• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Max storlek på gasolflaska?

F

F.d. 15832

Guest
Hallå alla, jag har just pratat med en kompis som funderar på att köpa husbil och säljaren till en av husbilarna hävdade bestämt att man inte får ha större gasolflaska inne i husbilen än en blå 2 liters... kan det verkligen stämma???

Visst får man väl ha en, eller rent av två P11'or i husbilen, med fast växelventil om gasolinstallationen är besiktad och kodkänd...

Mvh

Rolle
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Max storlek på gasolflaska?

Ur SÄIFS 2001:2
"""
4.6 Fordon får medföra det antal flaskor som krävs för utrustningens funktion. Fordon
vars utrustning inte kräver något särskilt antal gasflaskor får medföra högst två flaskor.
Om fordon är avsett för fritidsbruk får varje flaska rymma högst 30 liter.

Kommentar till 4.6
Fler än två flaskor krävs för funktionen om gasapparaterna t.ex. har större förbrukning
per tidsenhet än en flaska kan ge.
Om gasflaskorna har större sammanlagd fyllningsvikt än 45 kg gäller särskilda krav vid
transport enligt lagen (1982:821) om transport av farligt gods.
Gasolflaskor benämnda P11 har fyllningsvikt 11 kg (ca 26 liter).
Gasolflaskor benämnda P45 har fyllningsvikt 45 kg (ca 100 liter).
Gastank omfattas inte av lagen om transport av farligt gods även om den har större
fyllningsvikt än 45 kg.
"""

När det gäller inne i husbilen står följande i SÄIFS 2001:2
"""
Gasbehållare får endast vara åtkomlig utifrån. Dock får gasbehållare vara åtkomlig
inifrån om åtkomligheten utifrån skulle kräva håltagning i en typgodkänd kaross.
Utrymme för gasbehållare skall vara så avskilt mot vagnens inre att explosiv
gasblandning inte kan befaras sprida sig till andra sidan tätskiktet.
"""
/David
 
Senast redigerad av en moderator:

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Max storlek på gasolflaska?

Ja som jag förstått så får du ha två 11 liters i ett för ändamålet avsett ventilerat utrymme.
Men det enda du får ha inne i husbilen är möjligen en cigarett tändare. Inga gasolflaskor i vare sig bodelen eller bildelen.

Kastanj.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Max storlek på gasolflaska?

Tack för svaren, men jag är fortfarande lite konfunderad... Jag har nyligen köpt min första husbil, en -85'a LT31 som har en typgodänd gasolinstallation, en installation som gjordes någonstans i slutet på -90 talet. Där finns plats i ett skåp för två P11'or, emellertid är skåpet inte tätt mot bodelen och där finns heller inga ventilationsgaller på utsidan... Kan det vara så att bilen godkändes under ett äldre regelverk och gäller detta fortfarande isf, eller måste/bör jag komplettera med ventilgaller?
Bilen har varit avtälld sen 2004.

EDIT: Hur tätar man mot bodelen?
Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Max storlek på gasolflaska?

Bäst är att hålet ligger i golvet och leder direkt ut i det fria men det är kanske inte möjligt. I så fall är näst bäst att hålet sitter i en sida och så lågt som över huvud taget är möjligt. Gasol är en tung gas och det gäller alltså att den kan rinna ut om det skulle uppstå ett läckage.

Att täta mot bodelen är helt och hållet beroende på hur det ser ut i bilen där gasolflaskorna står. Är det möjligt att skärma av utrymmet med plåt, skivmaterial eller dylikt och täta med butylgummimassa runt alla skarvar så att det blir helt tätt? Kompletterat med ett evakueringshål enligt ovan så lär du uppfylla dagens normer.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Max storlek på gasolflaska?

Tack för svaren, jag vet ännu inte hur golvet är byggt. Bilen står några mil bort, men jag ska kolla ifall det går att borra i golvet just där, nästa gång jag åker dit och ta mått på skivor att täta utrymmet med.

I alla händelser lär det väl bli ett himla kallras efter ingreppet, men det kan väl inte hjälpas... Ska väl ändå mest använda husbilen den varma årstiden. Man får väl sätta ett nät i hålet i vilket fall som helst, för annars är väl risken stor för råttinvasion.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Max storlek på gasolflaska?

Bilen är med plåtkaross, så det är ju plåt under det pålagda golvet, som jat tror är klickgolv ovanpå en plastmatta, men om det finns nåt under plastmattan vet jag inte än.

