• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotopapperets baksida

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Ett problem har dykt upp! Jag försöker skriva ut en del ställplatser på fotopapper inför den stundande vårresan till Italien och finner då att hur jag än ställer in skrivaren så blir det smetigt när jag försöker lägga in ställplatskartan på baksidan av fotopapperet. Det är absolut inget fel på skrivaren, Canon i9950 och jag använder Canons eget bläck.

Finns det någon här som vet hur man ställer in skrivaren för att lyckas med detta?

Jappe
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Fotopapperets baksida

Jappe! Baksidan på fotopapperet brukar aldrig vara skrivbar.

Kastanj.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fotopapperets baksida

Hvis det skal være mulig å skrive på baksiden av noe fotopapir så må det i beste fall være med draft innstilling for dårligste papirtype.

Problemet er at baksiden ikke trekker til seg blekket, så en må få så lite som mulig på. Forsiden derimot spiser nesten hva det skal være av blekk.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fotopapperets baksida

Till vissa skrivare finns det dubbelsidigt papper men det blir förmodligen billigare att skriva ut enkelsidigt.

Varför inte skriva ut på laserskrivare? Bilderna blir kanske inte så snygga i svart/vitt men fullt läsbara. Det gäller förstås att hitta någon som har en om du inte har en egen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fotopapperets baksida

Tack för svaren. Eftersom jag köpte på mig en massa fotopapper billigt (relativt) en gång hos InkClub så tänkte jag använda dom på bägge sidorna men det verkar fullständigt omöjligt att få till det på baksidan. Jag har också dubbelsidigt fotopapper men det blir för dyrt att använda till ställplatsutskrifter. I stället använder jag vanligt papper och lägger in dom i enkla plastfickor.

Det är ganska behändigt att ha ställplatserna utskrivna i en pärm för aktuell rutt. Vill inte ha en dator i förarutrymmet. Tillräckligt med prylar där ändå!

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fotopapperets baksida

Till vissa skrivare finns det dubbelsidigt papper men det blir förmodligen billigare att skriva ut enkelsidigt.

Varför inte skriva ut på laserskrivare? Bilderna blir kanske inte så snygga i svart/vitt men fullt läsbara. Det gäller förstås att hitta någon som har en om du inte har en egen.


Jag testade en gång och skriva ut en bild på fotopapper på min färglaser och det blev pulver lite överallt som det hade smetat , det verkade som att inte pappret tog sin av pulvret från skrivaren .

När jag körde likadant papper i min andra bläckstråleskrivare så blev färgerna kanonbra och inget kladd .
 
F

F.d. 14662

Guest
Sv: Fotopapperets baksida

Varför baksidan? Det är därför som det inte fungerar. Vill du inte ha en blank utskrift; köp "mattepapper". Jag använder visserligen Epson, men jag tror inte att det har någon betydelse. Lycka till!
C Makris
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fotopapperets baksida

Beträffande mitt inlägg om laserskrivare så var min tanke att skriva ut på vanligt papper. Då kan man antingen skriva på båda sidor om skrivaren har duplex. I annat fall få man vända papperet själv för att skriva nästa sida på baksida.

Jag utgick från att Jappes tanke vara att få ner antalet blad i pärmen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fotopapperets baksida

Fotopapper består på skrivarsidan av en massa små hål, ungefär som en honungskaka. Dessa drar till sig färgen. Baksidan är blank som plast och blir smetig. Rätta mig om beskrivningen är alltför bred.
Försök i stället att använda vanligt kopieringspapper, så kan du skriva på båda sidorna - det gör jag.
 
Toppen