• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hur samverkar bodels och startbatteri

F

F.d. 15126

Guest
Har läst lite i forumet om skiljerelä mm, undrar fortfarande lite,

olika typer av batteri ska inte kopplas samman men när man kör så kopplas dem samman under laddningen? vad händer då?

Hur kan man ladda två helt olika batterier på samma gång är det två separata laddare som avger spänning och anpassad ström för respektive eller laddas bodelsbatteriet och startbatteriet från samma laddare?

Mikael
 
F

F.d. 13774

Guest
Sv: hur samverkar bodels och startbatteri

Olika batterier ska helst alldrig kopplas samman, ska man ha en större batteribank bör man köpa 2 nya exakt likadana batterier och alltid ha dessa ihopkopplade. Kopplar man samman olika batterier så förkortar det livlängden, men inget annat märkvärdigt händer för stunden. Det bästa är att ha 2 generatorer, eller en omkopplare där du kan välja att antingen bara ladda bilens startbattarei eller att bara ladda bodelsbatteriet. Ett skiljerelä kopplar ihop batteriet med bilens startbatteri vid laddning, detta är en okej lösning för husbilsbruk, men ger som sagt ett något högre slitage på batterierna. på en MB508 jag hade satte jag 2 stora identiska batterier och voltmätare för att hålla koll så jag inte tömde dom mer än att jag fortfarande hade tillräckligt god kapacitet för att starta, man kan även ha elektronik som stänger av förbrukare när batterierna börjar sjunka under ca 50% kapacitet. Varje gång man sänker sina batterier till en vilospänning under 12 volt tar batterierna skada. Finns väldigt bra böcker att köpa i detta ämne som är en hel vetenskap om man vill gå in på djupet.
Mvh Kim
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: hur samverkar bodels och startbatteri

Intressant ämne, jag har ibland slagits av tanken "vad händer om jag inte har tillräckligt med ström i startbatteriet". Det finns ju ett i "reserv"under passagerarstolen. Fast det är ju inbyggt som "Fort Knox", det går inte att komma åt. Har någon ett bra förslag på hur man kan dra ut anslutningspoler för t.ex. startkablar? Eller finns det andra smartare lösningar? För ingen släpar väl på ett extrabatteri på 20 kg?
Leffe
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: hur samverkar bodels och startbatteri

Hej Leffe. Köp en starthjälp, den har man mycket hjälp av. Finnsen billig på jula som mycket väl räcker till, väger bara 6kg. Julakatalogen sid 246 artnr.608-010 Häls. Olle.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: hur samverkar bodels och startbatteri

Hej Olle, jodå jag har en sådan fast inhandlad på Rusta. När jag senare tittat på den undrar jag om den räcker till, det går ju inte att "simulera" startproblem. Om man hade ett smartare sätt att kunna koppla till bodelsbatteriet behövdemann inte "släpa" på 6 extra kg.
Leffe
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: hur samverkar bodels och startbatteri

Den räcker gott att starta med, mitt batteri var helt tomt när jag provade,mullrade igång direkt. Olle.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: hur samverkar bodels och startbatteri

Tack Olle, det lugnar mig, har använt min starthjälp som extrabatteri till datorn via omvandrare från Kjell & Co, finns även på Clasisjön.
Leffe
 
F

F.d. 15126

Guest
Sv: hur samverkar bodels och startbatteri

Olika batterier ska helst alldrig kopplas samman, ska man ha en större batteribank bör man köpa 2 nya exakt likadana batterier och alltid ha dessa ihopkopplade. Kopplar man samman olika batterier så förkortar det livlängden, men inget annat märkvärdigt händer för stunden. Det bästa är att ha 2 generatorer, eller en omkopplare där du kan välja att antingen bara ladda bilens startbattarei eller att bara ladda bodelsbatteriet. Ett skiljerelä kopplar ihop batteriet med bilens startbatteri vid laddning, detta är en okej lösning för husbilsbruk, men ger som sagt ett något högre slitage på batterierna. på en MB508 jag hade satte jag 2 stora identiska batterier och voltmätare för att hålla koll så jag inte tömde dom mer än att jag fortfarande hade tillräckligt god kapacitet för att starta, man kan även ha elektronik som stänger av förbrukare när batterierna börjar sjunka under ca 50% kapacitet. Varje gång man sänker sina batterier till en vilospänning under 12 volt tar batterierna skada. Finns väldigt bra böcker att köpa i detta ämne som är en hel vetenskap om man vill gå in på djupet.
Mvh Kim


Eftersom att batterierna är sammankopplade via skiljerelä inuti elecktroblocket så har man inte möjlighet att välja, men jag kom på en lösning för att utjyttja överskottsenergin från generatorn som kanske kan funka ?

Problemet är ju att det är det batteri som kan ta emot minst ström som avgör hur mycket ström de övriga batterierna får, eftersom starbatteriet ofta är i U-fas alltså absorbtionsfas så innebär det att det får låg ström vilket ger mycket dålig laddning för stora bodelsbatteribankar, men det finns ju ciguttag i förarhytten som är på när man kör som i min bil tål uttag på 180 watt skule man inte då kunna ta en c-tek laddare på förslagsvis 7 amp och och koppla från cigguttaget ner till bodelsbatterierna så att de iallafall får 7 amp under färd? Ctek laddaren borde väl känna av ifall spänningen på batterierna blir för hög som en följd av att laddnig kommer från två laddare samtidigt ? annars kan man ju helt enkelt koppla från sladden från elecktoblocket under färd med omkopplare eller flatstiftskontakt skulle det funka?

Mikael
 

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: hur samverkar bodels och startbatteri

Intressant ämne, jag har ibland slagits av tanken "vad händer om jag inte har tillräckligt med ström i startbatteriet". Det finns ju ett i "reserv"under passagerarstolen. Fast det är ju inbyggt som "Fort Knox", det går inte att komma åt. Har någon ett bra förslag på hur man kan dra ut anslutningspoler för t.ex. startkablar? Eller finns det andra smartare lösningar? För ingen släpar väl på ett extrabatteri på 20 kg?
Leffe
Fort Knox ja det stämmer jag har köpt en starthjälp vid Conrad perfekt (Starthjälp BDV030) bara att använda ciggutaget Conrad.se - Europas största postordervaruhus inom elektronik och teknik Kolla detta
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: hur samverkar bodels och startbatteri

Tillåt mig att lugna alla oroliga själar!

"Det var en gång, för länge sedan",
när det inte fanns moderna "electroblock" så hade en husbil ett skilljerelä, styrt av
generatorns W-uttag, som när motorn inte snurrade skiljde fordonsdel, med startbatteri
och bilens elsystem, från bodelens batteri och elsystem.

Jag vägrar tro att dagens electroblock-tillverkare har släppt denna synnerligen kloka
kopplingside´ i ett fordons totala elsystem.

Alltså, man ska kunna dra ur ALL laddning ur bodelsbatteriet (något som barnbarnet
lyckades för år sedan) och ÄNDÅ ska man kunna starta motorn på det ourladdade
startbatteriet.

Övertyga dig själv genom att ansluta det vårladdade startbatteriet och med bodels-
batteriet oanslutet (0V = urladdat bodelsbatteri) försöka stata motorn.

Lyckas du inte är det något ALLVARLIGT FEL i elsystemet!

Ha´re !
 
Toppen