Frigolit är det sämsta djävla skit, om du ursäktar språkvalet, som någonsin tillverkats och kommer aldrig över tröskeln till min husbil och det enkla skälet är att Frigoliten inte har diffussionstäta celler, vilket på svenska betyder att den med tiden suger upp fukt och vätska och då blir lika värdelös som en gammal sunken tvättsvamp!!! Det är Frigolitbaserade husvagnar/husbilar som ruttnar sönder av fukt och mögel!!!
I en husbil ska man välja nåt som har slutna celler, typ Divinycell, eller såna där lila, eller blå cellplastskivor från nåt välsorterat byggvaruhus, som man lägger mot husgrunder. Dessa suger inte åt sig en enda liten droppe vatten, inte ens på 100 år. Frågan är snarare vad jag ska välja för "klet" att limma med, mot (marin/form) plyfan och i skarvarna, så att det dels håller men också är elastiskt. Vet att det finns nåt grått "klet", men kommer inte ihåg namnet. (Alzheimer light):eek:

Mvh
Rolle
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Max storlek på gasolflaska?

Okay. min dåliga materialkunskap igen. För mig är frigolit sån här plastskiva fylld med en massa luft. Å andra sidan är den ganska billig, så man kan byta ut den efter ett tag.
Calle
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Max storlek på gasolflaska?

Gasolflaskor får inte förvaras INNE i Husbilen. utan i avsett utrymme med lucka utifrån. och då gäller två p10 eller två pk 10
obs! stor skillnad om man säger inne i husbilen eller i husbilen:)
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Max storlek på gasolflaska?

Jag tror inte du behöver göra något hål genom golvet eller väggen då du har en plåtkaross. Jag är mycket osäker på mitt "påstående" då jag tolkar kommentaren nedan på olika sätt beroende på hur jag läser den. Grunden för mitt "påstående" kommer ifrån SÄIFS 2001:2, där står det: (Kommentaren nedan är alltså för paragrafen 4.3 som finns i inlägg #2.)
"""
Kommentar till 4.3
Om gasbehållaren sitter i ett utrymme endast åtkomligt genom öppen ytterdörr anses
kraven i första meningen uppfyllda.
Med ventilationsöppning avses här inte fönster.
Undantaget för typgodkänd kaross är främst tillämpligt på små VW-bussar o.d. där
karossen märkbart försvagas vid håltagning.
"""
De blåa cellplastblocken du nämner är troligtvis Styrofoam, ett annat alternativ till Divinycell kan vara Ecoprim.
/David
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Max storlek på gasolflaska?

Gasolflaskor får inte förvaras INNE i Husbilen. utan i avsett utrymme med lucka utifrån. och då gäller två p10 eller två pk 10
obs! stor skillnad om man säger inne i husbilen eller i husbilen:)

Snälla Micke
Kontrollera först vad som gäller:
Ur SÄIFS 2001:2
"""
4.6 Fordon får medföra det antal flaskor som krävs för utrustningens funktion. Fordon
vars utrustning inte kräver något särskilt antal gasflaskor får medföra högst två flaskor.
Om fordon är avsett för fritidsbruk får varje flaska rymma högst 30 liter.

Kommentar till 4.6
Fler än två flaskor krävs för funktionen om gasapparaterna t.ex. har större förbrukning
per tidsenhet än en flaska kan ge.
Om gasflaskorna har större sammanlagd fyllningsvikt än 45 kg gäller särskilda krav vid
transport enligt lagen (1982:821) om transport av farligt gods.
Gasolflaskor benämnda P11 har fyllningsvikt 11 kg (ca 26 liter).
Gasolflaskor benämnda P45 har fyllningsvikt 45 kg (ca 100 liter).
Gastank omfattas inte av lagen om transport av farligt gods även om den har större
fyllningsvikt än 45 kg.
"""

När det gäller inne i husbilen står följande i SÄIFS 2001:2
"""
Gasbehållare får endast vara åtkomlig utifrån. Dock får gasbehållare vara åtkomlig
inifrån om åtkomligheten utifrån skulle kräva håltagning i en typgodkänd kaross.
Utrymme för gasbehållare skall vara så avskilt mot vagnens inre att explosiv
gasblandning inte kan befaras sprida sig till andra sidan tätskiktet.
"""
/David
Jag kopierade ett tidigare inlägg från David, eftersom jag inte ännu lärt mig hur man ska länka inlägg.
Calle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Max storlek på gasolflaska?

Jag har tolkat det så, att jag får ha 2st. P11'or INNE ibilen, eftersom det inte finns någon lucka utifrån och det faktum att bilen har typgodgänd gasolinstallation sen tidigare. Men samtidigt är det nog säkrast att jag kompletterar med ventillationshål i golvet och tilläggsisolering mot bodelen.

Kan det vara så, att 5L flaskan (2012) är gränsen, om det inte finns något typgodkännande? Hittade inget entydigt om det i SÄIFS.

Nån som är bättre bevandrad i SÄIFS?

Mvh
Rolle
 
Toppen