• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker back up- eller kopieringsprogram

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har en fundering på datasäkerhet och back up.

Idag har jag en hårddisk monterad på mitt lokala närverk. Den består av två speglade diskar som alltså är identiska med varandra. Går en sönder så har jag fortfarande en komplett mängd data kvar på den andra. Men det finns en fara i detta, brand eller stöld. Då blir jag av med allt. Hittills har jag löst detta med att ta en back up-kopia av bildfiler mm varje månad och förvara dessa på annat ställe. Men denna metod har risken att jag kan förlora upp till en månad av bilder mm. Dessutom inbillar jag mig att CD- och DVD-skivor är mindre långlivade.

En lösning vore därför att ha två externa hårddiskar som jag gör back up till oftare till först den ena som jag därefter växlar till den andra. Dessa hårddiskar kan jag växelvis förvara på annat ställe. På detta vis minskar jag den möjliga dataförlusten till ett minimum, speciellt om jag växlar mellan dem flera gånger i veckan eller när nytt material tillkommit. Men....nu kommer problemet. Jag vill göra back up-en som en slags spegling av mina stationära diskar utan att få en konstig back up-fil som jag inte kan tyda utan ett speciellt program (back up-programmet) när jag vill läsa tillbaka filer. Min fråga är alltså om någon känner till någon form av kopieringsprogram som kan känna av back up-diskens senaste fildatum och sedan kopiera över nyare filer från den stationära disken till den portabla. Helst skulle detta ske med samma filstruktur som den stationära disken har.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Det finnes fra UNIX verdenen et produkt og protokoll - rsync som kan gjøre jobben. Windows utgaven takler også åpne filer. En kan kjøre backup til lokalt tilkoblet disk eller via nett til andre maskiner - da helst kryptert overføring.

Største problemet er å finne den innpakningen som du selv liker. Produktet i bunnen er et stykke freeware fra folket bak samba filsystemet.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Hej
I mina It installationer ligger alltid en Bandbacup som slutlig räddningsplanka.
Ps om man tar med dom till en annan plats efter bacuppen.Ds
En annan lösning är att nu när Husbilsklubben.se växt sig stor är att man väljer en central datortjänst.
 

Gun & Roland

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
1725
Medlemskap
2024
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Jag har löst detta på följande sätt. En hårddisk på nätverket, med en fysisk disk (en logisk enhet) lagrar allt data från husets datorer, känsligt data i en krypterad del (mha programvaran BestCrypt). En gång per vecka ansluter jag en annan extern USB-hårddisk och kör synkronisering mellan denna och nätverksdisken. Programmet jag använder för detta är GoodSync Pro (ca. 30$, från Siber Systems GoodSync : File Synchronization, File Backup Software, File Sync Software). Denna andra disk förvaras i säkerhetsskåp mellan synkningarna. Bilder bränner jag dessutom kontinuerligt ut på DVD, som förvaras i annat utrymme.
GoodSync Pro är snabbt och mycket smidigt att använda. Man kan ha flera olika synkjobb inlagda, köra manuellt eller schemalagt, selektera filer osv.
Vill passa på att nämna (ifall du inte är medveten om det) att det finns en risk med spegling i realtid mellan två diskar, raderas datat på den ena disken så raderas det på den andra oxo i nästa ögonblick... Men du kanske gör speglingen manuellt, då gäller ju inte detta.
Det finns naturligtvis många fler programvaror och flera andra sätt att göra detta på, men för mej har detta funkat perfekt under ett antal år.

mvh
Roland
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Ett toppen program "SyncBack" tycker jag...
Ring så berättar jag gärna mera.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Vill varna för ett program - Iomega Quick Sync. När jag installerade det på min laptop för att backa nya filer automatiskt till en USB sticka la den upp USB-minnet som E: (första tillgängliga enhet). Senare, när jag kopplade in GPS till datorn för uppdatering utan att USBn var inkopplad, ansåg Quick Synk tydligen att nu fanns backupenheten på plats och började lasta ner backupfiler på GPSns hårddisk. DET BLEV PROBLEM -JAG LOVAR!!
:eek:
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Kan verkligen rekommendera "Backup Magic" från Moonsoftware. www.moonsoftware.com
Det kostar 25 dollar, men är verkligen bra och lättanvänt.
Jag har använt det i många år. Det skapar rena läsbara kopior utan komprimering.
Läser fildatum och kopierar enbart ändrade filer. Kan ställas in antingen för incremental dvs att det ersätter uppdaterade och lägger till nya, men kan också ställas in för mirror och då tar man även bort filer som försvunnit från originalet.
Trots att det är gammalt har jag inte hittat någon bättre produkt.
/Bertil
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Tack för alla tips. Jag skall kika på de programförslag som lagts när jag kommer hem. För en gång skull så tänker jag kika på mjukvarubiten först för att se att det går att göra som jag vill innan jag köper in hårddiskarna.

