• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

inverterbehov

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..

Jag hade tidigare en 150w inverter, det har gått bra med datorn och annat fram till att datorbatt. blev urladdat, då "orkade" inte invertern ladda upp, den blev varm och slog ifrån.
Här på hemsidan finns inlägg som konstaterar att det kan vara onödigt med de mer än dubbelt så dyra med ren sinusvåg..
Jag köpte idag en 600w med fläkt och slowstart, tror ni att den räcker.. eller är jag på fel spår...? Jag tyckte att 1000w tog för mkt plats. Jag kan byta, men behöver den bara till datorn, till annat (vad nu det skulle vara) har jag en Honda 10i.
Tack så länge..

Bo.m
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: inverterbehov

Det finns tidigare trådar i detta ämne. Generellt kan man säga att det är ineffektivt att gå från 12 volt till 230 och sen tillbaka till 18-19 volt som de flesta laptops ligger på. Själv köpte jag för några veckor sen en converter från 12 till 19 volt. Den ger inte så mycket förluster och funkar jättebra till datorn.

// Döderhultarn
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: inverterbehov

Dom finns lite överallt. Kjell&Kompani, nätet m.m. Jag köpte min på Elfa i Kungens kurva. Det är alltså en omvandlare från 12 volt till 15, 16, 18, 19 20 eller 24 volt. Man måste kolla sin egen dator. På min datoradapter står det 4,74 Ampere och 19 volt vilket alltså ger 90 watt vilket min dator kräver. Omvandlaren bör då också ge ca 4,74 Ampere. Kolla så att det medföljer en kontakt som passar till din dator. Min omvandlare heter Energy Knight ll. Det finns även USB-uttag på den så man kan ladda appatater som kan laddas via USB.

// Döderhultarn
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: inverterbehov

Hej..
Jag köpte den typen av omvandlare du nämner (120w) på Kjell&K, och behöll 600w invertern..
EnergyKnight verkar bra med USB-uttag.
Det skulle kanske finnas ett ämne här typ "månadens tips.." Själv tycker jag att detta skulle platsa där..
Tack för tipset..
Bo.m
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: inverterbehov

Hej
När jag köpte ny dator så kom det med adapter som passar i cigaretttändaruttag som det står följande på
SmartPover DC/DC Adapter
DC input :11-16V (konstiga sträck) 8A Max
DC Output: 19V (samma konst. strä.) 72W max
Efter detta har jag ej använt inverter som har fläkt = ljud
Tar stömmen från bodelsbatterit
Ha de paffw 1977
 
Toppen