• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2024
Har en Burstner 604. Har fått problem med kranen i köket. Den droppar hela tiden. Var på Östgöta camping och dom sa att man måste byta hela kranen. Är det verkligen så? Kan man inte bara byta packning som man gör hemma? En ny kran kosta 849kr.Jag tycker det är lite mycket pengar. Är det någon som vet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Behöver hjälp

I prinsippet ja, men har sett kraner i plast som er kjemisk sveiset sammen. Eneste måte å åpne disse er destruktiv for hele konstriuksjonen. Husker ikke hvilke kraner de forskjellige fabrikatene har brukt i forskjellige år, men svært mange har vært innom plastløsningen.

De fleste andre kraner i husbiler kan åpnes når de er demontert fra bilen. Ofte er det en skrue fra baksiden som holder det hele sammen. De beste kranene har keramisk mekanisme og en kan stoppe drypping ved å stramme skruen som holder kranen sammen. Dette fungerer og på de som har lukker av HDPE (et plastmateriale), men her kan det og være nødvendig å rengjøre hele lukkemekanismen. Ikke mange har tradisjonelle pakninger.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp

Vi har ett liknande problem i vår Eura-05 Kranen består i princip av en cylinder med kranen som ett rör inuti. Där den går ner finns en packning (o-ring?) som krupit upp och
därigenom orsakar läckage. Kan tyvärr inte skicka bild nu men vågar inte plocka isär utan mer kunskap. Har dessutom ett tryckbaserat system som gör att läckaget blir ganska omfattande om man låter systemet vara igång. Någon som känner till det här?

Mvh Marita
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp

Om du stänger av pumpen och öppnar kranen så är det ju inget tryck i systemet .

När jag byggde modeller så använde inte jag lim utan etylacetat som jag fick beställa från Apoteket och med det så har jag "demonterat" en del plastdetaljer och sedan sammanfogat ihop det igen med detta , det är ju inget vanligt medel och det är ju heller inte säkert att det biter på alla plaster :
Etylacetat - Wikipedia

Ett alternativ kan väl vara och sätta dit en "riktig" kran för pumpen går ju när du öppnar kranen eftersom det blir tryckfall då .
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Behöver hjälp

Hej vi har oxså haft problem med vår köksblandare. Men hos oss var det slangen under till som hade lossnat. det var rätt svårt att laga. Vi fick samma svar från Skåne Camp. Vill du ha mer info, så går det bra att kontakta oss på 0735435312 Hälsninga Bo
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp

Hej

Har man tryckbaserat system i husbilen kan man köpa en helt vanlig köks-blandare
I vintras frös bägge mina kranar sönder med läckage som påföljd.
Istället för att köpa från Concorde köpte jag en billig kran på IKEA för 79:-.

Concorde har en egen special-blandare med slang som man kan dra upp och spola runt med, en fullständigt onödig finess som förmodligen kostar skjortan.


IKEA:s kran var dessutom mycket snyggare än originalet.

Att byta kran var lätt som en plätt..

Torbjörn
 

Bilagor

  • kran.jpg
    kran.jpg
    794,6 KB · Visningar: 14

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp

Om konstruktionen är som Marita beskriver (rör inuti ett annat rör med tvärgående hål), så brukar vi kalla det för en Polsk kran. När dom blir lite slitna, så behövs det fett för att täta. Se inlägget ovan.
 

andbjo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp

Det ser ut som en vanlig kökskran, det vanliga är att det sitter en dold skruv
under den röd/blå ploppen på toppen av kranvredet.Kranar är som oftast monterade på detta sätt. Är eran likaså??
:spinny:
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp

Har lyckats få fram en bild, man ser ganska tydligt att O-ringen krupit ut. Inte (ännu) vågat mig på att ta loss kranen med det våld som kan behövas.... Enda vägen är ju upp?
Vet inte om det är den polska kran som Esbjörn postade om, men kan någon utfrån egen erfarenhet säga hur den demonteras, eller att den är köpbar så skall vi göra ett försök att laga läckan. Tacksam för hjälp.

Mvh Marita
 

Bilagor

  • P1070379.JPG
    P1070379.JPG
    2,1 MB · Visningar: 12
  • P1070380.JPG
    P1070380.JPG
    2,1 MB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp

Kranen kommer från RK Reich.

Den finns att köpa i de flesta tillbehörsaffärerna i Tyskland. Den sitter som standard i Adriatiks bilar, kan förmodligen köpas hos dem.

Jag har inte demonterat en sådan men väl flyttat den (från köket till toaletten). Det är möjligt att det går att montera isär den underifrån men jag har ingen erfarenhet av det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Behöver hjälp

Uten å ha tatt i en slik kran selv så undrer jeg litt på om håndtaket kan skrus ut - det ser slik ut på bildet. På endel kraner for husbruk (bl.a. Damixa) sitter det en skult låseskrue under en plastknapp (rød/blå) som holder håndtaket fast til kranmekanismen. Under håndtaket kan det da være mulig å skru hele mekanismen ut av kranen. Det burde være mulig å smøre opp mekanismen uten å ta kranen ut av bilen når det er en metalkran og ikke bare plast.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp

Tack för svaren Michael och Knut. Förmodar att den inte är skruvad i då kranen går att svänga runt, mer någon typ av svivel? Under sitter den i ett helt stycke men att den inte skulle vara isärtagbar tycker jag O-ringen talar emot. Det är ju en utbytbar slitagedel så rimligtvis borde det gå? Fast haft fel förr....

Mvh Marita
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Behöver hjälp

Marita, den delen av håndtaket som er en rund stang er muligens gjenget inn i den større runde delen. Det var så på en eldre kran jeg pillet på, og den fungerte da som en lås mot akslingen i selve kranen.
 
Toppen