• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Belysning i förarhytt

F

F.d. 8925

Guest
Vi har en Dethleffs baserad på en Fiat Ducato -98 och min fråga är,
Finns det någon lampa i förarhytten som man kan ersätta den befintliga med? den går ju nämligen inte att stänga av när dörrarna är öppna.

Jag tänkte att innan jag uppfinner "hjulet" igen så frågar jag här på forumet.

/ Tommy L
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Belysning i förarhytt

Den är vippbar mycket riktigt men bara så man kan tända den när dörrarna är stängda. Jag skulle vilja att man skulle kunna välja precis som i dom flesta personbilarna, "tänd när dörrarna öppnas" "alltid tänd" eller "släckt". Det där med att vrida dörrkontakterna ska jag kolla upp.

Det kanske går att "bygga om" den i och med att den är tändbar åt båda hållen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Belysning i förarhytt

På min gamla hirk så är det så att den är hel tänd när den är vippad åt ena hållet , när den är "plan" så tängs den när dörrarna öppnas och vippar man den är andra hållet så är lampan släkt .

Jag skulle börja med att kolla upp den lampan så den är som den skall och inte är byglad av tidigare ägare på något sätt inuti .
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Belysning i förarhytt

Att den kan vara omkopplad av tidigare ägare har inte slagit mig, det måste jag kolla. Annars skulle det kunna fungera att byta till en likadan lampa som sitter i din "gamla hirk".

Vad är din "gamla hirk" för något?
Av bilden att dömma så verkar det vara en 80-tals Ducato stämmer det?
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Belysning i förarhytt

Hej.
Hade också en Dethleffs 98 och upptäckte att lampan inte gick att släcka. Jag löste problemet genom att ta bort glödlampan under den varma och ljusa årstiden, kände inget behov att ha den då.
Sören
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Belysning i förarhytt

Bra idé har inte tänkt på att det går att ta bort glödlampan, men ibland så vill man kunna sätta sig där fram och läsa och då vore det bra att kunna tända.

Den går att "vippa" åt båda hållen, så jag ska se i helgen om den inte går att bygga om den så att den går att stänga av åt det ena hållet.

Tack för alla idéer som kommer fram när man har likasinnade att "prata" med.
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Belysning i förarhytt

Nu har jag löst "problemet" jag tog bort en av 3 st sladdar som var kopplad till lampan vilket innebär att den inte tänds via dörrarna utan bara manuellt.
 
Toppen