• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen uttagen från vinter vilan!

F

F.d. 7269

Guest
I Morgon fredag blir det vår första vår tur med bilen vi skulle först väntat någon vecka till men vi längtar för mycket! Någon mer som ger sig ut i Helgen? eller har varit i väg redan?:spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Hej
Vi tar ut vår vagn i april och första turen blir till påsk, men man längtar redan
Mita o Stig
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Hej..

Jag körde till Trelleborg idag och hem via hamnen i Skanör och köpte några räkmackor..
Tycker det skulle vara väldigt trist att ställa in husbilen... fick nästan abstinens de veckor jag var utan ngn vecka våras..
Kallt och blåsigt vi skånekusten, men varmt i husbilen.. Ibland behöver man inte åka så långt för att det ska bli trevligt..

Bo.m
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Samma här , frugan jobbar varannan helg så då har vi varit hemma

sten-åke
 
F

F.d. 24449

Guest
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

hej vi känner likadant den har stått alldedes för länge börjar med en liten tur till borås camping för att shoppa lite

klas
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Åkte till Getinge idag för att städa ur farsans lägenhet. Han har flyttat till ett äldreboende. Tog husbilen - den behöver rulla då och då. Börjar rycka i zigenartarmen lite smått....:twitcy:
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Har ni vinterdäck även om ni inte använder husbilen under hela vintern. Annars kan man ju inte köra nu????????
Är jag dum eller?????????
Kram Lena
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Vi har vinterhjul även om vi inte kör särskilt mycket - vill ha möjligheten att åka när andan faller på!
:D
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Lagen säger väl att man bara behöver ha vinterdäck när det råder vinterväglag?

/Per
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Lagen om vinterdäck började gälla 1999. Lagen innebär att personbilar, lätta lastbilar och bussar med högst 3,5 ton totalvikt måste ha vinterdäck vid vinterväglag perioden 1 december - 31 mars.
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Dubbfria året runt :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Vi kör året runt även om det mest blir korta turer i regionen under vintern. För att slippa hantera dessa odrägliga hjulbyten höst och vår har vi investerat i åretruntdäck, det vill säga dubbfria vinterdäck. I stället för plåtfäljarna har det också blivit aluminiumfälgar för att spara ett par kilo från överlasten :rolleyes:. De sommarhjul som satt på bilen vid leverans skall säljas så småningom.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

En fråga till er som kör med friktionsdäck året runt.

På husbilen som vi beställt sitter det idag friktionsdäck, i veckan pratade jag med en däckfirma och de rekommenderade inte detta för körning sommartid av flera anledningar.

1, Friktionsdäcken sommartid har betydligt längre stoppsträcka vid kraftig inbromsning.
2, Att de slits betydligt fortare pga mjukare gummiblandning.
3, Bilen kan upplevas betydligt mera instabil.

Hur upplever ni detta som kört med friktionsdäck sommartid under en tid?

//Tommy
 
F

F.d. 2297

Guest
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Hej
Vi ställer på bilen första april och första resan blir nog i påsk
Hälsn
Elving o Inga-Britt
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

En fråga till er som kör med friktionsdäck året runt.

På husbilen som vi beställt sitter det idag friktionsdäck, i veckan pratade jag med en däckfirma och de rekommenderade inte detta för körning sommartid av flera anledningar.

1, Friktionsdäcken sommartid har betydligt längre stoppsträcka vid kraftig inbromsning.
2, Att de slits betydligt fortare pga mjukare gummiblandning.
3, Bilen kan upplevas betydligt mera instabil.

Hur upplever ni detta som kört med friktionsdäck sommartid under en tid?

//Tommy
Är väldigt olika bil till bil det är väl bara att prova i sommar man behöver ju inte ligga på maxfart hela tiden eller hur?!var noga med att ha rätt däckstryck.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Året-runt-däck är ju en kompromiss, och det som utmärker en kompromiss, är att den egentligen inte duger till nånting.
Calle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

Fel Bonath, tvärtom! Den duger till allt! Var positiv! Jag kör på åretruntdäck. Inga problem alls. Åretruntdäck behöver ju inte vara friktionsdäck.

Jappe
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Bilen uttagen från vinter vilan!

JAG ÄR POSITIV, jag kompromissar inte!!!!!!
1.gif

Calle
 
Toppen