Detta med synkronisering låter också intressant. Tål att titta närmare på. Det är kanske detta jag söker.

Just nu står vi vid Sven Dufwa vid Osby på vår väg norrut för påskens begivenhet, arbetsmöte med styrelse och webb för förberedelse av årsmötet :rolleyes:.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Ny har jag uppdaterat datorn och även hittat det program som jag hoppades skulle finnas för back up. Det blev ett gratsiprogram från Pyttemjuk: Download details: SyncToy 2.1

Jag har gjort så här: I datorn sitter en hårddiskkassett från Kjell & Co: Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik samt en 2TB hårddisk som jag kallar S:. På denna har jag lagt upp tre kataloger: \D, \X och \Y.

Jag har installerat och konfigurerat programmet så att valda kataloger på D: kopieras till S:\D, hela nätverkshårddisken X: kopieras till S:\X och hela nätverkshårddisken Y: kopieras till S:\Y. Inställningen är sådan att programmet kopierar bara från stationära datorn till S: men inte tillbaka samt bara filer som tillkommit sedan senaste körningen. När kopieringen är slutförd förvarar jag den lösa hårddisken på jobbet. Känns säkert och enkelt. Back up-hårddisken ser ut precis som hårddiskarna på datorn, fullt läsbara filer och katalogstrukturer. Jag kan således koppla in den var jag vill och läsa filerna som vanligt utan hjälp av något speciellt program.

Det enda som grämer mig lite är namnet på programvaran. SynToy låter lite som ett lekprogram :rolleyes: .
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Hej Michael, visst är det skönt att veta att man inte riskerar att missta sin data från sina diskar! :p

Själv använder jag SyncBack funkar på samma sätt men istället för kopiering väljer jag synkronisering, på det viset kan jag använda min "kopia disk" när vi är ute och far för att sedan köra SyncBack när vi kommer hem och all data blir uppdaterad i båda riktningarna.

SyncBack funkar också mot FTP.

Jaja så gör jag, kul att höra olika lösningar om en så viktig funktion som ofta glöms bort! :rolleyes:
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

SaftBachup

Mycket enkelt, snabb, pålitlig, flerspråkig, för Win 7 och kostnadsfri

Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

: Download details: SyncToy 2.1

Finns att ladda ned som:

-SyncToySetupPackage_v21_x64.exe
-SyncToySetupPackage_v21_x86.exe

I instruktionen pratas det om 64-bits och 32-bits Windows 7. Men hittar ingen nedladdning som i titeln nämner 32...

Vilken av de skall jag ladda ner för min 32-bits Windows 7 OS?

Hälsning
jyrki
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Jeg har en forklaring på M$ sitt navn synctoy på verktøyet.
De laget for flere år siden en pakke for XP med navn PowerToys, SyncToy er en av de beste delene av denne pakken - og muligens den eneste som er relevant for Windows7, de andre som var spennende er standard funksjoner i Vista og W7.
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

SyncToy är ett av dom bättre program som microsoft gjort.
Jag kan i övrigt rekommendera ett litet gratisprogram som heter Cobain backup.
Fördelen med Cobain är att du kan ha flera kopior av backupen.

Pelle
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Ett svenskt gratisprogram är GK Backup. Väldigt enkelt att använda tycker jag.

GK Backup
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Har kört (Binary Research/Symantec) Ghost i 13 år. Stabiliteten, säkerheten och vetskapen att det verkligen fungerar gör att ingenting skulle kunna få mig att byta.

Kan varmt rekommendera Ghost, inte gratis men bra.

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Söker back up- eller kopieringsprogram

Ett lite annorlunda förslag, gör som jag lägg upp ett fotoalbum på nätet. Jag använder mig av one.com, där kan du glömma alla problem med brand eller stöld. Dessutom kan du ha ett fotoalbum som du kan dela med dig till vänner och bekanta, går även att tilldela rättigheter vad som ska vara publikt eller bara för utvalda personer. Dessutom så tas det backup varje natt, och för en billig penning ingår även en domän.

För 24 kronor har du 10 Gb, och för 45 får du 25 Gb, du har en albumfunktion som gör att du kan lägga upp bilderna och presentera dom på ett snyggt sätt. Årsavgiften för en domän ligger under 100 kr. Enda nackdelen är att det kräver en del jobb med att lägga upp bilder, men är en väldigt säker lösning. Har sparat digitalbilder i 11 år och har ännu bara nyttjat 45 % av ytan på 10 Gb.

För övrigt så använder jag Microsofts inbyggda ntbackup och kör schemalagda backuper till USB-disk, fungerar alldeles förträffligt. Ntbackup finns åtminstone från XP framtill Windows 7, och är väldigt enkelt, och har alla nödvändiga funktioner för backup.
 
Toppen