• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Här är Ludde Kuddsson!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Några har undrat vem i allsin dar Ludde Kuddson är. Ni kan numera beskåda honom i min avatar.
Ludde Kuddsson är en hemmasydd docka, gjord av en gammal dunkudde med påsydda armar, huvud och ben. "Skinnet" är av gamla lakan. Gjordes av min mamma 1969, för att jag inte skulle vara ledsen då jag gjorde min första ögonoperation (jag var då två år). Ludde hängde med mig i vått och torrt år efter år, och har numera gått i pension, men finns alltväl kvar, fast nu kramas han istället av mina barn!
Kan tillägga att Ludde haft ett innehållsrikt och äventyrligt liv, om än ibland hårt, han har varit ända nere i södra Afrika och Amerika, varit med på operationsbordet nio gånger (som moraliskt stöd till mig), fick en gång armen avsliten av en avundsjuk granne, blivit slängd bakom oljepannan av min bror och var nära att ta eld, hoppat fallskärm från ett trevåningshus med mera....och bytt "skinn" ett oräkneligt antal gånger, då han blev ganska sliten efter hand. Min mor hade alltid en låda där hon samlade "Ludde"-tyg (vita gamla lakan) för framtida skinntransplantationer!
Men som sagt, han har ett betydligt lugnare liv numera, blir nån gång körd i dockvagn, han är ju trots allt 40 år i år...
Så nu vet ni vem Ludde Kuddsson är!

MVH Annette (Ludde Kuddsson)
 

Bilagor

  • ludde.jpg
    ludde.jpg
    211,8 KB · Visningar: 4
  • _DSC8426.jpg
    _DSC8426.jpg
    115,6 KB · Visningar: 3
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Här är Ludde Kuddsson!

:D:D Tänkte när jag läste som hastigast att. Oj vilken otur du har haft Annette! Förstod det omsider att det handlade om Ludde.

-Go Ludde, go :)

Jag hade istället en gammal örngott, som jag hela tiden "stoppade" i näsan. Det var min tröst det, som liten. Kul att minnas tillbaka. :)
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Här är Ludde Kuddsson!

Hej

Det går nog inte att kopiera Ludde.
Han är skapad av kärlek och omtanke och har därmed fått en egen själ.:spinny:
Dessutom skulle han nog förlora sin själ om han skulle flytta till en annan familj.

MVH
Karianne
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Här är Ludde Kuddsson!

Ja på den tiden så var det faktiskt så att man konsumerade int alls på samma sätt som vi gör idag. Det låter som det var jättelängesedan, men det är det ju egentligen inte. Vi hade i allafall inte råd att köpa så mycket saker, så min mor sydde både kläder till oss och tillverkade leksaker.
Hon gjorde bl.a. ett träpussel, det var en bricka som hon hade målat upp figurer ur disney´s Bambi, sen fanns det brickor med samma figurer, och man skulle lägga rätt bricka på rätt figur. Mina barn tyckte jättemycket om att leka med den när de var typ runt ett-två år. Nu är den för lätt!
Jag har sparat alla dessa leksaker hon gjorde, vem vet de kanske är värdefulla om 100 år!
Jag gillar också att göra saker själv, jag har gjort en förbättrad kopia till min barn på en leksak som min mamma gjorde till mig och min bror när vi var små. Det var en häst som man kunde åka på. Den hade inga ben, men det var en kropp som var monterad på en bottenplatta, där det satt fyra st miniatyr-kundvagnshjul. Kroppen var sydd av galon och stoppad med träull. Nackdelen var att stoppningen sjönk till slut ihop och huvudet hängde på trekvart.
På min förbättrade kopia så byggde jag istället en stomme av reglar, fyllde sen med frigolit som jag "täljde" till så det blev en hästkropp (nåja -det ska föreställa en häst..), och sydde sen av svart-vitt prickigt pälstyg ett "skinn" till den. Sen hittade jag i leksaksaffären en käpphäst för en billig penning, "slaktade" denna och plockade ut en liten högtalare med batteri, som jag sedan monterade in i min häst.
Barnen har ända sedan "tomten" var och ställde hästen utanför dörren julen 2007, älskat att köra med hästen, mycket mer än de andra åk-leksakerna de har hemma!
De tröttnar mycket fortare på alla dessa "interaktiva" leksaker som ska tänka åt dem...
Jag kallas ibland bakåtsträvare, men inte har min generation blivit sämre för att vi inte hade alla dessa "intilligenta" leksaker eller?
 
Toppen