefter E20. för ca. hundralappen. ( i dag 150 sv. ) Liknar Gardenas, men mycket billigare.
 
F

F.d. 2436

Guest
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Jag har tidigare inte märkt att det skulle vara någon direkt skillnad i kapacitet mellan de olika slangarna. Jag gjorde därför ett "mycket" vetenskapligt experiment. Trädgårdsslangen blev 25% snabbare när jag testade utan munstycke. När jag använde ett vanligt trädgårdsmunstycke blev trädgårdsslangen 20% snabbare. Vid "testet" så hade jag den platta 3-rörs slangen upprullad på vindan.

/Bernt
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Vi köpte en hoprullbar slang i Tyskland förra året. Den har en fördel, den pressar ut vattnet ur slangen när den rullas ihop efter användning. Nackdelen är att den måste rullas ut i sin fulla längd vid användning. Den finns i olika längder; 10m, 15m 0ch 20m.

Slangvinda.jpg
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Här finnden att köpa Campinglandet AB=

300725_05.jpg_thumb_100x80.jpg

Slangvinda
Utmärkt slangvinda för t.ex. husvagn och husbil.
249 kr


// Pär
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Campingvaruhuset har denna
Profilslangkassett Robby, 15 m - 65421 - - Reimo
och denna
James Plattslangkassett, 15 m - 65422 - - Reimo

I Tyskland finns de lite överallt i olika varianter.

Hlsn
Evert H



Tackar !! Den verkar ju kanonbra med tanke på att man inte behöver rulla ut hela , tyvärr så måste man beställa för 75 euro för att ordern skall godkännas .

Ingen mera ifrån Falköpingstrakten som vill göra en sambeställning ??
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Bra tips med alternativ till Gardena. Jag ringde Gardena som hänvisade till en återförsäljare i syd sverige (som även skötte deras service). Han skulle ha över 800 kr + frakt så jag tackade nej. Nu skall jag kolla in de andra förslagen på tråden.
Håkan
 
F

F.d. 3682

Guest
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Hej!
Mina föräldrar har en sådan vattenslang. Mycket praktiskt. Ta kontakt med medlemmarna fjärrkontroll(mina föräldrar) om du vill veta var ders är köpt. Jag tror den är köpt i någon båtbutik, men vet inte säkert.// susanne o Micke
 
Toppen