• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem

Frankia7

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Borås
HBK-Nr
202
Medlemskap
2024
Hej på er!
Skulle starta bilen efter att den stått still ca 2 månader, den startade direkt men den lät för dj..gt, skakade och skramlade som bara den, är det någon som har råkat ut för liknande, vad kan ha hänt?:(:mad:
har märkt att det finns mycket kunniga människor på forumet (själv är jag helt okunnig på motorer) så jag hoppas att någon kan komma med tips:confused:
Bilen är Fiat Ducato 02:a, 2,8l turbo diesel
Hälsningar Esko
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Problem

Låter som om startmotorn har hängt sig. Kan vara fel i tändningslåset också. Min Benz gör så där ibland när den stått länge och då får jag vrida tillbaka nyckeln från startläget.
Calle
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Problem

Jag upplevde samma problem med min husbil när jag startade den en kall vinterdag. Då hade den inte varit igång på någon månad. Det är tydligen gummibussningarna i motorupphängningen som behöver lite tid att fungera riktigt. Ristningarna gick över efter några minuter på tomgång.
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Problem

Har haft samma årsmodell och motor, samt samma problem, men hade stått stilla 6 månader.
Jag hällde i STP spridarrensning och fick inte problem med det mera, men det är nog inte så bra att de står stilla så länge som jag lät det bli.
 

Frankia7

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Borås
HBK-Nr
202
Medlemskap
2024
Sv: Problem

OK Galaxen
skall prova det, låter som om det skulle vara samma fel, ett par frågor bara, vad är det då som har hänt ? och vad gör då STP för nytta i så fall?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem

Det virker som det er en eller fler av dysene (spridarne) fra Common rail som sitter litt fast.
Normalt vil dette løsne etter noen få forsøk. STP middelet tilfører smørning til dieselen og trenger inn i det som holder dysene fast. Jeg tror at den svenske dieselen gir mer problemer enn EU diesel som vi har i Norge.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Problem

Hej på er, detta är ett känt problem, vet ej varför det blir så men jag vet att detta försvinner av sig själv så snart motorn blivit varm ordentligt.
För att slippa vara med om detta... starta bilen lite då och då under vintern.
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Problem

Hej,

Kan man inte få andra problem med en "sommar"husbil som startas på vintern? Jag tänker särskilt på vevhusvärme som kanske inte är installerad i en importerad eller äldre svensksåld bil? Jag har även hört att det inte är så nyttigt för en bil att kallstartas för att stå på tomgång? Den skall köras vilket kan vara svårt med en avställd bil.

Jag har av dessa skäl inte vågat starta min på vintern men har peppar peppar hittills ej haft skakningsproblem.

Det vore bra att få mina farhågor avfärdrade så att även jag vågar starta på vintern!
 

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: Problem

Hej!
Märkligt, det som Frankia7 skriver om råkade min granne ut för i går.
Hans -08 Hobby har stått sedan i höstas och i går när han startade den skrammlade det och levde rövare, han körde en kortare sträcka och ojudet försvann. Enligt experter var det troligtvis en spridare som hakat upp sig.
Själv gör jag som TeknikLasse verkar att göra, jag startar bilen ca. var tredje vecka hela vintern, passar på den dagen då det inte är så kallt.
Drar i gång blinkers, torkare,fläkt, radio mm för att det inte ska ärga i hopp.
Har läst på trådarna att det finns de som inte tycker det är ok.
Men med vår gamla bil gjorde jag den här proceduren 15 år och med vår nuvarande i 5 år.
Och peppar, peppar aldrig haft något problem.

MVH
ThomasG
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Problem

Hej!

Fick rådet av en husbilsåkare som hade ett förflutet i drivmedelsbranschen, han tipsade om att slå i 1 dl tvåtaktsolja i var tredja tank för att smörja systemet, detta är kanske extra viktigt om man ställer av bilen en längre tid.

Mvh

Bosse
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Problem

Det är ju otroligt viktigt att det verkligen blir en jämn dimma ur spridaren inne i cylindern.
Minsta avlagringar så att det blir droppar eller strilar så blir det ett herrans liv på motorn. STP eller tvåtaktsolja avhjälper detta. I och för sig försvinner fenomenet oftast när motorn får gå en stund, men då gäller det att ha nerver nog att lyssna på skramlet.
Kalla och hårda motorkuddar förstärker upplevelsen.
Min gamla V8 får in lite luft under vintern och det ger en omskakande upplevelse vid första vårstarten!
/Nisse
 

Frankia7

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Borås
HBK-Nr
202
Medlemskap
2024
Sv: Problem

Hej alla snälla:bock:
Och tack för alla goda råd. :msn_highfive:
Hällde i STP och lät motorn gå ca 15min, nu går det som klocka igen:D
Hälsningar Esko
 
Toppen