• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tipps på Tysta M S Däck

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Tipps på Tysta M S Däck

Jag menade om det är någon som kör på året runt däck 225/75 16 däck jag skrev fel. någon som har ärfarenhet av den bredden
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Tipps på Tysta M S Däck

Hej
Ja du cartagoanders vad säger man?
KÖR PÅ ETT MERCEDES CHASSI har contential med den dimesionen,helt okey
i alla fall ett svar
MVH Deicer
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tipps på Tysta M S Däck

Hej.
Jag är ingen direkt kännare av däck till husbilar, men om man åker på M+S däck så får man inte ut mycket mindre mil då?
Vitsen med ett friktionsdäck är väl att det är en mjukare gummiblandning och ett öppnare sajpat mönster för att funka på vintern.
Jag vet också att handlingsegenskaperna med ett friktionsdäck på en vanlig bil är sunkiga vid en kraftfull manöver!

men som sagt ett M+S däck på en husbil kanske funkar annorlunda, tystare borde det iaf vara med en mjukare blandning!

Anders som tror på att isolera bort vägljud i stället:)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tipps på Tysta M S Däck

M+S-beteckningen betyder inte med automatik att det är ett vinter- eller åretrunt-däck. På STRO:s hemsida finns en förtekning över vilka däck som i Sverige är godkända som vinterdäck. De M+S-märkta däck som inte är med i den förteckningen har för hård gummiblandning för att fungera vintertid.
(M+S kan lika gärna tolkas "Mud and Sand".)
 

lappi

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
187
Medlemskap
2024
Sv: Tipps på Tysta M S Däck

Hej,

Vi har just varit till Canazei i Italien. Satte på Nokias nya dubbfria. Har original 225/65x16 C men satte på 205/75x16 C för att få ett smalare däck för bättre grepp isnö och på is. Mycket behagligt och tyst, ialla fall på vår bil, Hymer med Renault chassi. Nokia har två typer av dubb fria, ett för typ kontinental körning med mycket asfalt och våta vägar (har även haft det däcket 2007 till Canazei ). Men, det nya känns bättre. Obs att dim 205/75x16 C är en ny dim hos Nokia och har högre belastningsklass än 225/65x16 C.

MVH

Lappennnnnnnnnnnnnnnn
(med 35 år av däck och dubbning av däck)
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Tipps på Tysta M S Däck

Michelin agillis snow & ice Fungerar kanon bra.
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Tipps på Tysta M S Däck

Om ni har tillgång till "PROMOBIL" Nr 11/ 2008 så finns lite snö o regntester
gällande M&S alternativt dubbfria vinterdäck i den tidningen.


Snöiga hälsningar

Melle
 
Toppen