• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

spänningsomvandlare

J

Jarn

Guest
Sv: spänningsomvandlare

Vet inte om denna är bättre eller sämre, tror väl de är likvärdiga.

Trots allt så sparar man 500:- på denna hos Kjell & Co


> El-produkter / Strömförsörjning / Omvandlare, växelriktare / 12/24V till 230V växelriktare / 44021
44021.jpg

Växelriktare 12V-230V 1000W
Modifierad sinusvåg Växelriktare med modifierad sinusvåg avsedd för bil-, båt- och husvagnsbruk, etc. Denna växelriktare är enklare att framställa. Fungerar utmärkt till elektronik som inte störs av den mer fyrkantspulslika spänningen. Används mest till verktyg, belysning, pumpar, äldre TV, mm. Kan fungera sämre till apparater med s.k. switchade nätaggregat. Switchade nätaggregat används till bl.a. bärbara datorer, mobil- och kameraladdare m.m.

Omvandlar 12 VDC till 230VAC. Drivspänning: 11-15 V. Utspänning 230V 50 Hz ±1%. Skyddad mot överbelastning och för hög temperatur. Slår av automatiskt vid för låg batterispänning. Mått: 180x70x280 mm. Sekundäranslutning: envägs jordat uttag.

Utsignal: Modifierad sinusvåg.

modsin.gif

</IMG>
SpecifikationerSupportIngången kortslutningssäkrad:JaIngångsspänning:10-15 VoltKablar:Batteriklämmor medföljer ejKylfläkt:JaLågt batteri alarm:JaLågt batteri avstängning:JaStorlek (BxHxD):180x70x280 mmTomgångsförbrukning:<1.35 AmpUteffekt kortvarig:1800 WattUteffekt:1000 WattUtgående vågform:Modifierad sinusvågUtspänning:230 VoltVerkningsgrad:85 - 90%Vikt:3,15 KgÖverspänningssäkrad:Ja
blank.gif

Antal
999:-
 
F

F.d. 8653

Guest
Sv: spänningsomvandlare

Är det någon som har eller vet hur länge batteriet räcker. Är den något att sattsa på eller finns det bättre




NetOnNet - Prispressaren p hemelektronik

Hur länge batteriet räcker i din bil beror ju på hur mycket du belastar det samt skicket på batteriet i sig. En omformare får man alltid lite förluster i som du får lägga på på den förbrukning du har annars.
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: spänningsomvandlare

Jag köpte en liknande omvandlare 12V till 230V. Det var en Black&Deckar 400 W. Den hade liksom din modifierad sinusvåg vilket inte min bärbara dator av märket Acer gillade. Den vill ha en ren sinusvåg. Så jag fick lämna tillbaka den. Om du ska driva känslig elektronik med din omvandlare så bör du betänka detta. Jag ska i stället satsa på en spänningsomvandlare 12V till 19V för att driva min dator. Övriga mera okänsliga apparater funkar bra med modifierad sinusvåg.

// Döderhultarn
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: spänningsomvandlare

Vi köpte en nästan identisk på netonnet, enda skillnaden är att våran är på 1700 watt. Vi har använt den i ett år nu b.l.a till våran bärbara dator utan problem. Har en HP-dator, kanske att det är skillnad på olika datorer hur känsliga dom är?

/Per
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: spänningsomvandlare

Det stämmer en del bärbaras transformatorer jobbar nästan sönder sig för att få ordning på fyrkantsvågen. Min DELL lägger av efter en stund, men vaknar efter en vilopaus och jag tror att det är en del TOSHIBA som går sönder. Det blev en inverter med sinuskurva från ELFA för min DELL har en kontakt som kallas "tre kabel system" och funkar bara med dyra 12V till 19V omvandlare.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: spänningsomvandlare

Är det någon som har eller vet hur länge batteriet räcker. Är den något att sattsa på eller finns det bättre
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, hur länge batteriet räcker beror inte på invertern utan på vad du kopplar in på 230V sidan.
Som exempel: om du kopplar in något som drar 100W/230V så får du lägga på cirka 20% på 12V sidan för förluster i invertern, alltså 120W/12V. Om vi räknar om det till Amp. 120 delat med 12 så får vi 10A/timme. Sedan beror det på vid vilken spänning invertern slår ifrån på, en del vid 11V och andra funkar ner till 10V. Och sist men inte minst hur stor batteribank i A/h (Amp.timmar) du har. Om du har ett batteri på 100A/h så kan du nog inte dra ur mer hälften innan spänningen är nere på inverterns säkerhetsnivå d.v.s. att det fungerar ca. 5 timmar. Felmarginalen på det här exemplet är rätt stor för det beror mycket på hur bra bilen laddar bodelsbatteriet.

Lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen