• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsregler för PB2

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej

Jag blev lite fundersam när jag satt och läste Husbil & husvagn nr.3 -09. På sidan 53, sista stycket står följande:

"Värt att notera är att de allra flesta husbilar är registrerade som personbil klass 2 och får bara köras på B-körkort taget före 1996, annars krävs lastbilskort."

Jag trodde att detta gällde enbart när husbilens totalvikt överstiger 3500 Kg. Är jag fel ute eller är det Husbil & husvagn som är ute och seglar?

/Per
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Körkortsregler för PB2

Husbil & husvagn tycks ha, som du mycket riktigt påpekar, blivit en seglartidning.

För husbil, Pb2, gäller B-behörighet.

I artikeln borde det ha skrivits att för en Pb2, oavsett totalvikt under eller över 3500 kg, gäller att föraren skall ha minst B-behörighet från senast 1996 och behörigheten får inte ha varit återkallad.

För husbil över 3500 kg totalvikt som är registrerad som lastbil gäller C-behörighet.

Lelle_22
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Körkortsregler för PB2

Menar du med "oavsett totalvikt över 3500 kg" att det gäller för husbilar både under och över 3500 kg?

Så här står det i lagtexten:

B-behörighet 18 år
Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och ett till en sådan bil kopplat lätt släpfordon, terrängvagn och motorredskap klass I (= motorredskap som är konstruerat för en högre högsta hastighet än 30 km/tim)

Övergångsregel
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
 
Senast ändrad:
L

Lelle_22

Guest
Sv: Körkortsregler för PB2

Ja. Under förutsättning att husbilen är registrerad som personbil klass II och att körkortet (B-behörigheten) inte inte varit återkallat för hastighetsöverträdelse, rattfylleri, grov vårdslöshet och andra brott eller av medicinska skäl sedan 1996.

Har du tagit körkort (B-behörighet) senare än 1996 får du föra personbil eller lastbil med högsta totalvikt av 3500 kg (lätt lastbil). Lätt släp får tillkopplas.

Om du vill köra tyngre fordon än 3500 kg, som inte är PbII, skall du ha C-behörighet för lastbil och D-behörighet för buss . För tungt släp gäller E-behörighet.

Om detta kan göras en hel avhandling - hoppas jag är förståelig.

Lelle_22
 
Senast redigerad av en moderator:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsregler för PB2

Så här är det: :)
Kolla baksidan på körkortet och står det där att B-körkortet är taget före 1juni 1996, får du köra PB2, som väger mer än 3500 kg.
Är B-kortet taget efter 1 juni 1996 får du enbart köra PB2 som väger max 3500 kg.
Dessa regler gäller tillsv. // Pirkko
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Körkortsregler för PB2

Vad säger Engelsmännen om denna övergångsregel? Vi hade tänkt boka resan men jag vill inte så gärna bli stoppad med mitt B-körkort på gränsen hos Engelsmännen. Husbilen är registrerad som en PB2.

När jag sökt på nätet skriver de bara att B-körkort gäller för max 3.500kg och det känns lite oroväckande.
 
F

F.d. 2519

Guest
Sv: Körkortsregler för PB2

Hej, följ nedan länk så kan du printa ut vår svenska undantags regel, välj land och Part 2 sedan tror jag det står på sidan 24, eller där runt. Finns mycket skrivit tidigare om detta på forumet, Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort,

Driving licences - Eu Bookshop

mvh mikael
 
Toppen