• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteristatus kontrollpanel.

F

F.d. 16416

Guest
Hej,

Har plötsligt fått en konstig indikering på bildelsbatteriets laddning. Både batteriet till bilen och bodelen är vad jag kunnat utröna fulladdade. När jag har laddning till via 220 V visar det att båda batterierna är fulladade. Inte heller några startsvårigeter av husbilen. När jag kopplar bort laddningen från 220 V indikeras dock efter en kort stund att bilbatteriet är helt tomt.
Bilen startar även nu direkt. Har även kollat laddningen av batterierna med en Ctek-laddare och båda är då helt gröna således fulladdade.
Bilen är inköpt ny sommaren 2008. Någon i HBK, som känner igen problemet och kan tipsa om vad felet kan vara?
Lite tråkigt att behöva göra en resa på många mil till försäljaren.

Mvh Roadglider/Owe
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Batteristatus kontrollpanel.

Säkerligen ett felaktigt instrument det är som oftast av undermålig kvalitet av alla märken. I vissa fall visade det fult och ibland fullt beroende om jag skiftade mellan bodel och bildelsbateri ed väljaren. Rekommendation byte av instrument eller installera en potensiometer från ELFA det finns för ca 500:_ med bra kvalitet. Problemet är att dom flesta som sitter i våra bilar är så snyggt installerade att man får kassera hela panelen och bygga om till manuella instrument batteri och vatten.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Batteristatus kontrollpanel.

Hej Jaktfalken,

Tack för ditt svar. Du har säkert rätt i att det finns bättre sätt att presentera batteriinformationen på än de förenklade LED-staplarna.
Eftersom mina staplar fungerar OK för bodelsbatteriet under alla driftförhållanden och för bildelsbatteriet under laddning men ej vid avslutat laddning borde mitt fel logga i informationen från bilbatteriet. Det är ju samma LED-staplar som används för båda batterierna.
Har en amatörmässig känsla att felet kan ligga i 12-voltsfördelaren. Möjligen något elektonikfel, reläfel eller glappkontakt som påverkar utsignalen till LED-presentationen vid avslutad laddning av bilbatteriet. Men i så fall vilket - inte så lätt att hitta.

Mvh Owe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Batteristatus kontrollpanel.

Hej Owe!

Kan berätta vad som hände med våran personbil före jul. Efter start och en kort färd på 1 km så stannade jag för att vänta på någon. Under tiden var radion på ca 15 min. När jag skulle starta var batteriet helt urladdat. Starthjälp, hemfärd och laddning av batteriet.
När batteriet var fulladdat så lät jag bilen stå en stund med helljuset tänt. Kollade batterispänningen med en voltmeter. Spänningen sjönk snabbt och efter 4-5 minuter var den under 11 V och motorn gick inte att starta. Med detta vill jag ha sagt är att det inte är så lätt att kolla batteriets laddningstillstånd, det går inte genom att bara mäta batteriets spänning. Ett startbatteri är ofta "fulladat" men det det betyder inte att det är laddat med tex 80 Ah , eller vad nu batteriet är märkt med. Batterikapaciteten minskar med tiden och är kanske bara några få Ah.
Moderna bilar är ofta lättstartade. Om startmotorn drar 300 A och får arbeta 1/1000 dels timme (3,6 sekunder) så blir ju det bara 0,3 Ah, och det laddar generatorn på några minuter. Man märker aldrig att batterikapaciteten har minskat katastrofalt. Inte förrän man gör något som avviker från det vanliga. Så kolla batteriet noga innan du börjar leta efter andra fel.

Mvh
Birger
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Batteristatus kontrollpanel.

Hej Birger,

Har haft min CTEK-laddare på bilbatteriet under natten. Laddaren indikerade på ledlamporna nu på morgonen fulladdat batteri. När jag då omedelbart efter urkoppling av laddaren kontroller på husbilens laddningslampor visar dessa helt tomt bilbatteri. När jag åter kopplar in CTEK-laddaren är batteriet enligt denna fulladdat. Så jag tror felet ligger någonstans husbilens 12-voltsfördelare.
Även med CTEK-laddaren på visar husbilspanelen att bilbatteriet är fullt urladdat. När jag däremot ansluter bilens laddare till 220 V visar bilens panel fulladdat bilbatteri.

Inte lätt med el!

Mvh Owe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteristatus kontrollpanel.

Det høres som om det er et brudd mellom bilbatteri og husbilens elblokk. Muligens lades ikke husbatteriet fra bilen under kjøring heller. Kan være en sikkring som er røket.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Batteristatus kontrollpanel.

Hej och ja....

Efter att ha tagit bort förarstolen kunda jag konstatera precis som du sa, att en smältsäkring på 50 A hade brunnit av mella de båda batterierna. Har provisoriskt testat med en vanlig flatstiftsäkring på 25 A och allt fungerar som det ska. Bara att inhandla en ny på 50 A och hoppas att allt forttsätter att fungera.

Mvh och tack Owe
 
Toppen