• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stänger ni av gasolen vid en mack?

F

F.d. 10627

Guest
Hej!

Jag undrar om ni stänger av Gasolen när ni tankar på en mack?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Varför skulle man göra det? Det är förbjudet att medföra eld (alltså tänd värmepanna/kylskåp), men inte att medföra gasol.
Kylen går ju på 12 V under körning (AES-skåp har en inbyggd fördröjning så att de inte tänds på gas omedelbart efter körning, just för den händelse att man har stannat på en bensinstation).
Skulle vi ha värmepannan på under körning, stänger vi givetvis av den under tankningsuppehållet.
 
Senast ändrad:

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Hej!
Har en värmeväxlare som som värms av motorn under färd och behöver ej köra pannan på gasol och kylskåpet slår ej på till gasol förrän efter cirka 15 min.
MVH POOLSSON
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Hei! I Tyskland er det, har jeg forstått, forbudt å kjøre med gassen tilkoblet. Årsaken skal være faren for eksplosjon ved en kraftig kollisjon. Jeg syns det kan være et greit prinsipp også ved kjøring andre steder, f.eks. her i Skandinavia. Kjøleskapet mister ikke kulden ved et fem-ti minutters opphold på en bensinstasjon.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Hei! I Tyskland er det, har jeg forstått, forbudt å kjøre med gassen tilkoblet. Årsaken skal være faren for eksplosjon ved en kraftig kollisjon. Jeg syns det kan være et greit prinsipp også ved kjøring andre steder, f.eks. her i Skandinavia. Kjøleskapet mister ikke kulden ved et fem-ti minutters opphold på en bensinstasjon.
Detta förbud gäller i hela Europa sedan några år tillbaka. (Gäller bara husbilar regisrerade efter ett visst datum - kommer inte ihåg exakt vilket, men tror det var 1/1 2007.) Efter detta datum finns två alternativ:
1) En godkänd anordning (t.ex. Truma SecuMotion) som stänger gastillförseln om det uppstår ett ledningsbrott.
2) En väl synlig dekal som talar om att flaskventilen ska vara stängd under körning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Forbudet i Frankrike gjelder alle biler uten Secumotion eller tilsvarende sikkerhetsløsninger, før EU reglen (burde også gjelde i Sverige) var det bare Frankrike som hadde påbud om frakobling av gass under kjøring. Det var litt uklart om det var tilstrekkelig å stenge kranen på flasken eller om slangen skulle kobles vekk også!
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Jag har nyligen köpt en gammal husbil med ett gammalt Electrolux kylskåp för gasol, 12V och 220V.

Hur vet man om kylen kopplar om mellan gas och 12V... sker det automatiskt, eller manuellt och isf, vad behövs för att det ska kunna ske automatiskt?

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Hei Paradigm! Har du et gammelt kjøleskap, kan du nok være ganske sikker på at det ikke kobler seg om automatisk, det er en ganske ny oppfinnelse.
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

våran gas är alltid på när vi använder bilen är det kallt kör jag pannan hela tiden tycker det fungerar bra
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Om det är minusgrader trodde jag att man måste ha truman igång för att hindra att frostskyddet löser ut och släpper ut allt vattnet via varmvattenberedaren???
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Vi måste ha på gasolvärmen på i bodelen när vi kör annars fryser de som sitter bak i dinetten halvt ihjäl....
Det drar svinkallt trots att vi satt för takluckan inne med en bit liggunderlag o silvertejp (villket vi tar loss när vi står still). Vi kör med maxvärmen i kupén, så vi som sitter fram håller istället på att svettas ihjäl...
Värmeväxlare hade förståss varit idealiskt, men det kostar väl en hel del att installera, kanske inte ens går att göra på vår bil...
MVH Annette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Varmeveksler er for vannbåren varme, det ser ut til at dere har luftvarme - så da er den løsningen ikke tilstede. Trekken i bodelen er takket være de svenske reglene som blir fjernet om 2 uker. Se om det er fjernet tettningslister på de fremre taklukene, det var en snarvei flere importører gjorde for å få nok luft ut av bilen. De fleste takluker har en liten lufting som standard, selv med listene på plass - denne luftingen skal ikke lage trekk.

Luken på badrummet skal normalt være med mer lufting enn resten av taklukene. Det blir gjerne kaldt på badet under kjøring vinterstid. Orginalt er det og en spesialventil i ene skapet som ikke må tildekkes, men kulden blir i skapet. Ofte er det i Sverige satt på en ekstra slik ventil uten regulering.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Annette, på en Fiat 2003 så skall det nog inte vara omöjligt att installera en värmeväxlare och ett utblås. Jag vill minnas att jag läst att det går att sätta under förarstolen. Det förutsätter dock att stolunderredet inte är blockerat av batterier eller dylikt.

Har du en dinett med två soffor går det att sätta den under ena soffan, den andra antar jag är upptagen av vattentanken.

En liten värmeväxlare med tillhörande fläkt ger mycket värme, dock tycks det bli ganska lokalt. Det gäller alltså att placera den med eftertanke. På vår bil med vändbara framstolar och en dinettsoffa så sitter det en värmeväxlare under bordet. Vi kör värmen på max (omöjligt att ändra bekvämt under körning) och fläkten på lägsta hastighet (har paralellkopplat denna elkoppling till en brytare på instrumentbrädan) och det blir en stor skillnad. Tyvärr väsnas fläkten ganska mycket så högre hastighet är inte lämpligt. Men det finns kanske tystare modeller. Waeco har några till exempel.

Kostnader har jag tyvärr ingen susning om.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Sorry, jeg tenkte ikke på et ekstra varmeapparat, det er alltid mulig:).
Det finnes en utmerket booster som egentlig hører til Alde vatnburen varme, den har stillegående vifter. Se om det er plass til denne i kassen under bordet ved yttervegg. Det blir lang vei for varmvatnet fra motoren, så litt isolasjon er ikke dumt, spesiellt om en legger rør under bilen.

Alternativt så kan en finne plass i en av benkene i dinetten, det viktige er vel å holde barna varme under kjøring.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Stänger ni av gasolen vid en mack?

Ja, något får vi nog göra om vi ska slippa ha gasolen påkopplad under färd. Att ta på sig allt man har är ju ingen bra lösning. Vi får se över alternativen och kanske ordna något till nästa vinter. På sommaren är det aldrig ngt problem! Tack för tipsen så länge!
 
Toppen