• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kisel vs tunnfilm

F

F.d. 52943

Guest
Om jag förstått det rätt så måste kiselceller sättas i ram med luftning under för att hålla ner temperaturen vid solbelysning - effekten avtar när temperaturen i cellen stiger.

Gäller samma sak för tunnfilmspaneler? På båtar har jag sett tunnfilmspaneler limmade direkt på rufftaket. På båtmässan såldes flexibla paneler som kunde limmas på krökta ytor.

Tål tunnfilmspaneler värme utan att effekten går ner?? :confused: Nån som vet?

I så fall borde det vara enklare/billigare/lättare att limma tunnfilmspaneler direkt på taket. (bortsett från problemet att ta bort/byta ut dem...):cool:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kisel vs tunnfilm

Har fått svar från Uppsala Universitet - tunnfilmspaneler påverkas på samma sätt som kiselceller av värme. Effekten går ner när dom blir varma.

Där sprack den idén...:cool:
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Kisel vs tunnfilm

Vet du om panelen skulle kunna bli så varm på vintern, att den kan smälta ett genomskinligt fönster i vintertäcket?

Fick nämligen förslaget här, att sy in ett genomskinligt "förtältsfönster" på taket av vintertäcket för att kunna hålla batterierna fulla, även på vintern.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Kisel vs tunnfilm

Hej!

En sak är säker. Panelen blir inte så varm som en svartmålat plåt. Varför? Jo, 10-15 % av energin omvandlas till elektrisk energi och en del reflekteras tillbaka som ljus eftersom panelen inte är absolut svart. En del av solljuset absorberas och blir värme som strålar ut som osynlig,långvågig värmestrålning. Att värmestrålningen strålar ut kan man till del en del förhindra med en glasruta. Det är det som kallas växthuseffekten. Hur bra ett plastfönster är vet jag inte, men man kan ju testa. Sedan har man ju problemet att om det kommer mycket snö så når ju inte solljuset panelen. Men man kan ju hjälpa till genom att sopa bort den mesta snön.

Hälsningar
Birger
 
Toppen