• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten under körning? (Novis)

F

F.d. 6939

Guest
Hej!
Har precis införskaffat familjens första husbil (elnagh clipper 10 -2004). En nybörjar fråga.
Vi har varmvattenberedare truma boiler bs 10 den verkar fungera fint. Men kan jag använda den under körning, eller ska den endast slås på vid behov (stillastående).

Mvh Pelle
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Varmvatten under körning? (Novis)

Hej Pelle 73
vi har fixat det så med vår Truma att en värmeväxlare som är plaserad under Truman den värms från motorn,varmt vatten stiger och kallt sjunker,bara att koppla slangarna så får Du självcirkulation och varmvatten med motortemperatur efter ca, 15 minuters körning.
Detta funkar jättebra.
Måste naturligtvis vara kranar på systemet för att stänga av,dels på v,växlaren från motorn och kallvattenledningen från v,väx,till Truman annars tar kallvattnet genvägen när du spolar varmt.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 6939

Guest
Sv: Varmvatten under körning? (Novis)

Tack för tips!
Jag fick fixa en stund innan jag fick ordning på varmvattnet. Förre ägaren Herr X från mellersta Tyskland hade kopplat bort hela varmvattenberedaren och kopplat ihop varm och kallvatten och bara kört kallt ur båda kranarna. Beredaren körde igång fint, men stängde av sig snabbt, först när jag såg hopkopplingen mellan kallt och varm förstod jag att beredaren inte användes.

Mvh
Pelle
 
Toppen