• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för schaudt ebl 20

F

F.d. 15126

Guest
Hej!

Jag kan inleda med att säga att jag uppmärksamat att det här med batterier och laddning tycks vara ett svårtuggat ämne inte bara för konsumenter utan även för försäljare och tillverkare som ibland kan ge svar när man pratar med dem som indikerar att de vet förvånasvärt lite om sin egen bransch, det som jag nu senast laggt märke till är att mitt elecktoblock från tyska schaudt är minst sagt dåligt.

Jag har med två olika voltmeter kontrollerat späningen direkt på polerna under laddnig efter ladding under utag vila mm kontrollpanelen visar alltid 0,2 till 0,3 volt för mycket, det står att den ska ge 14,4 vid absorption, panelen säger att den ger drygt 14,4 men den ger bara 14,2,
laddningen blir inte perfekt ingen katastrof kanske men inte så bra när batterierna är kalla då kan laddingen bli onödigt dålig, men det som är riktigt illa är att när panelen visar på 12,5 volt så är spänningen bara 12,2 och vid 12,4 är den 12,1 osv nu förstår jag varför mitt kompresskylskåp slog av automatiskt trots att panelen visade knappa 12 volt trots att det står att kompressorn egentligen inte slår av förrän 10,5,

Panelen som är till för att hjälpa att undvika för högt uttag motverkar sitt syfte, och den som har öppna batterier kan snabbt börja grubbla över varför batterierna inte funkar!

Vanliga batterier ska inte laddas ur mer än 50% dvs 12,33 volt men när panelen visar 12,3 volt är spänningen på polerna bara 12 volt alltså ca 0% kvar dvs en katastrof för batteribanken!:mad:

Det verkar nästan som att man utgår från att konsumenten är oinsatt i ämnet och därför behöver inte saker och ting fungera på ett smart sätt det viktiga är att sälja inte att ge värde för kunden.

HAR någon annan erfarenheter från ebl 20 eller andra schaudt laddare har jag fått ett måndagsexemplar eller är det systematiskt fel?

Mikael
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Varning för schaudt ebl 20

Hej Mikael!

Alla instrument visar fel. Frågan är bara hur mycket. Man talar om instrumentens onoggrannhet. Ett panelinstrument av den typ som sitter i husbilen är kanske av klass 2, dvs kan visa 2 % för mycket eller 2 % för lite. Om man mäter batterispänningen med två klass 2 instrument så kan ju värdena skilja 4 % om man har otur. 4 % av 14 V är ju 0,56 V. Onoggrannheten brukar stå skrivet på panelinstrumentets skala och har du en multimeter så står det åtminstone i manualen. En hyfsat bra multimeter med en onoggrannhet på 0,5 % kostar nog minist 600 - 700 kr.

Hälsningar
Birger
 
F

F.d. 15126

Guest
Sv: Varning för schaudt ebl 20

Hej Mikael!

Alla instrument visar fel. Frågan är bara hur mycket. Man talar om instrumentens onoggrannhet. Ett panelinstrument av den typ som sitter i husbilen är kanske av klass 2, dvs kan visa 2 % för mycket eller 2 % för lite. Om man mäter batterispänningen med två klass 2 instrument så kan ju värdena skilja 4 % om man har otur. 4 % av 14 V är ju 0,56 V. Onoggrannheten brukar stå skrivet på panelinstrumentets skala och har du en multimeter så står det åtminstone i manualen. En hyfsat bra multimeter med en onoggrannhet på 0,5 % kostar nog minist 600 - 700 kr.

Hälsningar
Birger


Hej!

Intressant då är det alltså ett systematiskt fel som är återkommande hos alla leverantörer, varelse på panelen i manualen elller manualen för bilen står det minsta nämt om detta, Det får en att häpna än mer än ifall det bara hade varit fel på laddaren, vilket det i of sig även är efter som den ger 14,2 volt istället för 14,4, värt att nämna är väl också att den multimeter jag kontrollerat med har en nogranhet på 1% men ändå på hundradelens marginal ger exakt samma värde som en annan spänningsmätare som jag också använt för att testa testaren trovärdighet, dessutom visar multimetern exakt på hundradelen samma resultat på båda batterienas poler, vilket ger stor trovärdighet för dessa.

Hälsningar Mikael
 
Toppen