• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europa adapter

F

F.d. 9871

Guest
Hej!
Vi är nyblivna ägare till en Adriatik 680 SK 2007. Bilen är tyskimporterad av tidigare ägare. Vi har varit iväg på 2 små korta resor för att lära känna bilen. Vi har tidigare haft husvagn. Vi är mycket nöjda och barnen tycker att det är kanonmysigt.
Vårt problem nu är att den är gjord för tyska gasolflaskor. Vi vill kunna använda svenska gasolflaskor när vi är i Sverige. Har läst om en europaadapter som man kan köpa, men vi är osäkra på vilken sort vi ska ha...
Kan någon hjälpa oss?
Husvagnssvensson har en adapter som kallas Europaadapter, är det den?
Hälsningar Anette & Peter Lindahl
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Europa adapter

Japp, du har hittat rätt. När du sen åker utomlands till exempelvis Tyskland tar du bara med dig en svensk flaska, för att när du kommer dit köpa en tysk flaska. Priset på att byta flaska i Tyskland är bara cirka 15 euro
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Europa adapter

Hej

Kolla där ni köper gasol eller hos en husvagnshadlare dom har adaptrar.

Den adapter ni skall ha skall ha en utvändig lekande gänga som är lite konisk och har en o-ring på ändan som passar i den Svenska flaskan och en utvändig gänga som är plan och också har en packning där slangarna skall sitta.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Europa adapter

Hej

Jag ser att du är från Ronneby har du vägarna förby Åhus så fyller du en flaska där för 150:- såväl Svensk som Tysk och det är utmärkt när man skall i väg och man vill ha 2 fyllda flaskor för dom fyller även om den är halv och då betalar man per kg man får.
 
F

F.d. 9871

Guest
Sv: Europa adapter

Hej alla och tack för era snabba svar. Gick med i det här forumet i går och förstår nu vilken enorm samlad kunskap det finns som vi nybörjare kan dra nytta av!
Tack än en gång.
Anette
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Europa adapter

Hej, eftersom min husbil endast har en gasolflaska så är jag väldigt intresserad av att veta om det verkligen funkar med att fylla på gas i Italien, Frankrike, Spanien och Tyskland med en adapter.
Elisabeth
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Europa adapter

Räkna inte med det.

Jag hade samma tanke när vi började köra söderut under vår och höst för ca 10 år sedan. Det är väldigt få ställen man kan fylla gasol i svenska flaskor på kontinenten. Istället har vi 3 flaskor (PA11) med oss på våren det räcker ca 2 mån., på hösten är det varmare och då klarar vi oss med 2 flaskor.
 
Toppen